Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding - skifteprotokoll


Liv Hjelle
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon for å finne alder på et gammelt hus vi har kjøpt på Hulebak, Tjøme. Jeg vet at enken etter Lars Halvorssen solgte i 1790 til Skipper Harald Bilovsen for 400 og kjøpte igjen hus i Dalen for 100. Dette har jeg funnet i Pantearkivet. Nå har jeg funnet skifte etter Lars Halvorssen (død 1787) og lurer på om det finnes informasjon her som kan si noe om arven etter han, da primært om det fremkommer noe om hus. Dessverre ble skriften for vanskelig for meg her. Ser at det er vist til noen datoer: 24. september 1783 og 26. februar 1786, men forstår ikke helt hva datoene viser til? Kan det være branntakster? Jeg har lett i gamle branntakster, men kan ikke finne noe på de datoene som er referert til. 

 

SAKO, Larvik sorenskriveri, H/Hd/Hda/L0013a: Skifteprotokoll, 1784-1793, s. 326-327
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090102350170
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Liv Hj skrev:

Jeg leter etter informasjon for å finne alder på et gammelt hus vi har kjøpt på Hulebak, Tjøme. Jeg vet at enken etter Lars Halvorssen solgte i 1790 til Skipper Harald Bilovsen for 400 og kjøpte igjen hus i Dalen for 100. Dette har jeg funnet i Pantearkivet. Nå har jeg funnet skifte etter Lars Halvorssen (død 1787) og lurer på om det finnes informasjon her som kan si noe om arven etter han, da primært om det fremkommer noe om hus. Dessverre ble skriften for vanskelig for meg her. Ser at det er vist til noen datoer: 24. september 1783 og 26. februar 1786, men forstår ikke helt hva datoene viser til? Kan det være branntakster? Jeg har lett i gamle branntakster, men kan ikke finne noe på de datoene som er referert til. 

 

SAKO, Larvik sorenskriveri, H/Hd/Hda/L0013a: Skifteprotokoll, 1784-1793, s. 326-327
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090102350170
 

 

 

Fint hvis du kan endre Liv Hj  til fullt navn.

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

1 time siden, Liv Hj skrev:

 Nå har jeg funnet skifte etter Lars Halvorssen (død 1787) og lurer på om det finnes informasjon her som kan si noe om arven etter han, da primært om det fremkommer noe om hus. Dessverre ble skriften for vanskelig for meg her. Ser at det er vist til noen datoer: 24. september 1783 og 26. februar 1786, men forstår ikke helt hva datoene viser til? Kan det være branntakster? Jeg har lett i gamle branntakster, men kan ikke finne noe på de datoene som er referert til.

 

Skiftet har to inntektspostar, 1. Lausøyre og 2. Jordegods.

Jordegodset er i garden Hullebach, og skøytet til avdøde var datert 24. sept 1783 og tinglyst 26. feb. 1786.

Den siste datoen skal du kunne finne att i panteboka og evt. i panteregisteret.

Det står ikkje noko om husa på garden. (Der var nok hus, som ein del av eigedomen).

 

For ordens skuld: det står ikkje noko om branntakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Skiftet har to inntektspostar, 1. Lausøyre og 2. Jordegods.

Jordegodset er i garden Hullebach, og skøytet til avdøde var datert 24. sept 1783 og tinglyst 26. feb. 1786.

Den siste datoen skal du kunne finne att i panteboka og evt. i panteregisteret.

Det står ikkje noko om husa på garden. (Der var nok hus, som ein del av eigedomen).

 

For ordens skuld: det står ikkje noko om branntakst.

Mange takk 🙂 Da leter jeg i panteregisteret igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.