Gå til innhold
Arkivverket

Værøy prestegjeld, 1821-1848 (1857P)


Finn Karlsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Den skannede utgaven av denne kirkeboken stopper på folioside 299. I følge oversikt på side 1 over fjernede blanke sider, skal det finnes en god del flere sider. Seksjon for innflyttede (som ikke finnes i Innholdslista selv om noen sider er der) er skrevet av med en god del flere navn. Det kan kanskje bety at det har vært noe galt med mikrofilmen slik at skanning har stoppet og at de som har skrevet av, har gjort det med utgangspunkt i filmen. Jeg skulle gjerne sett fortsettelsen av filmen....

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Finn Karlsen skrev:

Den skannede utgaven av denne kirkeboken stopper på folioside 299. I følge oversikt på side 1 over fjernede blanke sider, skal det finnes en god del flere sider. Seksjon for innflyttede (som ikke finnes i Innholdslista selv om noen sider er der) er skrevet av med en god del flere navn. Det kan kanskje bety at det har vært noe galt med mikrofilmen slik at skanning har stoppet og at de som har skrevet av, har gjort det med utgangspunkt i filmen. Jeg skulle gjerne sett fortsettelsen av filmen....

 

Takk for spørsmålet, Finn. Det viser seg at ett bilde på mikrofilmen ikke hadde blitt indeksert; dette viste folio 362b-363a og er nå lagt ut: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106640152

 

Men mellom folio 298b-299a og 362b-363a finnes ingenting på mikrofilmen, og det synes merkelig med tanke på oversikten over ubeskrevne og uttatte blad. Jeg har føyd dette til lista over SAT-kirkebøker som må undersøkes og eventuelt etterskannes. Se også merknad her: https://media.digitalarkivet.no/kb/contents/16706

 

Endelig har jeg rettet feil indeksering av folio 298a-299a, slik at innflyttede nå vises i innholdsfortegnelsen. De to bildene var feilaktig indeksert som utflyttede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian, det er flere feil her. Det er på denne kirkeboken registrert en avskrift av inn- og utflyttede som går helt fram til 1879. Avskriften fra 1846-1879 hører vel egentlig til i den neste kirkeboken. På den boken er det ikke registrert avskrifter i det hele tatt.

Forøvrig må du ha en god natt.

Finn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Finn Karlsen skrev:

Takk Kristian, det er flere feil her. Det er på denne kirkeboken registrert en avskrift av inn- og utflyttede som går helt fram til 1879. Avskriften fra 1846-1879 hører vel egentlig til i den neste kirkeboken. På den boken er det ikke registrert avskrifter i det hele tatt.

Forøvrig må du ha en god natt.

 

Ja, jeg ser det: https://www.digitalarkivet.no/source/16706

 

Da er vi over på de transkriberte/søkbare dataene som mine kollegaer i Bergen jobber med. Disse listene var nok publisert allerede i "Gamle Digitalarkivet", hvor det ikke var uvanlig at hvert søkbare register var sammensatt av data fra to eller flere kirkebøker. I "Nye Digitalarkivet" har det vært lagt vekt på å splitte opp registrene, slik at ett søkbart register svarer til ei skanna kirkebok, men det er ikke gjennomført her. Sannsynligvis har det ikke latt seg prioritere høyt nok.

 

Takk og god natt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.