Gå til innhold
Arkivverket

Etterspør info om artikkel i et ukemagasin


Roger Bråten
 Del

Recommended Posts

Jeg har skrevet to slektsbker på 650 siden hver. Den ene heter FlåPluNa og den andre heter TyKaBo. Begge kan leses gratis på www.nb.no.

 

Jeg vet at min avdøde tante Solvei Sætersjø (barnløs) var den første eller en av de første som ble operert for" hareskår" i Norge. Denne fødselsskaden plaget henne mye.

Det var en artikkel om henne i et ukemagasin. Mitt søskenbarn som arvet henne fortalte meg dette i 2017.

 

Under bokprosessen var jeg på Nasjonalbiblioteket for å bla i Hjemmet. Disse er ikke scannet.

Hjemmet er samlet i bokser/mapper på 4 per år om jeg husker rett.

Jeg ba om 1960-1962. Jeg vet ikke sikkert (årstall) når artikkelen var skrrevet.

Det ver meget kult å lese / bla i Hjemmet fra starten av 1960. Jeg er selv født i1950.

Arkene i Hjemmet var løvtynne, og i respekt for ikke å skade originalene stoppet jeg etter å ha bladd i 1/4-del av året 1960. Jeg fant således ikke med fakta om hennes operasjon i boken.

 

Mitt spørsmål er: Er det noen har som har lesetilgang tilmuligens andre magasiner fra 1960-tallet. Jeg vet jo ikke om artikkelen var i Hjemmet eller i et annet ukeblad. Min e-postadresse er: Roger.Braten@Gmail.com

 

Taknemmlig for eventuelle svar.

Roger Bråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Roger Bråten skrev:

Jeg har skrevet to slektsbker på 650 siden hver. Den ene heter FlåPluNa og den andre heter TyKaBo. Begge kan leses gratis på www.nb.no.

 

Jeg vet at min avdøde tante Solvei Sætersjø (barnløs) var den første eller en av de første som ble operert for" hareskår" i Norge. Denne fødselsskaden plaget henne mye.

Det var en artikkel om henne i et ukemagasin. Mitt søskenbarn som arvet henne fortalte meg dette i 2017.

 

Under bokprosessen var jeg på Nasjonalbiblioteket for å bla i Hjemmet. Disse er ikke scannet.

Hjemmet er samlet i bokser/mapper på 4 per år om jeg husker rett.

Jeg ba om 1960-1962. Jeg vet ikke sikkert (årstall) når artikkelen var skrrevet.

Det ver meget kult å lese / bla i Hjemmet fra starten av 1960. Jeg er selv født i1950.

Arkene i Hjemmet var løvtynne, og i respekt for ikke å skade originalene stoppet jeg etter å ha bladd i 1/4-del av året 1960. Jeg fant således ikke med fakta om hennes operasjon i boken.

 

Mitt spørsmål er: Er det noen har som har lesetilgang tilmuligens andre magasiner fra 1960-tallet. Jeg vet jo ikke om artikkelen var i Hjemmet eller i et annet ukeblad. Min e-postadresse er: Roger.Braten@Gmail.com

 

Taknemmlig for eventuelle svar.

Roger Bråten

 

Er det denne?

 

Id  Fnavn  Enavn  Pnavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  Gnr  Mtekst  Gravsted Kommune Korr
3747570 Solveig Kristine  Sætersjø  Braaten  2903  1918  3107  2007  0708  2007    13  024  Takk for alt  Vis  Mo Rana

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3747570

 

----

 

https://www.nb.no/search?q="Solveig kristine bråten"&mediatype=aviser&fromDate=19570503&toDate=19570503

 

 

----

 

Samme dame?

 

 
more_vert
 
 
 

https://www.nb.no/search?q="solveig kristine bråten"&mediatype=aviser&fromDate=19450101&toDate=19451231

 

----

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Takk for at du svarte ....
JA, dette er min tante, Solvei Sætersjø, søster av min far.
Det jeg søker er den artikkelen som var i et ukeblad om den første/en av de første operasjoner for åpen gane i Norge.
 
Bildet viser Solvei, sammen med min søster, ved min datters dåp i 1972 ...

Wanja-1972-Dåp-Sonja-Solvei-Sætersjø.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig da til høyre i bildet i kjekk lilla drakt her?, antar at din søster er hun i den gule drakten som holder din datter på armen? 

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett ... Les gjerne i bøkene ... søk på www.nb.no    og søk etter TyKaBo (min far slekt) og FlåPluNa, min mors slekt. Min olderfar Andreas Pettersen Braaten på min far side var med å lage kobberet til Frihetsgudinnen i New York. Han hadde  en lederrolle ved Karmøy Gruber ... Han var født like ved Vikersunbakken (skiflyging), dro til Karmøy i 1875  og endte til slutt opp på Båsmoen ved Mo i Rana ... (Bossmo Gruber)... Oldemor fiikk13 barn over drøyt 20 år ... Jeg har 100-vis av videos på Youtube relatert til slekt:
Søk på Roger Bråten, eller Nabbenslekta, eller Bråtenslekta, Nabben Kvernhus eller Oksli....
Oldemor på mor-siden gikk 76 mil fra den ekte FlåKlypa i LOM til Mo i Rana. Jeg er en ekte "Flåklyping". Jeg trener for å gå samme rute som henne ... Så får vi se om jeg klarer det. Jeg er snart 70 ...
 
Se etter videoen om Braatenaasen. Jeg lette i flere år før jeg hant tuftene der oldefar Andreas Braaten er født......
 
Søk på Braatenaasen som Bosted i Digitalarkivet .... Det var krevende å finne den fysiske Braatenaasen .. Men jeg fant tuftene til slutt
 
Roger Bråten.
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.