Gå til innhold
Arkivverket

Tittel/yrke brudens far


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

1 minutt siden, Ivar Kristensen skrev:

Smed?

Veldig sannsynlig. Jeg var jo sikker på at første bokstav var S, men sleit med resten. Har en app der jeg kan skrive inn en tekst og få den oversatt til gotisk håndskrift. Når jeg skriver "Smed" ser det veldig likt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Jeg regner med at det for Anders står at han var Ungkarl og Skomagermester el. noe liknende.

han er "Ungkarl og Skomagersvend";

for oss er det kanskje noko liknande, men eg trur nok lauget ville vore svært usamde i dette.

 

Elles er eg samd med "Skiløber" og "Smed" - heilt utan app...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Du vet vel at skieløber var en soldat?

 

Ja, jeg vet at han var soldat. Men jeg har dessverre ikke klart å finne noe mer ut om hvem han var. I verste fall kan han ha tatt på seg farskapet fordi han som soldat gikk fri straff for første gangs leiermål. Jeg jobbet med dette for en god del år siden og fant tre som jeg så på som mulige kandidater i noen millitærruller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

han er "Ungkarl og Skomagersvend";

for oss er det kanskje noko liknande, men eg trur nok lauget ville vore svært usamde i dette.

 

Elles er eg samd med "Skiløber" og "Smed" - heilt utan app...

 Ja, han var sikkert svend på dette tidspunktet. Siden ser jeg at han ble skomakermester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20060215030013

 

Nr. 60 Anders Pedersen Berg og Thuline Pedersdatter. Hva er yrket til brudens far?

 

Brudgommens far var skieløber. 

 

Jeg regner med at det for Anders står at han var Ungkarl og Skomagermester el. noe liknende.

 

 

Lysningsprotokollen. 

Høyre side

https://media.digitalarkivet.no/view/7378/64?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Lysningsprotokollen. 

Høyre side

https://media.digitalarkivet.no/view/7378/64?indexing=

Takk!

Jeg leser: Anders Pedersen Berg, Ungkarl, Skomager Svend og pigen Thuline Pedersdatter

De giftet seg 22. mai.Men hva er datoene i neste siste kolonne? 26. mars og 12. april + et gjentakelsestegn? Er det datoer for forlovelse og lysning?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk!

Jeg leser: Anders Pedersen Berg, Ungkarl, Skomager Svend og pigen Thuline Pedersdatter

De giftet seg 22. mai.Men hva er datoene i neste siste kolonne? 26. mars og 12. april + et gjentakelsestegn? Er det datoer for forlovelse og lysning?

 

 

Lysningsdatoer i nest siste kolonne,og vielsesdato i siste kolonne.

Du ser de samme lysningsdatoene i lenken til vielsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruden her så har jeg tre forskjellige versjoner av fornavnet. Talline som jeg antakelig har mottat fra en kusine som hadde jobbet mer med denne delen av slekta mi før meg. Ved vigsel og lysning står det Thuline. 

 

Så har jeg lett etter innførsel ved Thulines/Tallines fødsel og dåp. Det jeg har funnet som jeg kanskje tror er rett, er for en Tolline, slik jeg tolker det. Der er fars navn identisk med det som står i forbindelse med vigsel. Men denne innførselen er ikke god for meg å lese. Derfor legger jeg ved lenke her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040888

Det står på høyre side og jeg tror datoen er 30. mai for det var det det var tolka som i FamilySearch. 

 

Jeg vil bli takknemlig for hjelp til to ting her: Tolking av teksten, og om noen kan tenke seg å hjelpe meg å vurdere om det er rett person jeg har funnet. Er det noe i den, for meg, vanskelige teksten som kan si noe om bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Når det gjelder bruden her så har jeg tre forskjellige versjoner av fornavnet. Talline som jeg antakelig har mottat fra en kusine som hadde jobbet mer med denne delen av slekta mi før meg. Ved vigsel og lysning står det Thuline. 

 

Så har jeg lett etter innførsel ved Thulines/Tallines fødsel og dåp. Det jeg har funnet som jeg kanskje tror er rett, er for en Tolline, slik jeg tolker det. Der er fars navn identisk med det som står i forbindelse med vigsel. Men denne innførselen er ikke god for meg å lese. Derfor legger jeg ved lenke her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040888

Det står på høyre side og jeg tror datoen er 30. mai for det var det det var tolka som i FamilySearch. 

 

Jeg vil bli takknemlig for hjelp til to ting her: Tolking av teksten, og om noen kan tenke seg å hjelpe meg å vurdere om det er rett person jeg har funnet. Er det noe i den, for meg, vanskelige teksten som kan si noe om bosted?

 

Tyding om lag sånn:

Dåpsdatoen er 30. nov. 1817

"Tollina, f. 26 Oct, F. Peder Andersen, Smed ved Mynten(?), og H. Martha Danielsd(?) fra Vaterland. Fd: ... "

 

Vurderinga overlet eg til andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

Uff, det blir mye å holde styr på etterhvert. Her har jeg tydeligvis ikke fått lagt inn det som framkom den gangen i slekstprogrammet mitt. Jeg beklager.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under meg på hvorfor fødselen er innført i to forskjellige kirkebøker. Både Garnisonsmenigheten og Aker. 

Jeg mener å huske at det samme var tilfelle ved fødselen til Anders Pedersen Berg som Tolline ble gift med. Men der tenkte jeg at det kunne ha noe med at faren var soldat å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.