Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Throne Sophie (Jensdatter) Brun gift med?


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Dette ligger også i Brukernes forum, og jeg lar det også ligge der, fordi spm også er hvor Lindt i England kan være. 

 

 

Hvem av brødrene Ditlef og Christen Hanssønner Schurman var gift med Throne Sophie (Jensdatter) Brun?

(Det kan også være Didrik?)

Dette går fram i en tinglysning fra 1698 som jeg ikke helt forstår https://media.digitalarkivet.no/view/15591/11?indexing=

Noen som kan hjelpe?

(Abraham Pettersen Molbøe var Throne Sophie mosters mann)

 

En ny kikk og jeg mener at Trone Sophie sin mann var Henrik (ikke Didrik), er dette riktig? Forstår jeg det rett når Christian kalles deres farbror? Hvis jeg ikke husker feil så kaller Thomle Trone Sophies  mann Christian Schurmann, derfor forvirringen.

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig god til å lese gammel skrift, men slik leser jeg begynnelsen:

 

Abraham Petersen Moldbøe. Begierede

Følgende Afkald Lest, - 

Ditlef Hansen Schurman, Kiendis og Her

med vitterlig giør, at som min Broder Hen

drich Hansen Schurmand, som er echte gift med 

Trone Sophia Bron og Boende udj Lindt i Enge

land, h? ved deris gievne Schriftlig Fuld

macht, af dato. Lindt i Eng(e?)land dj16 Maj: 1698.-

Befuldmechtigst mig …

 

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 15.49, Ivar Kristensen skrev:

Er det England eller Engeland

Jeg mener det må være England, for da jeg gikk gjennom tingboken for en tid siden mener jeg å huske en sak ifm en kaptein, og der var både London i England og Lindt i England nevnt. Siden saken ikke hadde noe med det jeg lette etter å gjøre, noterte jeg ikke kildehenvisningen. Først nå i ettertid skulle jeg gjerne ha hatt en link til den saken. Men hvis jeg husker riktig må Lindt være en havneby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.