Jump to content
Arkivverket

Hjelp med å sjekke gård i bygdebok ?

Tine S Sandmo

Recommended Posts

Hei,

Jeg bor i untlandet så jeg har ikke tilgang til online bygebøker med gårshistorie, og lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette. Er litt usikker på om det står Vestgaardseie eller Vefsgaarseie som bosted for Gorine, men har fått mer treff på vestgaardseie. Andreas har bosted Lundbergseie.

Kunne noen hjulpet meg å sjekke dette i Nes, Akershus bygdebøker. Om navnene stemmer under gårdene som står som bosted, om jeg da kunne fått screenshot av teksten?

Tusen takk på forhånd

screenshot fra kirkebok - Andreas og Gorine linje 45.JPG

Eg har ikkje bygdebok, men om ein søkjer på bustad på Vef* og Wef* i FT1865 for Nes i Akershus, er det ingen treff.

Det er derimot treff på Vestgaarden.

4 minutes ago, Torodd Kinn said:

Eg har ikkje bygdebok, men om ein søkjer på bustad på Vef* og Wef* i FT1865 for Nes i Akershus, er det ingen treff.

Det er derimot treff på Vestgaarden.

Hei Torodd,

Ja jeg finner det samme.

Jeg har ikke tilgang til bøkene online på denne linken https://www.nb.no/search?q=Nes på romerike gårdshistorie

Og det er fordi jeg bor i utlandet og da ikke har IP i Norge.

Jeg vil gjerne finne de to eller ene i gårsdhistorien fra Nes på Romerike for å se om slekta var fra den gården lenger tilbake enn 1865 og finne flere navn.

Ved vielsen i 1854 som du viser til var brudgommen bosatt Lundbergeie. Iflg 'Nes på Romerike - Gardshistorie' av Birger Kirkeby, bind 4, var Svelta en husmannsplass under Lundberg, sjekk det vedlagte samt FT 1865

0045 Svelta - 011 Østgaard - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1865 for 0236P Nes prestegjeld - Digitalarkivet
https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01038023008834

Svelta under Lundberg.jpg

Edited by Kjell Halvorsen