Gå til innhold
Arkivverket

Bergfamilien og efterkommere i Kristiansand i 1700-tallet


Karen Bendix Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg kommer en tur til Kristiansand i august og ville derfor gerne besøge arkivet d. 6. august. Jeg stammer fra Anders Svendsen Berg  (ca. 1734-1791) og Engel Kristine Henrichsdatter Øhrn (ca. 1739-1786). Deres datter Marthe Dorthea Andersdatter Berg (1770-1809) Bliver gift med Christian Hansen (født omkring 1755) d. 15. februar 1798, som jeg tror er fra Holsten. Jeg finder to af deres sønner i Danmark (den ene, Hans Hansen, som er min ane, i København i 1829 og den anden, Andreas Hansen 1803-1878, i Aabenraa i Sønderjylland). Disse to børn tager på et tidspunkt efternavnet Anker, Hans Hansen Anker og Andreas Hansen Anker.  Ingen af de andre børn kan jeg finde , hverken i Kristiansand eller Danmark, så jeg har en mistanke om, at de flytter til Danmark omkring 1810. Christian Hansen er blevet gift med en anden (Karen Simonsdatter) i Kristiansand og de har fået en datter i Kristiansand i 1810.

 

Er det muligt jeg kan finde noget som helst om dem på Arkivet? Bl.a. vil jeg gerne vide om hele familien rejste til Danmark eller om det kun var de to brødre og om der er nogen optegnelser om hvorfor de fik navnet Anker.

Og så selvfølgelig om der er noget at finde om familien i al almindelighed. Jeg går ud fra, at den store brand i 17?? betød at arkivalierne forsvandt, men måske er der noget jeg har over set.

Jeg giver gerne flere oplysninger, hvis der opstår tvivl om noget. Jeg har fundet de fleste oplysninger i Kristiansands kirkebøger

 

På forhånd tak

 

Med venlig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for svar - jeg kunne simpelthen ikke finde en e-mailadresse, så jeg kunne skrive direkte til dem. Det vil jeg hermed prøve

 

Mvh Karen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.