Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Marianne Hella

Vik i Sømna - hvilke sogn/prestegjeld?

Recommended Posts

Marianne Hella

Jeg skulle sjekke dåpen til en søskenflokk. De bor i Vik i Sømna i 1891, 1900 og 1910. Står oppført med Vik og med Brønnøy. Men jeg klarer ikke å finne dem i kirkebøkene. Har også forsøkt Bindal. Noen tips til andre navn på disse kirkebøkene?

Randi Elisabeth Haugros

Kan du legge ved lenke til noen av folketellingene? Du oppgir ikke når barna i søskenflokken er født. 

Hva med Velfjord, Vevelstad?  

Har du funnet konfirmasjonene til barna i søskenflokken? Der vil det vel stå hvor de er født.

Edited by Randi Elisabeth Haugros

Marianne Hella

Takk for tips om søk!

Jeg har bladd gjennom de som gjelder Vik der allerede, dessverre.

Randi Elisabeth, jeg la ikke ut flere opplysninger, fordi jeg er litt "facebook-skadet" :) På slektsforskergruppene der rekker jo folk opp hele slekta med alle forgreininger for deg, hvis du gir en bitteliten opplysning... Jeg tenkte å få hjelp til å tenke geografi først, siden jeg ikke er lokalkjent der oppe. Barna står med fødested Vik i en folketelling og fødested Brønnøy i en annen, og de bor i Vik i Sømna. Kirkebøkene er ikke skannet, men det er ganske liten befolkning, og jeg har bladd meg gjennom dåpssidene i flere sogn uten å finne noen av dem. Pussig... Jeg skal lete litt til, og så spør jeg nok mer spesifikt om hjelp hvis jeg virkelig ikke finner dem. Dette er bare en sidegren, barna til min oldemors søster, som jeg kikker på. :)

Marianne Hella

Det du skrev om konfirmasjon, inspirerte meg til å sjekke vielser - da fant jeg foreldrenes vielse, og fikk bekreftet at det var riktig familie jeg hadde funnet i folketellingene. :)

Randi Elisabeth Haugros

Godt tenkt, Marianne! 

Så fint at du fant vielsen. 

En ting til, barna kan ha blitt døpt i rimelig tid etter fødsel eller opptil flere år etter. Let framover i tid etter det fødselsåret som står i folketellingene.

Sjekk kirkebøker for Vevelstad/Tjøtta og prestegjeld rundt Brønnøy/Sømna.

Lykke til!

Marianne Hella
19 timer siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Godt tenkt, Marianne! 

Så fint at du fant vielsen. 

En ting til, barna kan ha blitt døpt i rimelig tid etter fødsel eller opptil flere år etter. Let framover i tid etter det fødselsåret som står i folketellingene.

Sjekk kirkebøker for Vevelstad/Tjøtta og prestegjeld rundt Brønnøy/Sømna.

Lykke til!

Fant ut at de har bodd i Meløy en periode, og at noen av barna var født der. Det er ikke så greit med folk som har veldig vanlige navn, men heldigvis hadde de litt fantasi når de ga navn til barna. I Vik var det tydeligvis forferdelig populært å kalle guttene Angell i denne perioden, det var mange av typen Edvard Angell, Hartvig Angell osv.... Kanskje en eller annen storkar som hadde gjort inntrykk :)

Randi Elisabeth Haugros

Flott at du fant ut av dette!

Å gi barna navn/etternavn, som mellomnavn,  etter væreiere, embetsmenn, prester, i det hele øvrighetspersoner, var ganske vanlig på Helgelandskysten. 

Min mormor og hennes fire søsken  (fra Nesna) hadde alle forskjellige etternavn i tillegg til farens etternavn. Angell var også brukt i slekta.

Edited by Randi Elisabeth Haugros