Gå til innhold
Arkivverket

Antall nordmenn gjennom tidene?


Håv. Mossige
 Del

Recommended Posts

Finnes det noe overslag over hvor mange "nordmenn" som har levd her, feks fra år 0 (eller år 1000) og fram til i dag? Skjønner det er et nesten umulig spm, at det kommer an på hvordan man definerer "norsk", geografisk grense m.m. Men jeg er bare ute etter en pekepinn, et løst anslag. Hvordan skulle man i tilfelle gått frem? Matematikken i dette blir svimlende komplisert for meg. Har et skriveprosjekt (poetisk mer enn akademisk) der jeg prøver meg på følgende:

 

"Vi er over XX millioner nordmenn, hvis vi tar med alle som har levd her siden Kristi fødsel."

 

Hva ville du/dere gjettet på, uten nødvendigvis å gå inn i beregningene? Jeg skrev først "over 40 mill."  Strengt tatt trenger jeg bare noe som ikke er ravende galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan beregne hvor mange som er født i Norge i ønsket tidsperiode, er du langt på vei. Du ser da bort fra innvandring.

 

Ifølge SSB-statistikk (https://www.ssb.no/statbank/table/05803/) er det født ca. 12 839 000 personer i Norge i perioden 1735-2018. Lenger tilbake finnes ikke statistikk, så det må ekstrapoleres. På midten av 1700-tallet ble det født ca. 20 000 personer i Norge hvert år, men dette tallet var naturligvis høyere enn i enda elde tid. Et gjennomsnitt for perioden 1001-1735 (735 år) kan ikke være høyere enn ca. 10 000 personer pr år (trolig lavere). Det gir ca. 20 millioner personer født i Norge i perioden 1001-2018.

 

Et gjennomsnitt for perioden 1-1000 (1000 år) må være vesentlig lavere. La oss for enkelhets skyld si ca. 5 000 personer pr år, selv om det trolig er for høyt. Da får vi ca. 5 millioner personer født i Norge i perioden 1-1000, og ca. 25 millioner personer født i Norge i perioden 1-2018.

 

Etter dette er 40 millioner trolig altfor høyt; det reelle tallet vil kanskje ligge mellom 20 og 25 millioner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian: Herlig, tusen takk!  Overraskende (for meg) og tankevekkende at en såpass stor del av "alle" nordmenn lever i dag.

Da ser det ut til at jeg lander på "over 20 mill.". (Er til juleheftet "Nu tænder moder alle lys", om fotograf Wilses livsverk, som kommer i november.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.