Gå til innhold
Arkivverket

Frederic Van Baffen/ Bassen, hvem var han og når levde han?


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Tusen takk Ola Teige for flere utfyllende opplysninger om denne personen 🙂 Bjelke slekten var vel en av de fremste slektene i Norge på den tiden for det var vel ikke så vanlig med  skilsmisser enda på 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachum Friderich von Bassen  er ekte så det holder, dertil er det ingen tvil. 

 

 

Ellers må jeg bare berømme Ola for å ha funnet den gamle rettsaken, selv etter rettledning/direkte link  fra dansk Rigsarkiv. Ting tar tid, jeg kom aldri så langt.  I tillegg  var det en svært spesiell sak, inkluderende  homosexuialitet på 1600 tallet.

Det gjør den ekstra spennende. Allikevel fikk han tydeligvis frem noen arvinger, eller er det noen motstridende indisier i såfall ???

 

Tillater meg å lese mellom linjene:  

Joachum Friderich von Bassen ble nok født av  velbeslåtte foreldre og fikk en god utdannelse.  Kona/konas foreldre/gode kontakter var ikke fornøyd med hans  lønn som  "lærer" og skaffet han via sine kontakter en offiser stilling i det "norske" militære. Det falt ikke i god jord.. ref. Petter # 10.  At han ble avskjediget pga sine manglende kunnskaper/ legning kan jo passe bra med at han "flyktet" landet og havnet i UK. 

Men at han har vært en stor slektsforsker på den tid kan nok ingen ta fra ham. Det er statuert i den skotske historien.

Den dag i dag er vel hans overleveringer av skotsk slektshistorie viktiger enn hans legning, men mannen har i høyestse grad eksistert og i satt sine spor både i den danske, norske og ikke minst den skotske historien. 

 

Mvh

Ivar

 

PS.

Konas navn var vel Maren Hansdatter Bjelke.  Dette for å unngå samrøre med de mange  Maren Bjelke født på ca samme årstall.

 

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ola Teige skrev:

Den godeste Jochun Friderich von Bassen er en virkelig person og det er ingen tvil om at han har levd. Han er nemlig kjent i norsk historieskrivning i forbindelse med rettssaken fra 1674 som nevnes ovenfor.

 

Årsaken til at han rømte var nemlig at han var blitt anklaget av flere av sine underordnede soldater i Valdres, der han var kompanisjef, for å ha misbrukt dem seksuelt. Inntil nylig var dette det eneste eksempelet på en rettssak mot noen i forbindelse med homoseksuelle handlinger. Noe som var forbudt og ilagt dødsstraff. Rettere sagt var det et rettslig forhør siden den mistenkte hadde rømt.

 

Kona Maren Bjelke var i nær slekt med noen av Norges fremste adelsmenn. Saken ble derfor dysset ned og hun ble rakt innvilget skilsmisse. Fra andre deler av Europa vet man at saker om homoseksualitet ofte ble tiet ihjel, og at det var vlktriegre for myndighetene at så lite informasjon slapp ut ennå t de skyldige ble straffet. Det samme gjelder forøvrig bestialitetsssaker i Norge.

 

Det står noe om saken her: 

Øystein Rian, «Mellom straff og fortielse: homoseksualitet i Norge fra vikingtiden til 1930-årene», i Marianne Brantsæter, Turid Eikvam, Reidar Kjær & Knut O. Åmås (red.), Norsk homoforskning, Oslo 2001

https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=BIBSYS_ILS71479724040002201&context=L&vid=NB&lang=no_NO&search_scope=default_scope&adaptor=Local Search Engine&tab=default_tab&query=any,contains,990115626334702202

 

 

Saken er også så vidt nevnt her:

https://www.norgeshistorie.no/enevelde/artikler/1231-rettsforfolgelse-av-homoseksualitet-for-1842.html

 

 

Rettspapirene som det er vist til over er forøvrig nå overlevert til Norge, og ligger på Riksarkivet: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001211521

 

Men Ola, kan det dokumenteres at karen var den som skrev slektshistorie i Skottland? Jeg synes personlig dette høres usannsynlig ut.ikke minst fordi jeg har følelsen av at genealogen levde mye senere enn 1600-tallet.

 

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Roland William St. Clairs forannevnte verk s,172, står at James Hay siterte van Bassan i sin "genealogie of the Sainteclaires of Roslin (Edinburgh 1835), og på side 173 der står bl.a. "The foregoing pedegrees from the ending of Roslin with what follows, require a particular examine, being framed by one Van Bassan, a Dane, who understood not our printed historys, and had not knowledge enough of our manuscripts and charters." lenger nede på samme side:"Arthur, the first laird of Houss,begot upon Dorothee daughter to David Dumbar of Entrechin, Arthur,[&]David of Arissdall, Chamberland in Shetland, who espoused first Rutilia, daughter to Bertell Mowatt of Haugueland, upon whom he begot Michaell  Saintclare of Daltholt in the county of Hallen [EL: Halland i Sør-Sverige, da i Danmark]? Captain to the King of Norway and Danemark, slain att the siedge of Folcalmar in Sweden, who left, by Anna, daughter to George Monsioll (Måneschold?) of Daltholt,  and widow to Matthias Torbrun, a sone of the house of Hesseleholme in Sweden, a daughter called Boella Rutilia, married to a captain in Danemark, Surnamed Van Bassan." etc..

Jeg kunne ikke copy/paste dette avsnittet, så jeg skrev det av for hånd, her er jo stoff relevant for flere slekter som har vært diskutert i Norge i de senere år tenker på Mowat, dessuten er van Bassan også nevnt, og her får vi vite hvem han var gift med.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye interessant info her, inkludert sitatet fra van Bassan. 

 

Her et utdrag fra plansjene til Ovenstad for 1672-1675, som viser offiser miljøet rundt Joachim Friderick von Bassen, og at han var kaptein i Opplandske nasjonale, nordre Gulbrandsdalske infanteri regiment frem til1672 (da erstattet av Claus Christopher Hygen). https://media.digitalarkivet.no/view/32845/27

 

En eventuell kopling til Basse slekten ville også vært interessant å se. Det er vel mulig at en avskjed i unåde fra militæret gjør at han er blitt redigert vekk/ strøket fra eksisterende beskrivelser av denne slekt.

 

Her 2019-06-29_14-05-28.thumb.jpg.fbbfeee9ed2a1df9cff11be7df2ae4ee.jpg

Endret av Petter Vennemoe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Lie skrev følgende Men Ola, kan det dokumenteres at karen var den som skrev slektshistorie i Skottland? Jeg synes personlig dette høres usannsynlig ut.ikke minst fordi jeg har følelsen av at genealogen levde mye senere enn 1600-tallet.

Det dokumentet jeg har bedt om kopi av fra Universitetet i Edinburgh ble utgitt 1688 og skrevet da av J. Frederic  van Bassen, vil tro da at han muligens helst brukte Frederic navnet der borte, sikkert enklere for dem å uttale enn Joachim men det kan jo også ha noe med rettsaken å gjøre.

Jeg har fått automatisk bekreftelse på at de har mottatt henvendelsen min, men ikke fått noe svar enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siste oppdatering på dette. Jeg er nå i Edinburgh og tilbrakte i dag 1 1/2 time ved Universitetes Bibliotek for å scanne J.F.V. Bassens dokument. Når de åpnet esken og jeg pakket ut mappen de lå i kom det til og med et sukk fra de unge, veldig hjelpsomme vaktene/arkivarene som jobbet der. Jeg var heldig, da dette dokumentet  ikke var innbundet og dermed sikkert enklere å scanne. Skal visstnok finnes 1-2 kopier til, og om jeg forsto det riktig så var den de hadde der ikke åpnet/ utlånt før. Et utrolig fint og nydelig skrevet dokument på ca. 135 sider som var datert 12 juni 1688. De var dessverre tom for minnepenner og jeg hadde ingen med meg, en av dem skulle forsøke å sende på mail, det gikk ikke da det var for stort, så han skulle prøve en annen måte. Dokumentet kom ikke til meg i dag så da sendte jeg ham en email, og venter svar i morgen. Om ikke så har jeg ekstern harddisk med meg og tar turen oppom for å få den kopiert ned på den i morgen. Om noen av dere som deltok i debatten her tar kontakt med meg kan jeg sende dere dokumentet om dere vil ha det. Det beste er da vel muligens via Dropbox.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende at du følger opp dette Hanne, familitrær redtegnet på 1600 tallet er sjelden kost.

 

Er absolutt interessert i å se en kopi av dette.

 

Erik Lie #29: Ut fra din avskrift fra Roland St. Claire, kan det høres ut som svigerfar(?) av den her aktuelle van Bassen kanskje falt ved beleiringen av Kalmar (hvis dette dreier seg om nevnte "Folcalmar"), i så fall snakker vi vel om 1611/1612. Alternativt var det også trefninger i Kalmar under Hannibalsfeiden på 1640 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått dokumentet i dag, send meg en email på hanne.ringseth@outlook.com så sender jeg det tilbake til dere. Og så må dere vel installere Dropbox om dere ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk.

Skikkelig imponerende arbeid du gjør Hanne. Håper du har hatt tid til litt ferie og kos innimellom også 😃

 

Tar gjerne imot dette dokumentet. Veldig intresannt . («Dessverre» og «interessant» er to av ordene som oftest blir skrevet feil i norsk. Det viser søk som gjøres i nettversjonene av Bokmålsordboka og Nynorskordboka. ) Her er jeg en av synderne, har alltid hatt problem med å skrive "interessant" rett. 

 

Men når det er sagt så vil jeg svært gjerne ha kopi av J.F.V. Bassens dokument. Sender deg en mail.

 

Mvh

Ivar

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke annet og si Hanne . Du er utrolig flink . Du har Eposten min . Jeg ønsker også dette Dokumentet . 

 

Mvh

Jan 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har det vært litt stille, jeg var på ferie og kom hjem og gikk rett igang med flytting til ny bolig. Ble av den grunn uten internett i ca. 12 dager men er nå tilbake 🙂 I mellomtiden så fikk jeg en email fra Kelsey Williams ved University of Stirling som i flg. innlegg nr. 18 da har skrevet en rapport om Joachim Fredrick van Bassen, denne rapporten er på 12 sider og hun var da veldig interessert i hvordan jeg hadde kommet over ham og hans forskning. Noe jeg skal sende henne svar på. Så personen er nok ekte og har satt spor etter seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg var tvilende, Ola, jeg har bare sett så mange skotske forfattere henvise til denne mannen uten noen konkrete kildehenvisninger og begynte å lure på om det var reelt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.F. von Bassen sin mor ser ut til å være Boela Rutilia Sinclair, hvis far fra Halland døde under beleiringen av Kalmar i 1611. Og von Bassen’s far er oppgitt å ha vært kaptein i den Danske hær, tydeligvis uten å ha blitt funnet der.

 

Hans militære karriere var tydeligvis i den Norske hær (som gjerne i Norge regnes som opprettet i 1628), ikke i den Danske hær som opplyst. Men det er vel mulig man har et noe annet syn på dette i Danmark. J.F. von Bassen ser uansett ut til å være etterkommer av Basse (2 bukkehorn) i Danmark.

 

En kandidat for hans «ukjente» far  er å finne i Niels Lange’s proviantregnskaper, også kalt «Alfabet», som er ment å vise den Norske hærs offiserer pr. 14.09.1645, ved Hannibalfeiden’s avslutning (Rentekammeret: Proviantregnskapslister 1644-1646, Krigskommissariatregnskaper, pakke II). Der ser ut til å være innført en kapteinløytnant Henrik Bassen/ Henrik Bene på Bahus festning, som Ovenstad omhandler som Henrik Been. Denne Henrik Been nevnes av Ovenstad  på Bahus festnings garnison fra 1626 til 1649, og at han fortsatt levde i 1653. Bahus festning ligger i kort avstand fra Halland, slik at denne kapteinløytnanten ville geografisk og kronologisk kunne passe ganske godt som far til den von Bassen som dukker opp 1657 i den Norske hær.

 

Har noen synspunkter på dette?

 

1943058845_HenrikBasen1644.jpg.35f8e8b85a1b0da55c16d4969340d893.jpg

Endret av Petter Vennemoe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2019 den 13.23, Erik Lie skrev:

I Roland William St. Clairs forannevnte verk s,172, står at James Hay siterte van Bassan i sin "genealogie of the Sainteclaires of Roslin (Edinburgh 1835), og på side 173 der står bl.a. "The foregoing pedegrees from the ending of Roslin with what follows, require a particular examine, being framed by one Van Bassan, a Dane, who understood not our printed historys, and had not knowledge enough of our manuscripts and charters." lenger nede på samme side:"Arthur, the first laird of Houss,begot upon Dorothee daughter to David Dumbar of Entrechin, Arthur,[&]David of Arissdall, Chamberland in Shetland, who espoused first Rutilia, daughter to Bertell Mowatt of Haugueland, upon whom he begot Michaell  Saintclare of Daltholt in the county of Hallen [EL: Halland i Sør-Sverige, da i Danmark]? Captain to the King of Norway and Danemark, slain att the siedge of Folcalmar in Sweden, who left, by Anna, daughter to George Monsioll (Måneschold?) of Daltholt,  and widow to Matthias Torbrun, a sone of the house of Hesseleholme in Sweden, a daughter called Boella Rutilia, married to a captain in Danemark, Surnamed Van Bassan." etc..

Jeg kunne ikke copy/paste dette avsnittet, så jeg skrev det av for hånd, her er jo stoff relevant for flere slekter som har vært diskutert i Norge i de senere år tenker på Mowat, dessuten er van Bassan også nevnt, og her får vi vite hvem han var gift med.

 

Det meste av dette står også i en anetavle for Erasmus Casimir von Bassen i Klevenfeldts samlinger. Her er det også våpenskjold for alle tippoldeforeldrene. Men han har ikke alltid vært like nøyaktig. "Arthur, the first laird of Houss" skal sannsynligvis være Arthur Sinclair of Aith som også eide Houss. (Kronologien gir ikke plass til andre kandidater.) Men han var ikke den første Sinclair som eide Houss. Han var ikke 'laird' av Houss. Og han var ikke gift med noen Dorothea Dumbar. Han hadde heller ikke noen sønn David. Denne David Sinclair skal ha vært gift med en Rutilia Mowat, som ikke er kjent fra andre kilder enn van Bassen. Rutilia er for øvrig et navn som ikke forekommer i disse slektskretsene. Jeg har ikke funnet et eneste eksempel fra Shetland, Orknøyene eller Skottland.

 

Artikkelen om slekten Sinclair i Danmarks Adels Aarbog er basert på Father Hay's "Genealogie of the Saintclaires of Rosslyn" som igjen er basert på van Bassan. Her er det en del kreative innslag rundt de eldre slektsleddene. Her er "The Saint-Clairs of the Isles" av Roland William Saint-Clair langt mer troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Christoffer Owe skrev:

Artikkelen om slekten Sinclair i Danmarks Adels Aarbog er basert på Father Hay's "Genealogie of the Saintclaires of Rosslyn" som igjen er basert på van Bassan. Her er det en del kreative innslag rundt de eldre slektsleddene. Her er "The Saint-Clairs of the Isles" av Roland William Saint-Clair langt mer troverdig.

Genealogie of the Saintclaires of Rosslyn

https://books.google.no/books?id=aA0XAAAAYAAJ&pg=PA32&lpg=PA32&dq=Genealogie+of+the+Saintclaires+of+Rosslyn&source=bl&ots=kf_T5aM2eI&sig=ACfU3U3yZ7U_rmVOkka_YgDQYkogR_BZPg&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwjAtqHAn_vjAhXDpYsKHaPTBBwQ6AEwEnoECAkQAQ#v=onepage&q=Genealogie of the Saintclaires of Rosslyn&f=false

 

The Saint-Clairs of the Isles

https://archive.org/details/saintclairsofisl00sain/page/n7

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer man borti Sinclair navnet og da deler jeg denne slektstavlen som jeg fant ved mitt besøk i Rosslyn Chapel, her har man 2 forbindelser til Norge og Rollon via Normandie og via den Norske Konge ætten 🙂 Via DNA test har jeg høyere matcher mot Stewart slekten enn mot Cunningham som er min første forbindelse til UK. Så jeg har i følge de som forstår seg på DNA (jeg henger ikke med der ) at jeg må ha dobbel linje mot Stewart, kan min forbindelse til Rollon med 2 linjer til Sinclair og Stewart forklare mine doble linjer med Stewart slekten?

DSCN6322.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Da kommer man borti Sinclair navnet og da deler jeg denne slektstavlen som jeg fant ved mitt besøk i Rosslyn Chapel, her har man 2 forbindelser til Norge og Rollon via Normandie og via den Norske Konge ætten 🙂 Via DNA test har jeg høyere matcher mot Stewart slekten enn mot Cunningham som er min første forbindelse til UK. Så jeg har i følge de som forstår seg på DNA (jeg henger ikke med der ) at jeg må ha dobbel linje mot Stewart, kan min forbindelse til Rollon med 2 linjer til Sinclair og Stewart forklare mine doble linjer med Stewart slekten?

DSCN6322.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hanne . Har du dobbel linje eller flere linjer , Så forsterker du verdiene på DNA matches . jeg selv har noen doble eller mer . så det er lett og bli lurt og tro at det er nærmere en det er siden dna matcher med høye verdier . Betyr at du har flere linjer til matches , mulig fra begge sider far og mor , 

 

mvh jan 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 17.57, Christoffer Owe skrev:

 

Det meste av dette står også i en anetavle for Erasmus Casimir von Bassen i Klevenfeldts samlinger. Her er det også våpenskjold for alle tippoldeforeldrene. Men han har ikke alltid vært like nøyaktig. "Arthur, the first laird of Houss" skal sannsynligvis være Arthur Sinclair of Aith som også eide Houss. (Kronologien gir ikke plass til andre kandidater.) Men han var ikke den første Sinclair som eide Houss. Han var ikke 'laird' av Houss. Og han var ikke gift med noen Dorothea Dumbar. Han hadde heller ikke noen sønn David. Denne David Sinclair skal ha vært gift med en Rutilia Mowat, som ikke er kjent fra andre kilder enn van Bassen. Rutilia er for øvrig et navn som ikke forekommer i disse slektskretsene. Jeg har ikke funnet et eneste eksempel fra Shetland, Orknøyene eller Skottland.

 

Artikkelen om slekten Sinclair i Danmarks Adels Aarbog er basert på Father Hay's "Genealogie of the Saintclaires of Rosslyn" som igjen er basert på van Bassan. Her er det en del kreative innslag rundt de eldre slektsleddene. Her er "The Saint-Clairs of the Isles" av Roland William Saint-Clair langt mer troverdig.

 

Oberst i den Danske hær Erasmus Casimir von Bassen må vel nødvendigvis ha vært bror av Joakim Fredrik von Bassen, i og med at de ser ut til å ha sammenfallende anetavler. Og hvis avskriften fra altertavlen i Bested kirke i Thy fra sent 1600 tall er korrekt, http://www.gravstenogepitafier.dk/bested3.htm , var mor til denne oberst von Bassen "Boels Rutillia Sinclair". Far av obersten er her oppgitt som Casten von Bassen (men ikke her vist med de 2 bukkehornene).

 

Hvor finner man Klevenfeldts samlinger med von Bassen, uten å reise til København?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.