Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Lindt i England og hvem var Throne Sophie (Jensdatter) Brun gift med?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Hvem av brødrene Ditlef og Christen Hanssønner Schurman var gift med Throne Sophie (Jensdatter) Brun og hvor er Lindt i England?

Dette går fram i en tinglysning fra 1698 som jeg ikke helt forstår https://media.digitalarkivet.no/view/15591/11?indexing=

Noen som kan hjelpe?

(Abraham Pettersen Molbøe var Throne Sophie mosters mann)

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Hvem av brødrene Ditlef og Christen Hanssønner Schurman var gift med Throne Sophie (Jensdatter) Brun og hvor er Lindt i England?

Dette går fram i en tinglysning fra 1698 som jeg ikke helt forstår https://media.digitalarkivet.no/view/15591/11?indexing=

Noen som kan hjelpe?

(Abraham Pettersen Molbøe var Throne Sophie mosters mann)

 

Kan være greit å legge det inn på tydeforumet for å få tydet hva som står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Ivar Kristensen vært så hyggelig å hjelpe meg med følgende oversettelsen

 

Abraham Petersen Moldbøe. Begierede

Følgende Afkald Lest, - 

Ditlef Hansen Schurman, Kiendis og Her

med vitterlig giør, at som min Broder Hen

drich Hansen Schurmand, som er echte gift med 

Trone Sophia Bron og Boende udj Lindt i Enge

land, h? ved deris gievne Schriftlig Fuld

macht, af dato. Lindt i Eng(e?)land dj16 Maj: 1698.-

Befuldmechtigst mig …

 

Da håper jeg noen kan hjelpe meg med hvor Lindt i Eng(e)land kan være. Jeg mener det må være en havneby.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her byen kanskje? Havnebyen King's Lynn i Norfolk, England -  i dagleg tale berre Lynn:

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/King's_Lynn

 

King's Lynn ved elva Great Ouse (nord for London) var i si tid rekna som den tredje viktigaste havna i England.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

17 hours ago, Cecilie Simon said:

som min Broder Hen

drich Hansen Schurmand, som er echte gift med 

Trone Sophia Bron og Boende udj Lindt i Enge

land

Henry Scoreman married Throna Brown 27 Jan 1693 [1692 in old style calendar] in King's Lynn, Norfolk: https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=61045&h=536851&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=Ncl22&_phstart=successSource

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

 

Henry Scoreman married Throna Brown 27 Jan 1693 [1692 in old style calendar] in King's Lynn, Norfolk: https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=61045&h=536851&tid=&pid=&usePUB=true&_phsrc=Ncl22&_phstart=successSource

 

 

 

Jøye meg😲 Det var jo veldig påfallende. Jeg har dog ikke tilgang til denne lenken.

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

Hen. Scoreman died in King's Lynn 19 July 1726

Denne klarer jeg ikke åpne, må være feil at jeg fikk prt schr av giftemålet. Carl-Henry, vet du om det står reg noen barn i kirkeboken?

Jeg tror det er mulighet for at noen av Throne Sophie sine søsken også dro til England, kjenner du til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Cecilie Simon said:

Denne klarer jeg ikke åpne, må være feil at jeg fikk prt schr av giftemålet. Carl-Henry, vet du om det står reg noen barn i kirkeboken?

Jeg tror det er mulighet for at noen av Throne Sophie sine søsken også dro til England, kjenner du til det?

 

Death: King's Lynn Parish Book 1678-1784.pdf - right-hand page, left column, sixth name from top

 

Children: none found (there was also a John Scoreman who had many children in King's Lynn in the 1700s/1710s, but no children of Henry Scoreman)

 

Siblings: only other Browns I have found married in King's Lynn 1680-1710 are Alice Brown (married widower William Reynolds 31 October 1687) and Robert Brown (married Elizabeth Fisher 28 May 1691)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 Thanks a lot. Since they didn’t christen any children in Lynn, they probably didn’t have any. If Throne Sophie‘s death isn’t registered in Lynn, I wonder where she went after her husband’s death (if she wasn’t already diseased, and buried somewhere else).

Alice Brown can't be her sister. Her sisters names were Johanne Margrethe (whom lived and died i Skeen, Norway) and Abigal Cathrine who lived in 1698/99.

Endret av Cecilie Simon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎05‎.‎08‎.‎2019 den 22.02, Cecilie Simon skrev:

 

Hvem av brødrene Ditlef og Christen Hanssønner Schurman var gift med Throne Sophie (Jensdatter) Brun og hvor er Lindt i England ?

Dette går fram i en tinglysning fra 1698 som jeg ikke helt forstår https://media.digitalarkivet.no/view/15591/11?indexing=

Noen som kan hjelpe ?

(Abraham Pettersen Molbøe var Throne Sophie mosters mann)

 

.

Det var altså Henry 'Scoreman' (død 1726 Kings Lynn, Norfolk, England), tilsynelatende id. m. Henrich Hansen Schurmann (f. ca.1665 ?)

som var gift (27 Jan 1693 i (Kings) Lynn ('Lindt'), Norfolk, England) med Throne Sophie Jensdatter Brun (f. 1673 Skien).

 

Hva er kilden din til at Henrich i tillegg til Ditlef også hadde broren Christen Hanssøn Schurman ?

 

Disse ser ut til ev. å kunne være barn av Hans Henriksen Schurmann (ca.1634? Stavanger - 1697 Stavanger) og Maren Godtzen på Tjora, Sola (ved Stavanger),

som såvidt jeg skjønner (også) hadde datteren Dorthea (1677 Sola - 1750 Stavanger), g. (2. gang ?) i 1726 med Samuel Samuelson Bloch (Vatne) (1687? Høyland - 1749 Stav.).

 

(Hans var visstnok sønn av borgermester i Stavanger, Henrik Hansen Schurmann (død 1660) og Elisabeth Jensdatter Trane, som ser ut til å ha hatt minst 8 barn).

 

Hva var det egentlig tinglysningen i 1698 (delvis transskribert i innlegg #4 over) gikk ut på ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Den i innlegg #13 nevnte og Elisabeth Jensdatter Trane (c1614-1651) (g.m. Henrik Hansen Schurmann (død 1660))

hadde en kusine Elisabeth Christensdatter Thrane (1613-1684) som var g.m. Søfren Pedersen Godtzen (1599-1665) i Stavanger.

 

Kan den i innlegg #13 nevnte Maren Godtzen (f. ca.1640 ?) (g.m. Hans Henriksen Schurmann (f. ca.1634 ?))

være en niese av nevnte Søfren Pedersen Godtzen (som forøvrig hadde en datter Maren (1634-1690), g.m. toller i Stavanger, Peder Pedersen Saxe) ?

 

(Linken i innlegg #2 i nedenstående debatt ser ut til å underbygge denne hypotesen ... )

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Per Nermo skrev:

Hva er kilden din til at Henrich i tillegg til Ditlef også hadde broren Christen Hanssøn Schurman ?

 

Henrik og Ditlef hadde ikke en bror som het Christian. Sr Christian Schurman var deres farbror. Denne farbroren hadde en stesønn Niels Pedersen værende på Ravnes. (Se neste tinglysning)

når jeg i #1 skriver brødre, er det fordi jeg har feiltolket farbror til bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.