Gå til innhold
Arkivverket

Mari Eriksdatter født ca 1788-1789, Nes Akershus


Tine S Sandmo
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Har forsøkt å finne Mari Eriksdatter.

Hun giftet seg med Kristopher Johnsen 29/12/1812 https://www.digitalarkivet.no/hv00000000781599

Bodde på gården med en av sine sønner i 1865 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038023008017

I 1865 står det at hun var 77 år men født i 1789, men mulig hun var født i 1788. Jeg har forsøkt å leite igjennom kirkeboka for de årene i Nes, men tror øynene mine er veldig slitne for i dag etter å ha lest i kirkebøker meste parten av dagen for å finne andre slektfolk. Om det er noen som vil hjelpe så hadde det vært fantastisk 🙂

 

Takk på forhånd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Kanskje denne på Folberg i 1801-tellingen

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058228004178

037 Erich Erichsen

09

44

-

-

Mand

I første ægteskab

Huusmand, saaer 1 tønde

038 Karen Hansdatter

09

43

-

-

Hans kone

I første ægteskab

-

039 Maren Erichsdatter

09

11

-

-

Deres børn

-

-

040 Hans Erichsen

09

6

-

-

Deres børn

-

-

041 Anne Erichsdatter

09

4

-

-

Deres børn

-

-

042 Aase Erichsdatter

09

1

-

-

Deres børn

-

-

043 Hans Haagensen

09

84

-

-

Konens fader

Hans 2det og hendes 1 ægtesk.

Begge ere legds lemmer

044 Anne Amundsdatter

09

77

-

-

Hans kone

Hans 2det og hendes 1 ægtesk.

Begge ere legds lemmer

 

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kanskje, men Maren ser ut til å være for tett på årstallet det står at Mari er født. Om ikke Mari er en av navene til Maren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk 😄 Så hun ble altså født i 1791 da ( om ikke hun løy på aldern som mange gjorde). Jeg skal forsøke å gå igjennom kirkebøkene igjen i dag. Fantastisk 🙂 

 

Hvordan søkte du det frem ? Når jeg går inn på linken står det begrenset tilgang og jeg får ikke sett på noe i boken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren er muligens Mari, for har søkt igjennom 1787-1790 og finner ingen Maren med riktig foreldre. Men fant Mari under 1791. Ser ut til at de kanskje har skrevet feil navn i Cencus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tine S Sandmo skrev:

Maren er muligens Mari, for har søkt igjennom 1787-1790 og finner ingen Maren med riktig foreldre. Men fant Mari under 1791. Ser ut til at de kanskje har skrevet feil navn i Cencus

 

Navnene Mari og Maren er to former av samme navn. 

 

Bruk av navnet Mari i Norge og andre land:

Mari har vært mye brukt som form av Maria i Norge fra rundt 1500-tallet, ofte bare i tale. I skriftlige kilder fram til sent på 1800-tallet er det i praksis ikke mulig å vite om personer het MariaMarie, Maren eller Mari, siden formene ble brukt om hverandre om samme personer.

 

https://www.babyverden.no/navn/mari/

 

(som har navneforsker Ivar Utne som kilde.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om Raumnes Historielag. Jeg gikk igjennom deres transkriberte Kirkebok sider for begravelser i 1789 og fant Erik Eriksens første kone pluss dødfødt pike barn.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.