Gå til innhold
Arkivverket

En oversettelse fra Diplomatarium Norvegicum


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har funnet et stykke fra Diplomatarium Norvegicum som jeg er nysgjerrig på hva det betyr.  Jeg er amerikaner så norsken min ofte mangler. 

 

Her er kilden:  Diplomatarium Norvegicum: Oldbreve til Kundskap om Norges indre og ytre Forhold, Sprog, Slægter, Sæder, Lovgivning og Rettergang i Middelalderen, b. 2, s. 489-490. 

 

Her er den originale teksten:  ad Jerþrud Jons dotther helt j hond Grimer Andresson mædher þæim skylmalum fyrnemd Jerþrud gaf sik jn
thil Grimer mædher ollo þy hon atthe oc æighende virdhe badhe i lausse gosse oc fasthe fral(s)t oc hemolt firi hwarum manne oc akares-
laust gaf oc Þorstein Josteinson henner bondha sit iaord til. j sama hander band til þæire samthyk oc kendes oc þa þratnemd Jerþrud firi
os ad Grimer var henner eruingher etther hona. kendes þet þa þratnemder Grimer han skylde wera henner framfølleman madan hon lifdhe
ædher hans eruinger firi sanninde skuld setthum mer vor jnsigle fyr *nemdhum men Asgauther Steffan Alfuer Amunder firi þetta bref giort
var a deghi oc are sem fyr sighir.  (Lenke:  https://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst_2016.prl?b=1782&s=n)

 

Jeg kan selvsagt ikke lese den, men jeg har funnet to forskjellige sammendrag av stykket.  Her er en:  at Jerthrud Jonsdatter gav sig med sin Husbondes Samtykke med alt sit Gods ind til Grim Andressön, der skulde sörge for hende til hendes Död.  Her er den andre:  at en Gjertrud Jonsdatter ga seg inn til Grim Andresen med alt hun eide og med samtykke av hennes mann. Torstein Josteinsen. Dertil skulle Grim arve henne.

 

Jeg har lest dette om og om igjen og kan ikke være sikker på hva meningen er.  Betyr det at Gjertrud Jonsdatter selv ble Grim Andresens eiendom, sammen med alt hun eide?  Og dette skjedde med hennes ektemanns samtykke?  Hvis det er den rette tolkningen, da hvorfor?

 

Mange takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.