Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marte Diderichsdatter, en datter av Didrich Hegermann?


Terje Rehn Holm-Johnsen Ny
 Del

Recommended Posts

Hei

Vekker til liv en gammel debatt startet av meg. Kanskje noen vet noe mer?

Spørmålet er vel hvilken Diderich Hegermann denne kvinnen er datter til, og hvor (og når) hun er født.

 

Dette er den gamle debatten:

 

Her står det også at antatt far (Diderich Hegermann (1697-1772) hadde 15 barn.

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Hegermann_(slekt)

 

Noen som har forsket noe på denne slekta?

 

 

Med vennlig hilsen

 

Terje Rehn Holm-Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, glemte det åpenbare å søke etter emner her.

Fant denne:

 

Vi snakker da ikke om Diderich Hegermann men Diderick Heckelmann?

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min artikkel "En slekt Grøn fra Trondheim i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) XLIV hefte 1-2 (2014). s.75-119 konkluderer jeg med at nedenstående brud er datter av oberstløytnant Diderich Hegermann (for what it's worth)

 

Den 30. september 1757 gifter frøken
Anna Elisabeth Hejerman Grøn seg i Meldal
kirke med herr Balthasar Meisner Schnitler,
sogneprest til Sunndal, med oberstløytnant
Andreas Grøn som en av forloverne (SAT,
Meldal ministerialbok nr. 4 (1751–75), s. 498).
Navnet Grøn på bruden her er en blunder av
presten, for hun var datter av oberstløytnant
Diderich Hegermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.     Anna Marthea Didriksdatter Heckelmann, døpt 28. mars 1729 på Kongsberg. Faddere: Magame Wildhagen, Madame Berring, Christian Vølner, Mathias Lund, Christopher Ludvig Poppe. Død 14. november og begravet 23. november 1818 fra Sjøbubakken under Jarlsberg Hovedgård i Sem, 103 år sier kirkeboka minus 4 måneder (veldig feil). Ved Anne Martes dødsfall har presten tilføiet i kirkeboken, at hun var en ekte datter av kaptein Didrik «Hegermann» (Heckelmann) ved fotgarden i Kjøbenhavn (hvortil han blev forflyttet fra Kongsberg to år før han døde).[1] Denne for sin høie alder merkverdige olding var født på Kongsberg. Han var frisk og rørig helt til sitt siste halve leveår. Må være henne som kalles Anne Marte Heckelmann når hun blir trolovet 23. mars[2] og gift 14. mai 1755 i Lardal med Ole Tostensen Bekkevar., født ca. 1732. (Sønn til Torsten Jørgensen, født ca. 1685 på Førle i Flesberg. Død 1759. Gift ca. 1718 med Marte Olsdatter, ca. 1696. Død 1764. På Bekkevar.[3]) De flytter til Sjue i Høyjord der de er bosatt 1758-1761. Han lånte penger av fyrforvalter Michelsen. Ole delte Sjue i to like deler, idet han i 1758 solgte den ene halvpart for 556 rdl. til Nils Pedersen Lindsholm (se videre Bruk 1) og i 1761 den annen halvpart for 540 rdl. til Ole Mortensen Fogstad (se videre Bruk 2). De flytter til Fiskerplassen under Jarlsberg Hovedgård i Sem. Død der 1798 og begravet 31. august, ca. 80 år gammel (Feil).

 

[1] Han var altså ingen Didrik Hegermann som han forveksles med i veldig mange nettdiskusjoner. Han var Didrik Heckelmann som er skrevet far til Anne Marta i 1729 på Kongsberg. DENNE TRÅDEN HAR ALTSÅ HELT FEIL UTGAGSPUNKT: https://forum.arkivverket.no/topic/111566-25917-hegermann-diderich-kaptein-fotgarden-i-københavn-død-på-kongsberg/

[2] Forlovere: Paul Styrmo og Sølver Klokker.

[3] Først på Nes i Sandsvær. Kjøpte Bekkevar i 1750.

 

 

Og her har du foreldrene:

 

Didrich Berentsen Heckelmann, født på Kongsberg. Død før 24. mai 1736 (i København?). Trolovet 26. mars i Borre og gift 1724 med Johanne Olsdatter Hvid, født ca. 1709. På Kongsberg som enke i 1736. Død før 1737.[1] ( Datter til Ole Jonsen Hvid, født ca. 1672. Død 1. juni 1735, 64 år gammel.[2] Skifte 24. mai-20. august 1736.[3] Gift med Sofie Hack, født ca. 1672. Død 30. mars 1741, 69 år gammel.[4] Skifte 7. august 1741.[5]) De flyttet til Kongsberg, hvor Diderik arbeidet som hauer i gruvene. På Kongsberg i manntalet 1724.

 

[1] Se i skifte 28. mars 1746 i Åsgårdstrand. SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll, 1738-1746, s. 706a flg. og https://media.digitalarkivet.no/view/25359/713?indexing= .

[2] Han kalles feilaktig Ole Olsen Hvid i Borreboka, side 254,

[3] https://media.digitalarkivet.no/view/25358/440?indexing= og SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll, 1730-1738, s. 430b flg

[4] Hennes bror Albret bodde på Vold søndre, Skifte etter søsteren Anne i Borre 1713. 

[5] https://media.digitalarkivet.no/view/25359/344?indexing= og SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll, 1738-1746, s. 338a flg.

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn. Tusen takk. Da kan jeg skrinlegge Hegerman for godt. Og min Diderich var heller ingen soldat forstår jeg.

Har jernverksfolk i slekta fra før men sølvverksfolk har jeg ikke støtt på før. Navnet tyder jo også på en utenlandsk kobling. Spennende å lete videre på dette nå.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det så framt jeg forstår kildene korrekt 🙂

Parets sønn, Didrich Olsen er oldefar til bakermester Bernt Olaus Olsen født i Tønsberg i 1842 og flyttet til Brevik i Telemark.

 

Bernt Olaus Olsen (1842-1929), sønn av Knud Olsen (1800-      ) og Olava Olsdatter (1807-      )

Olava Olsdatter, datter av Ole Halvorsen (1779-      ) og Anne Pernille Diderichsdatter (1784-1855)

Anne Pernille, datter av Didrich Olsen (1754-1839) og Ingeborg Pedersdatter (1753-      )

 

Tønsberg slekta mi er ikke den jeg har jobbet mest med, derfor er det også en del huller her som jeg håper jeg kan få lukket etter hvert. Jeg fikk jo nå mer info om både Ole Torstensen og Anne Marthea Didrichsdatter Heckelmann, som bringer meg videre.

 

jeg observerer navn som Hvid og Hack. På Herre i Bamble var det også gruve- og jernverksdrift. Der går navn som With og Hank igjen. Spennende å se om dette er noe av de samme navnene som dukker opp i min egen slekt i Tønsberg.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy. Ja du har sikkert alt dette, men jeg legger det ut her jeg. 🙂

 

 

Anna Marthea Didriksdatter Heckelmann, døpt 28. mars 1729 på Kongsberg. Faddere: Magame Wildhagen, Madame Berring, Christian Vølner, Mathias Lund, Christopher Ludvig Poppe. Død 14. november og begravet 23. november 1818 fra Sjøbubakken under Jarlsberg Hovedgård i Sem, 103 år sier kirkeboka minus 4 måneder (veldig feil). Ved Anne Martes dødsfall har presten tilføiet i kirkeboken, at hun var en ekte datter av kaptein Didrik «Hegermann» (Heckelmann) ved fotgarden i Kjøbenhavn (hvortil han blev forflyttet fra Kongsberg to år før han døde).[1] Denne for sin høie alder merkverdige olding var født på Kongsberg. Han var frisk og rørig helt til sitt siste halve leveår. Må være henne som kalles Anne Marte Heckelmann når hun blir trolovet 23. mars[2] og gift 14. mai 1755 i Lardal med Ole Tostensen Bekkevar., født ca. 1732. (Sønn til Torsten Jørgensen, født ca. 1685 på Førle i Flesberg. Død 1759. Gift ca. 1718 med Marte Olsdatter, ca. 1696. Død 1764. På Bekkevar.[3]) De flytter til Sjue i Høyjord der de er bosatt 1758-1761. Han lånte penger av fyrforvalter Michelsen. Ole delte Sjue i to like deler, idet han i 1758 solgte den ene halvpart for 556 rdl. til Nils Pedersen Lindsholm (se videre Bruk 1) og i 1761 den annen halvpart for 540 rdl. til Ole Mortensen Fogstad (se videre Bruk 2). De flytter til Fiskerplassen under Jarlsberg Hovedgård i Sem. Død der 1798 og begravet 31. august, ca. 80 år gammel (Feil).

 

Barn:

1. Didrik Olsen. Gift 23. september 1779 på Sem med Ingeborg Marie Pedersdatter. Skal ha bodd en kort stund på Kjærnes før han flyttet til Sjøbubakken under Jarlsberg. Familien er bosatt på «Steensarmen» ved Tønsberg i 1801.[4]

Diderich Olsen, husbonde, 47 år, gift første gang, hustømmermann

Ingebor Jensdatter (feil), hustru, 48 år, gift første gang

Thor Henrich Diderichsen, sønn, 7 år

Anne Pernille Diderichsdatter, 17 år, ugift

Olia Diderichsdatter, 15 år

Jacob Pedersen, tjenestedreng, 20 år, ugift

Hans Hansen, tjenestedreng, 22 år, ugift

Gift (2), som rorsbetjent i Tønsberg, 15. mars 1821 i Tønsberg med Anne Kirstine Ellevsdatter. Han kalles da 70 og hun 46 år gamle.

 

1.     Ole Didriksen, døpt 4. februar 1781 fra Kjærnes. Begravet 31. juli 1785 «Didrik Fidskerpladsen, Lidet barn»

2.     Anna Pernille Didriksdatter, døpt 30. mars 1784 i St. Laurenti kirke. 17 år i 1801. Død 20. november av

         colera og begravet 21. november 1855, 74 år gammel. Gift 1. oktober 1803 i Vår Frues kirke med ungkar

        og matros Ole Halvorsen.

        Barn:

        1.  Ole Olsen, døpt 19. februar 1804 fra Vår Frues kirke.

        2.  Olava Olsdatter, født 15. februar 1807 Vår Frues kirke i Tønsberg. Gift 20. mai 1828 i Tønsberg med

             Knut Olsen, født 7. september 1802 på Østre Smidsrød, Nøtterøy. Hjemmedøpt 8. september og døpt

             i kirken 26. september. (Sønn til Ole Knutsen. Gift 22. juli 1800 i Vår Frues kirke med Elen Kjelsdatter.

             På Østre Smidsrød og Mellom Smidsrødrønningen. Tilbake til Tønsberg.)

              Barn, bl.a.:

              1. Bernt Olaus Olsen, født 25. januar 1842 i Tønsberg.

         3. Halvor Olsen, døpt 12. april 1812 i Vår Frues kirke.

         4. Didrik Olsen, døpt 10. mars 1815 i Tønsberg. Død 25. mars og begravet 30. mars 1819, 4 år gammel

             i Tønsberg.

         5.. Ingeborg Marie Olsdatter, døpt 10. januar 1821 i Tønsberg.

3.     Olia Didriksdatter, døpt 3. september 1786 fra Sjøbubakken. 15 år i 1801.

4.     Anne Maria Didriksdatter, døpt 22. mars 1789 i Sem.

5.     Anna Catharina Didriksdatter, født ca. 17 Begravet 2. august 1790 fra St. Laurenti kirke, 1 ½ år gammel.

        «Jordet i Graabrødre Kirkegaard. NB. For Mulden blev til Fattig-Cassen betalt 1 Mk. 8 S.» (Samme som

        ovennevnte?).

6.     Thor Henric Didriksen, døpt 11. juli 1791 i Sem. Begravet 23. januar 1792 fra St. Laurenti kirke, ½ år gammel.

        «Jordet i Graabrødre Kirkegaard. Nota: Der blev betalt for Mulden til Fattig-Cassen 1 Mk. 8 S

7.     Thor Henric Didriksen, døpt 20. september 1793 fra St. Laurenti kirke. 7 år i 1801. Død 7. januar og begravet

        13. januar 1827 i Tønsberg, 33 år gammel. «Ikke død af smitsom Sygdom» Rorskar.

8.     Ole Didriksen, døpt 9. april 1796 i St. Laurenti kirke.

 

2. Marta Johanna Olsdatter, døpt 3. august 1760 fra Sjue. Trolovet 25. november 1784 og gift 20. januar 1785 med Nils Nilsen, født ca. 1742. Død 19. november og begravet 23. november 1818 fra Sjøbubakken, 76 år 2 måneder gammel.[5] Husmann på Fiskerplassen 1785-ca. 1812. I 1812 oplyses det at Nils hadde drevet ulovlig skoghugst og derfor blev opsagt. Han hadde en medbruker her en kort tid, nemlig Hans Evensen, men denne hadde ikke bygselseddel på parten. Nils flyttet til Sjøbubakken der han dør og husmannsplassen blir da lagt ned.

Familien er bosatt på Fiskerplassen under Jarlsberg i 1801.

Nils Nilsen, 49 år, husbonde, gift 1ste gang, husmann med jord

Marte Olsdatter, 45 år, hans kone, gift 1ste gang

Anne Marthe Nilsdatter, 15 år, hans datter, ugift.

Anne Johanne Nilsdatter, 8 år, hans datter, ugift.

Anne Marte Didriksdatter, 78 år, konens moder, enke 1ste ekteskap, opphold hos sønnen (svigersønnen)

Barn:

1. Nils Nilsen, døpt 4. september 1785 fra Fiskerplassen i Sem. Begravet 18. september 1785 fra Fiskerplassen,

    3 uker gammel.

2. Anne Marthe (Mathea) Nilsdatter, døpt 5. november 1786 fra Fiskerplassen i Sem. Gift 24. februar 1817 i Sem

    med to ganger enkemannOlaus Karlsen Nordre Fresje. Fem barn og etterslekt, bl.a. i Tønsberg.

3. Johanne Nilsdatter, døpt 10. august 1794 i Sem. Faddere: Bl.a. Kristen Nilsen Sjøbodbakken. Må være henne

    som kalles Anne Johanne i 1801.

 

TSK.

 

[1] Han var altså ingen Didrik Hegermann som han forveksles med i veldig mange nettdiskusjoner. Han var Didrik Heckelmann som er skrevet far til Anne Marta i 1729 på Kongsberg. DENNE TRÅDEN HAR ALTSÅ HELT FEIL UTGAGSPUNKT:

 

[2] Forlovere: Paul Styrmo og Sølver Klokker.

[3] Først på Nes i Sandsvær. Kjøpte Bekkevar i 1750.

[4]

 

[5] Trolig bror av Kristen Nilsen Sjøbodbakken under Jarlsberg.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn.

Takk for mye informasjon.

Nei, jeg har nok ikke rukket å forske noe på Heckelmann slekta enda, har søkt litt på nettet men ikke funnet ut noe nevneverdig. Om du sitter inne med noe mer informasjon om hans slekt, tar jeg det gjerne imot.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en mailadresse. Det skal bli en artikkel etterhvert som skal i Vestfold slektshistoriske tidsskrift Gjallarhorn, så jeg vil ikke legge alt ut her. Så da blir det enklere hvis jeg sender deg det. 🙂

 

Torbjørn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Didrik Berentsen var sønn av Berent Heckelman, d. før 1737 på Kongsberg og muligens Else Pedersd. Lerberg som ble begr. 13. aug. 1744 på Kongsberg. Hun var da oppgitt å være 56 år gammel. Hvis denne alderen stemmer var hun vel i yngste laget til å være mor til Didrik og broren Peder, men alder i kirkebøkene stemmer jo sjelden. Else kan være datter av Peder Lerberg i Oslo (finnes visstnok i et manntall på slutten av 1600-tallet).

Den som har mest info om denne familien må være Jens Petter Nilsen i Drammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Bjørg.

Jeg har observert at det er en del ulike Heckelmann på Kongsberg på 1700-tallet og alle er jo da sikkert i slekt med hverandre, men far til Didrik er vel fortsatt ukjent (annet enn at han heter Berent). Sitter du inne med noe kontaktinfo til denne Jens Petter Nilsen? Send gjerne på e-post til meg på tr.holmjohnsen@gmail.com.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil, han heter Jens Petter Nielsen. Jeg har ikke noe kontaktinformasjon. Her er lenke til en debatt i arkivet her på Digitalarkivet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.