Gå til innhold
Arkivverket

Anders Olsen


Anne Marie Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!  Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å hjelpe:

 

I think I found the death record for Anders Olsen in Borge...the year is 1799, just can't figure out the date:  It is the last line, and the reason I think this is my Anders is because of "Billet" just before his age. 

0?ui=2&ik=2edb631e11&attid=0.1.1&permmsg

 

If the age is 46, then he would have a birth year of about 1753.  I went to Skjeberg and found this:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/7437/37738/3

 

It is on the right hand page, line 48.  The only reason I am guessing is the word Havslund in the birth record, which was included in the information from the Forum...Gretnæs under Havslund. "

 

Håper det funker å lime inn....det er datoene hun lurer på, ellers veldig godt gjort å finne av en amerikansk dame.

 

På forhånd takk

Anne Marie Thoreløkken 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det skulle vere ei lenkje til 1799, så verka det ikkje...

 

i 1753 les eg
"48 Ole Andersen Sætres under Hafslund og Maren Larsd. S. N. Anders.Fadd:  .... Dom 10 á Trin."

 

(ikkje "Gretnes" her)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, Ivar S. Ertesvåg....jeg skal forsøke å finne lenken.  Vet du hva Dom 10 á Trin. betyr?

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Vet du hva Dom 10 á Trin. betyr?

10. sundag etter trieining. I 1753 var det 26. august.

 

3 timer siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

I think I found the death record for Anders Olsen in Borge...the year is 1799, just can't figure out the date:  It is the last line, and the reason I think this is my Anders is because of "Billet" just before his age. 

0?ui=2&ik=2edb631e11&attid=0.1.1&permmsg

 

If the age is 46, then he would have a birth year of about 1753.

 

43 minutter siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Her er lenken til 1799.  Nr. 21, s. 407.

 

SAO, Borge prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1791-1817, s. 407
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016010015

 

Her er det ein Anders Olsen gravfesta 17.juli (nr. 14 til venstre), men han er 76 år (ikkje 46):

"I Borge gravfæstet Enkemanden Anders Olsen

ved Liig Prædiken i sin alders 76 aar gl."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar, men Billet, som det står på nr. 21...passer veldig bra med forskningen, det var nok flere med navnet Anders Olsen...

 

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Tusen takk Ivar, men Billet, som det står på nr. 21...passer veldig bra med forskningen, det var nok flere med navnet Anders Olsen...

 

ja..visst - under kvinnelista er det kila inn ein til...

 

"No 21 - henhører til mandkiøn | den 27de Sønd. i Tren., jordkastet Anders Olsen Biele? 46 gl."

bokstaven/teiknet mellom "Biele" og "46" er uklar (kan vere ein -t).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kommer jeg til kort med datoen igjen...27de Sønd. i Tren.,  er det den 27. søndagen i kirkeåret...Mener jeg har sett en liste over disse gamle betegnelsene en gang, men vet ikke hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Fant en liste, 27. sønd. i Tren. skulle bli 24. november?

 

Her er linken jeg fant:

http://www.trinitatis.no/

Det skulle stemme (for 1799).

 

2 minutter siden, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Var Sætres en plass under Hafslund eller skal det være Sætre tro?

 

Sånn det er ført her, er Sætre ein plass under Hafslund (men eg har berre innførsla her; ingen lokalkunnskap).'

 

-s-en er eit genitivsmerke  (Ole Andersen Sætres .... S[øn]....) ;  - ikkje heilt etter dagens skrivereglar, men i tråd med praksis den gongen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp, Ivar E.  Da har jeg fått dato og mor og far, noen som klarer å tyde faddernes navn også?  

På forhånd tusen takk

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lag sånn: "Ragnil Bergtvede, Maria KlavestadEyet, Jon Raanæs, Torbiørn Halvorsrød, Ole Nyelændet"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.