Gå til innhold
Arkivverket

Ernst Hans Larsen 1887 - sitt opphav


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Dere husker sikkert at jeg for noen år siden la ut en etterlysning etter hvor Ernst Hans Larsen kom fra. Selv hadde Ernst Hans skrevet en detaljert dagbok fra sitt liv og at han reiste fra Oslo til Riga til sin onkel om somrene. En gang han var i Riga fikk han seg jobb på en båt og reiste til sjøs. Etter en tid ca 1911 gikk han i land i USA og jobbet seg opp der.

 

Jeg antar at dette ligger på det gamle fora, men det fant jeg ikke. Jeg prøvte å søke på dette, men fant ikke dette emne? Saken er den at en av Ernst Hans har tatt DNA og funnet slektninger med full match, så nå gjenstår det å se om det lar seg gjøre å opprette kontakt. Det ser ut til at den norske slekten muligens har sitt opphav fra Bergen?

 

Klarer noen av dere å finne den gamle saken og evn fortsette der vi slapp sist?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av den eposten jeg har fått fra familien til Ernes

 

My mother was Patricia Mary Larsen (1924-1998). 

Her father was Ernst Hans Larsen (1887-1956) and according to her, he was born in Oslo on March 6, about 1889. According to his writings he used to spend the summers working at his uncle’s (also his godfather) nursery in Riga, Latvia. During the summer of his 14th year, he jumped on the ship “Roma” in Riga, and never saw or contacted his family again.  He spent about 10 years at sea and entered the USA at the Port of San Francisco in 1911. He settled in California for the rest of his life and became an excellent chef working at some of the state’s finest hotels. He married Katherine Moriarty (1881-1964) in 1916. They had 2 children, my mother, Patricia Mary Larsen & Ernst James Larsen (1917-1978).

Ernst Hans Larsen parents were (to the best of our knowledge): Hans Larsen (born about 1850?) and his mother was: Christine (per Ernst death certificate). Other notes state her name was Mary. We are not sure of the accuracy of their names.

According to family lore, he was the youngest of 9 sons and the family may have worked for/owned a small bakery and also had a small family farm. My husband has been working with one of your Bergen neighbors, T. Aa. for several years and we keep hitting “brick walls.” Hopefully you can help us with our quest!

 

Dette er noe av det brevet som familien har skrevet til den de har felles DNA med. Det blir spennede å se om slektningen i Bergen svarer på eposten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terje Aarland skrev:

Saken er den at en av Ernst Hans har tatt DNA og funnet slektninger med full match

 

Kva vil dette seie? Er det snakk om autosomal test (Family Finder), eller er det Y-dna? Dersom det er snakk om "full match" må det i så fall vere snakk om Y-dna (mannslinje), men så kjem det an på kor mange markørar begge partar har testa. Sjølv om det er match kan slektsforholda likevel liggje langt tilbake i tid. Om det derimot er treff på autosomal test vil treff så vidt som eg veit bety at det er slekt innan nokre få generasjonar.

 

Uansett, så blir det spennande om og evt. kva bergensaren svarar.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.