Gå til innhold
Arkivverket

Søk i gammel grunnbok


Randi Kristin Strand
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg leter etter opplysninger om eiendommen Omagata 12 i Kristiansund. Eiendommen hadde matrikkelnummer 295 og løpenummer 386. I dag har den gårdsnummer 10, bruksnummer 1027. Jeg ser at det bare ligger ute panteregister for Kristiansund t.o.m. 1939 for Nordlandet, jeg ønsker derfor å se i gammel grunnbok. Det er imidlertid umulig å søke med gammelt matrikkelnummer/løpenummer og dagens gårds– og bruksnummer kan heller ikke brukes. Hvordan skal jeg få fram opplysninger om eiendommen etter 1939?

 

Vennlig hilsen

Randi Kristin Strand

Endret av Randi Kristin Strand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Randi Kristin Strand skrev:

Hei! Jeg leter etter opplysninger om eiendommen Omagata 12 i Kristiansund. Eiendommen hadde matrikkelnummer 295 og løpenummer 386. I dag har den gårdsnummer 10, bruksnummer 1027. Jeg ser at det bare ligger ute panteregister for Kristiansund t.o.m. 1939 for Nordlandet, jeg ønsker derfor å se i gammel grunnbok. Det er imidlertid umulig å søke med gammelt matrikkelnummer/løpenummer og dagens gårds– og bruksnummer kan heller ikke brukes. Hvordan skal jeg få fram opplysninger om eiendommen etter 1939?

 

1027 må være et nyere bruksnummer (etter 1992). Matrikkelnummer 295, løpenummer 386 ser ut til å tilsvare gårdsnummer 10, bruksnummer 79.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Den som kom opp på gbnr. 10/79 var Omagata 12B, jeg skulle hatt Omagata 12A. Hvor finner jeg en oversikt over hvilke matrikkelnummer/løpenummer som svarer til nyere gårds– og bruksnummer? Matrikkelen fra 1886, finnes den f. eks. også for byene?

 

Vennlig hilsen

Randi Kristin Strand

Endret av Randi Kristin Strand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Randi Kristin Strand skrev:

Tusen takk! Den som kom opp på gbnr. 10/79 var Omagata 12B, jeg skulle hatt Omagata 12A. Hvor finner jeg en oversikt over hvilke matrikkelnummer/løpenummer som svarer til nyere gårds– og bruksnummer? Matrikkelen fra 1886, finnes den f. eks. også for byene?

 

Det høye bruksnummeret (1027) til Omagata 12A tilsier at eiendommen er utskilt etter 1991, da det i Gammel grunnbok ikke finnes bruksnummer høyere enn 941 for gårdsnummer 10.

 

Omagata 12A er formodentlig utskilt fra Omagata 12B, slik at matrikkelnummer 295 og løpenummer 386 tilsvarer både Omagata 12A og Omagata 12B. Dette kan du få bekreftet/avkreftet ved å bestille utskrift av grunnboka fra Kartverket. (Gammel grunnbok er historiske grunnboksblader som ikke er oppdaterte etter ca. 1991.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.