Gå til innhold
Arkivverket

Junigarden ved Tustervatnet


Knut S. Andersen
 Del

Recommended Posts

Mine tipp-tippoldeforeldre kom fra Mosjøen-området. Jeg har fått veldig mange gode opplysninger om gårdene slektene bodde på fra bygdebokforfatter Kjell Jacobsen, og har funnet frem til de fleste stedene på kart. Men et sted/gård finner jeg ikke, nemlig Junigarden ved Tustervatnet der Hogne Jakobson oppgis som rydningsmann og gårdbruker fra 1690 til omkring 1734.

Han ble etterfulgt av sønnen Israel Hogneson f. ca. 1707, bruker på Junigarden 1735-1746, senere Jakobgarden i Midt-marken og Nerstua på Remma.

Søker opplysninger om hvor Junigården lå/ligger. Slektsopplysninger om personene nevnt over vil også være av stor interesse.

 

På bakgrunn av svar fra Grethe Flood og regranskning av håndskrift skal gården hete Innergarden ved Tustervatnet, altså ikke Junigarden slik jeg opprinnelig trodde!

Endret av Knut S. Andersen
Nye opplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut S. Andersen skrev:

Israel Hogneson f. ca. 1707, bruker på Junigarden 1735-1746, senere Jakobgarden i Midt-marken og Nerstua på Remma.

 

Jeg har ingen informasjon om Junigarden, og dette har du vel fra før, men legger inn noen lenker: 

 

Kan dette være Israel Hogneson (Haagensen) på Remma i folktellingen 1769 for Vefsn? Han er 62 år og det stemmer bra med fødselsåret ca. 1707

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065682002231

 

Ser at han var gift med Elen Larsdatter, 61 år gammel, og på Remma finner jeg også Lars Israelsen, 33 år, med familie. Regner med at det er sønnen til Israel. 

 

Skifter fra Vefsn 1686-1780

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014101508032

 

 

Skifte Remmen 1777.jpg

Skifte Remmen 1782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Knut S. Andersen skrev:

Slektsopplysninger om personene nevnt over vil også være av stor interesse.

 

 

Hvor mye vet du allerede? Er det giftermål og dåp og dødsfall du er ute etter? Eller har du koll på dette via bygdebøkene til Kjell Jacobsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe og tusen takk for nyttige svar og flotte lenker! Du har funnet frem til nye og delvis ukjente opplysninger om slekten min i Mosjøen-området.

6 timer siden, Grethe Flood skrev:

Kan dette være Israel Hogneson (Haagensen) på Remma i folktellingen 1769 for Vefsn? Han er 62 år og det stemmer bra med fødselsåret ca. 1707

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01065682002231

 

Det stemmer helt med min Israel som Kjell Jacobsen riktignok nemner som Israel Hogneson. Folketellingen var interessant. Den lister opp både Israel og hustruen Elen Larsdatter med barna, bl.a. min formoder Magnel (Magnhild) f. 1756. De nevnes som Holdsfolk. Regner med at dette er det samme som Husmann. Det stemmer jo med at du fant at Israel betalte Husmannskatt årene 1742-1744 på gården sin ved Tustervatne. Flotte opplysninger! Når jeg ser på håndskriften til Kjell Jacobsen pånytt nå i kveld tror jeg at han skriver Innergarden - ikke Junigarden slik jeg opprinnelig trodde. Det gir jo også mer mening. Gården som idag heter Tustervatnet ligger på sørøstsiden av Tustervatnet, og på bakgrunn av dine opplysninger må det være her på Innergarden familien har bodd.

"Hvor mye vet du allerede? Er det giftermål og dåp og dødsfall du er ute etter? Eller har du koll på dette via bygdebøkene til Kjell Jacobsen?"

Jeg fikk opplysningene for 30 år siden - i 1988! Det kan være kommet til flere opplysninger siden den tid som jeg ikke har kjennskap til. Nåværende bygdebokforfatter i Vefsn Knut Skorpen arbeider videre med bygdebøkene. Området rundt Midt-marken (Jacobsgården) der min tippoldefar Mathias Andreas Andersen (1817-1877) ble født er ikke ferdig, ventes klart neste år.

 

Hvis du har eller kommer over flere opplysninger om slekten er det flott om du deler dette. Har du selv slekt fra Mosjøen?

Hilsen Knut

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke slekt fra Mosjøen, nei! Jeg har farsslekt fra Bærum/Oslo og morsslekta mi er fra Nordmøre. Jeg bare lurte på hvor mye du eventuelt visste om giftermål, dåp osv. Ikke for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grethe Flood skrev:

Jeg har ikke slekt fra Mosjøen, nei! Jeg har farsslekt fra Bærum/Oslo og morsslekta mi er fra Nordmøre. Jeg bare lurte på hvor mye du eventuelt visste om giftermål, dåp osv. Ikke for noe annet.

OK. Takk uansett hvor nyttig informasjon og lenker!

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Magnhild eller Magnille, døpt 1747 i Vefsn, datter av Israel Haagensen:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4TY-14F

 

Name: Magnille Israelsdatter
Gender: Female
Christening Date: 05 Nov 1747
Christening Place: VEFSN, NORDLAND, NORWAY
Father's Name: Israel Hagensen

 

Nordland fylke, Vefsn i Alstahaug, Ministerialbok nr. 820A05 (1730-1752), Kronologisk liste 1747, Side 178
Permanent bilde-ID: kb20071004620619
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620619
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071004620619.jpg
 

Men ved folketellingen i 1769 står Magnhild med alder 14 år,  født beregnet 1755....! 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Name: Magnille Israelsdatter
Gender: Female
Christening Date: 05 Nov 1747
Christening Place: VEFSN, NORDLAND, NORWAY
Father's Name: Israel Hagensen

Dette må antagelig være en yngre søster av min Magnhild, antagelig død ung. Min Magnhild ble født i 1756 og døpt 25 mars 1756 i Dolstad kirke - se link

https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620711

 

Er din tippoldefar Mathias Andreas Andersen etterkommer av Israel Hognesen og Magnhild Israelsdatter? 

Det stemmer.Israel og Magnhild var morfar og mormor til min tippoldefar, og du har funnet frem til dåpen hans i 1817! 

Hilsen Knut

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene på geni.com er korrekt, likeledes dødsfallet i 1813. Skiftet var nytt for meg - takk for det!

Folketellingen i 1801 var interessant, må se nærmere på denne. Det virker som om både Anders og Maren sine foreldre bodde på Åkvik i 1801 med forskjellige husholdninger.

Takk igjen for innsatsen din!

Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.