Gå til innhold
Arkivverket

Morfar i Tysklandsbrigaden 482.


Ingvild fitjar
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om min morfars tjeneste i tysklandsbrigaden. Han var i brigade 482. Han gikk bort tidlig, og ville ikke Gi informasjon til sine etterkommere. Finnes det noen mulighet til å finne ut noe mer? Jeg har lest mye om tyskandsbrigaden i bøker og sider som ligger på nett. Men jeg er interessert i å finne ut om det er noe spesifikt om han der ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ifl skrev:

Jeg leter etter informasjon om min morfars tjeneste i tysklandsbrigaden. Han var i brigade 482. Han gikk bort tidlig, og ville ikke Gi informasjon til sine etterkommere. Finnes det noen mulighet til å finne ut noe mer? Jeg har lest mye om tyskandsbrigaden i bøker og sider som ligger på nett. Men jeg er interessert i å finne ut om det er noe spesifikt om han der ute? 

 

 

Fint hvis du kan endre "Ifl" til ditt fulle navn.

Jfr.forumreglene.

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvar i landet kom han frå? Det ville elles bli lettare å få hjelp til noko meir konkret dersom du gjev opp litt meir detaljar som kva han heitte, kor tid han var fødd osv.

Eg hadde forresten sjølv ein onkel som hadde vore i Vestlandsbataljonen i brigade 48-2. Det er skrive ei bok om vestlendingane, men om den er aktuell kjem jo an på kvar i landet han var frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var fra Vestlandet, fra Fitjar på Stord. Fitjar er også etternavnet hans.

 når han var født er jeg ikke sikker på men han døde i 1996, da var han rundt 60år. Jeg har er bilde fra Tyskland men det er Allt jeg har som er personlig fra hans side. Jeg har lest den boken, og notert meg mye. Så har fått god hjelp av den:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ingvild fitjar skrev:

Han var fra Vestlandet, fra Fitjar på Stord. Fitjar er også etternavnet hans.

 når han var født er jeg ikke sikker på men han døde i 1996, da var han rundt 60år. Jeg har er bilde fra Tyskland men det er Allt jeg har som er personlig fra hans side. Jeg har lest den boken, og notert meg mye. Så har fått god hjelp av den:)

 

Hva var fornavnet hans?

 

Er det  denne?

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  Gnr  Mtekst  Gravsted Kommune Korr
5434291 Ola T.  Fitjar  1703  1928  1912  1996  2312  1996  Takk.  Vis  Fitjar Fitjar

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 21.7.2019 den 11.31, Ingvild fitjar skrev:

Jeg har lest mye om tyskandsbrigaden i bøker og sider som ligger på nett.

 

Da har du vel også lest det som står på nettsidene til Arkivverket. Legger det for ordens skyld ut - til orientering:  

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/tysklandsbrigadene?q=tysklandsbrigadene

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Min farfar var i Tysklandsbrigaden 482. Han har egentlig aldri fortalt noe derifra eller hva han gjorde der. Har spurt han i mange år men han mener at det hører fortiden til. Han er forsatt i live og bor for seg selv. 
 

Han sitt navn er Egil Jørgensen og er født 1927. 
 

mvh

Camilla Jørgensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.