Gå til innhold
Arkivverket

Tyde 2 dok og lese igjennom og notere info om person


Henning Karslen
 Del

Recommended Posts

Jeg har omsider fått tilsendt noe dokumentasjon om en pers som jeg ikke har klart å spore. Jeg har prøvd å lese igjennom uten å finne noe arbeidssted, fødseldato, fødested, fødeland, sikkert adr. eller annen info HAN. som jeg klarer å lese.
Ser det er noen gateadr. der men usikkier på hvem av persone di tilhører, da i dig.arkviet står motsatt.
Jeg har 4 PDF filer. om barnebidrag. Den ene har 17, 4, 2 og 1 side.
Jeg Håper noen kunne tenkt seg en litt omfattende tyde jobb. tyde 2 pdf dok som har 4 og 2 sider og bare notere ned info som er om personen, som har 1 og 17 sider, (ikke tyde 17 sider. Kun pers info om han)
Jeg får ikke lastet opp dette her grunnet str.  så jeg må maile dette til den som vil prøve seg.
Jeg får lastet opp et dok her, så dere kan se noe av håndskriften.
Personen som jeg søker info om er Bryggearbeider Emanuel Ch/Kristian Hansen 1874
De 2 pdf filene i dette innlegget ønskes tydet. De 2 andre må jeg maile
Send meg en epost henn9ng@online.no så sender jeg dem. kan treffes på 91141181 hvis det er noe spørsmål

Oslo bidragsfogd, sak 269-28u, Kristian Hansen for Reidar Emanuel f. 08.12.1894.PDF

Tyde Kristiania stiftamt, bidragsjournal 8, sak 73-95, Kristian Hansen.PDF

Endret av Henning Karslen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare litt mye tekst. Jeg tok en titt på det første. Det er enkeltord jeg ikke klarer å tyde, men jeg har i alle fall noen faktaopplysninger derfra. 

Saksmappen heter Kristian Hansen.

 

Kristian Hansen, Bryggeriarbeider, ....

til det i vedlagte Daabsattest nævnte Barn Reidar Emanuel f. 8/12 94.

Han v 21 Aar gammel den 5/6 95 , ugift, ... og uformuende og tjener naar han har Arbeide 2 Kr pr. Dag.

Han har Hjemstavnsret hertil og  .. ikke

Han bor i Nordshaugsgaden 1 III

Barnemoderen er en 22 Aar gammel ...og uformuende Pige der er hjemme hos sine Foreldre. Hun har Hjemtavnsret hertil og har ikke ... Understøttelse.

Hun har under Nedkomsten ...Udgifter af Kr 25, hvoraf Angjeldende har betalt Kr 5. Hun har ...selv.

Hun bor i Havegaden 50 II. 

 

Christiania 5. Marts 1895.

T. ...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Kan man tolke d til at 5/6-95 er hans fødseldag ? Siden d blir nevnt og daton ikke har vært enda. Brevet er fra martz 95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at han v 21 år gammel 5/6 95, så han bør ha vært født 21 år før den datoen. Men jeg tør ikke si sikkert om han var født denne datoen, eller om han bare hadde angitt at han var 1 år på det tidspunktet.

I 1885-tellingen fant jeg en Kristian Hansen født 1874 bosatt i Norderhovsgate 1. Jeg tenkte jeg skulle sjekke på nytt om det er mulig jeg har tolket adressen feil. Jeg finner ikke noen Nordshaugsgaten i Oslo. Dessuten sjekke lenke nummer 2, men de er visst fjernet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Det står at han v 21 år gammel 5/6 95, så han bør ha vært født 21 år før den datoen. Men jeg tør ikke si sikkert om han var født denne datoen, eller om han bare hadde angitt at han var 1 år på det tidspunktet.

I 1885-tellingen fant jeg en Kristian Hansen født 1874 bosatt i Norderhovsgate 1. Jeg tenkte jeg skulle sjekke på nytt om det er mulig jeg har tolket adressen feil. Jeg finner ikke noen Nordshaugsgaten i Oslo. Dessuten sjekke lenke nummer 2, men de er visst fjernet?

 

 

Datoen 5/6-95 har ikke vært enda da brevet er skrevet mars -95. Adr er riktig. Greia er at ser man p en annen telling heter han hans kristian hansen. Emma Andersen som skal bo i havegade bor i norderhovsgade 1 i tellingene 1885 og 91. Sammen m sin fam. 

I kirkebøkene for dåp og komf for sønnen, skal han hete Emanuel Christian Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er tydeforumet lønner det seg kanskje å starte opp en tråd på det andre forumet om hvem faren til Reidar Emanuel var, med henvisning hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henning Karslen skrev:

Datoen 5/6-95 har ikke vært enda da brevet er skrevet mars -95. Adr er riktig. Greia er at ser man p en annen telling heter han hans kristian hansen. Emma Andersen som skal bo i havegade bor i norderhovsgade 1 i tellingene 1885 og 91. Sammen m sin fam. 

I kirkebøkene for dåp og komf for sønnen, skal han hete Emanuel Christian Hansen

Jeg ser begge 2 ligge der. Ps den ene du tydet er det flere sider til på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, jeg var blitt logget ut. Man må være logget på for å kunne lese dem.
Neste side av første innlegg:

Sender med daabsattesten den

ærede Chrnia (?kortform av Christiania) fattigkommission

til udtalelse, hvorefter sagen

bedes tilstilles Chrnia stift

for udferdigelse af bidrags

resolution

(Stemplet) Chrnia Underfogedktr. den

19/03 -95

 

Oversendes med Bilag Christiania ære-

de Stift, idet opplyses at Barnets Forældre 

ere Fattigkommissionen ubekændte.

Christiania Fattigkommission

den 21. Marts 1895

Marstrander

...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser første del slik:

 

Kristian Hansen.
Angjeldende Bryggearbeider Kristian Hansen erkjænder Paterniteten til det i vedlagte Daabsattest nævnte Barn: Reidar Emanuel født 8/12 94. Han er 21 Aar gammel den 5/6 95, ugift, rask og uformuende og tjente naar han har Arbeide 2 Kroner pr. Dag. Han ha Hjemstavnsret hertil og har ikke havt Understøttelse.
Han bor i Nordskaugsgaden 1 III til Gaden.
Barnemoderen er ca 22 Aar gammel, rask og uformuende Pige der er hjemme hos sine Forældre. Hun har Hjemstavnsret hertil og har ikke havt Understøttelser. Hun har under Nedkomsten bare en Udgift af Kroner 25, hvoraf Angjeldende har betalt Kroner 5. Hun har Barnet selv. Hun bor i Havegaden 50 II. Christiania, 16 Marts 1895....

 

Barnefaren blir 21 år den 5. juni 1895.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deretter kommer dåpsattesten, stemplet og undertegnet Oscar Moe Sognepræst.

Attesten forteller

 

Reidar Emanuel

Født 8de ottende Decbr 1894 nitti fire af Forældre Ungkarl

Christian Hansen Bryggeriarbeider og Pige Emma Andersen er dobet (utydelig, jeg antar at meningen skal være døpt)

i (?)  Kampen Kirken 30te tredevte Decbr samme Aar

x Nordskaugsgade (tror absolutt Else har rett selv om jeg ikke har funnet noen gate med dette navnet) 1 III til Gaden (tror det står Gaden, altså at leiligheten vender mot gaten, ikke mot gårdsrommet)

xx Havnegaden 50 II For... (utydelig da det dels er dekket av annen skrift:) Christiania d. 4de Marts 1895

22 Aar gammel, rask og uformuende, hjemme hos Forældre uden fortjeneste (?)

(så kommer et par linjer jeg ikke egentlig kan lese, men ut fra tidligere opplysninger kan jeg se at det blant annet er referert til utgiftene på kr. 25 hvorav hun mottok 5 av barnefaren)

Har Barnet selv.


Til sist kommer et nytt skriv

Kristian Hansen

1901 12/4 mottaged kr. 4 - fire kroner -

Emma Andersen (Andersen er så utydelig at jeg må basere meg på tidligere opplysninger)

 

(Påskrift med blyant:) Dok. hos ass. (?)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg fortelle deg. I dag har vi vært i begravalse til min frues far. I går takket jeg alle for hjelpen i det andre forumet. I morgen tenkte jeg å se igjennom denne tydingen hva som har kommet frem. Ble veldig mye i går i jakten på denne Kristian.

IMG_7886.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har jeg fått kikket igjennom og skrevet det inn i et dokument tilhørende denne Kristian

Synes det er helt utrolig at noen klarer å tyde slik "runer" skift som i tillegg er så utydelig.
Grunnet Else B. Rustad og Inger Hohler lot det seg gjøre å finne denne mystiske Kristian. Stor takk til dere. klem og kyss.
Om du skulle kjede deg Else B. Rustad, er det et dok til (1 side) i denne tråden. Kanskje det er noen intr tillegsopplysninger der.
Inger Hohler sa nemelig at du var super flink. Smileblunkesmolefjessmask 😉
Tusen takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.