Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var den " første" Benoni?


Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Jeg driver og jobber med slekta i Rana. 

Jeg ser at på attenhundretallet en gang så er det plutselig mange gutter som får mellomnavnet Benoni, 

uten at dette ser ut til å være et navn som noen gang før har vært i bruk i familiene.

Det har jo også en litt utenlandsk klang, kanskje italiensk?

Så jeg lurer på om dette er oppkalling etter en kjent person fra den gangen?

 

Er det noen som vet hvem dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg driver og jobber med slekta i Rana. 

Jeg ser at på attenhundretallet en gang så er det plutselig mange gutter som får mellomnavnet Benoni, 

uten at dette ser ut til å være et navn som noen gang før har vært i bruk i familiene.

Det har jo også en litt utenlandsk klang, kanskje italiensk?

Så jeg lurer på om dette er oppkalling etter en kjent person fra den gangen?

 

Er det noen som vet hvem dette kan være?

Hei

Hvis du søker på DA så finner du 2644 personer som har Benoni som fornavn eller del av fornavn. 

Allerede midt på 1700-tallet var det personer på Helgelandskysten som het Benoni til fornavn.

I Bergen finnes navnet allerede i 1701

I følge navnebøker er navnet Hebraisk

 

Veldig få personer heter Benoni til etternavn på DA.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Lillian Ørndahl said:

Det har jo også en litt utenlandsk klang, kanskje italiensk?

 

Please forgive me for replying in English - I can read Norwegian, but not write it.

 

Benoni was the original name of Benjamin, son of Jacob, in the bible - see https://no.wikipedia.org/wiki/Benjamin_(bibelsk_person). At least in America I have seen Benoni used as a name in families where people were named after Old Testament figures (i.e., Abraham, Isaac, Jacob, Joseph, etc.)

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benoni er eitt av mange namn frå det gamle testamentet som blei populære i århundra etter reformasjonen. Akkurat dette namnet var særleg vanleg nordpå, likeins som ein del andre: Ebeneser, Elieser, Barak, ...

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelhistorien om Rakel som kalte sønnen sin "smertens sønn" eller "sorgens sønn" avhengig av oversettelsen fordi hun visste at hun var dødende, var godt kjent (jeg har sett historien og betydningen av navnet spesifikt referert til i vers fra 1700-tallet). Hvis du finner navnet i en familie hvor det ikke ser ut til å være nedarvet, ville jeg ha  sjekket om det hadde forbindelse med morens død. Hvis hun døde høres det sannsynlig ut at det der og da ble brukt som et beskrivende navn, litt på samme måte som romerene kunne kalle et barn "Postumus" (født etterat faren døde).

Endret av Inger Hohler
stavefeil, og endret "var" til "ble brukt som"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

 

Please forgive me for replying in English - I can read Norwegian, but not write it.

 

Benoni was the original name of Benjamin, son of Jacob, in the bible - see https://no.wikipedia.org/wiki/Benjamin_(bibelsk_person). At least in America I have seen Benoni used as a name in families where people were named after Old Testament figures (i.e., Abraham, Isaac, Jacob, Joseph, etc.)

Ok, da er det sikkert derfor; takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Hohler skrev:

Bibelhistorien om Rakel som kalte sønnen sin "smertens sønn" eller "sorgens sønn" avhengig av oversettelsen fordi hun visste at hun var dødende, var godt kjent (jeg har sett historien og betydningen av navnet spesifikt referert til i vers fra 1700-tallet). Hvis du finner navnet i en familie hvor det ikke ser ut til å være nedarvet, ville jeg ha  sjekket om det hadde forbindelse med morens død. Hvis hun døde høres det sannsynlig ut at det der og da ble brukt som et beskrivende navn, litt på samme måte som romerene kunne kalle et barn "Postumus" (født etterat faren døde).

Å javel, det var interessant. Det er jo dessverre ingen mangel på kvinner som døde i barselseng i gamle dager, så den bruken ville nok vært aktuell ja. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.