Gå til innhold
Arkivverket

"Spilderand" ?


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg holder på med å tyde en tekste og kommer over ordet "Spildrand" flere steder i teksten. Eksempel er vedlagt her:

"

Vidne, forklarede, at han

25     ved nærmere Eftertanke erindrer,

26     at Vandet stod 6 a 7 Tommer i ste-

27     detfor som før forklaret 2 a 3 Tom-

28     mer under Spilderanden, og at

29     det var den 1ste Juni, at Vandet

"

 

Jeg forstår at dette ordet er knyttet til kværnbruk, men lurer på hva korrekt stavelse skal være og om noen kan beskrive hva ordet betyr?

Jeg har forsøkt å google men får ingen treff på ordet.

 

Mvh

Marius H. Enerud

spildrand.PNG

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

? Spildevand (=spillvann): https://da.wikipedia.org/wiki/Spildevand

Bra innspill, Carl-Henry, men jeg synes da det står "Spilderanden"  i teksten..? altså en "r" istedet for "v"? 
Dessuten blir setningen ulogisk: at vannet stod "6 a 7 Tommer under Spildvandet"

 

Ivar, da heller jeg nok mer mot ditt forslag: at det kan være en slags renne for vann som ikke benyttes - som rett og slett renner over demningen/vannrenna.

Endret av Marius Holm Enerud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet, Ivar!

 

Så da blir det store spørsmålet: hva er en "spillrenne" på en bekkekvern?
Noen kvern-eksperter her? 🙂

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vassrenna som skal føre vatnet frå dammen/elva til kvernkallen.
Dersom vatnet står under spillerenna, får ein ikkje male; vasstanden er for låg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. 🙂

 

Gunnar, så du tenker at vannrenna som fører vannet mot kvernkallen er det samme som "spillerenna"?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kva ei spillrenne er for noko...

- men  vi kan resonnere/spekulere litt:

Det er (naturlegvis) ei renne, som her (tydelegvis) har noko med kvernbruk å gjere.

Det kan tenkjast det er renna som fører vatn frå bekken/damen til kvernkallen/vasshjulet.

Men.... "spill" tyder på at noko går tapt (for den aktuelle bruken).

Då er det meir nærliggande å tenkje på at det er laga ei renne som fungerer som overløp  https://snl.no/overløp

- som styrer og tek unna vatnet når det er for mykje vatn (elles vil vatnet ta styringa sjølv og øydelegge demninga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kraftverksmenneske trur eg også det må ha med overløp å gjere. Men eg er ikkje 100 % sikker på at det er "renden" - også "randen" kan gje meining, i form av ein kant. Når vatnet går over den kanten, blir det overløp;  vatnet går til spille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode innspill her. 🙂

 

Til info så fant jeg følgende setning fra et annet sted i teksten og som omhandler "renden"... kanskje dette kan gjøre oss klokere på hva da "spilderenden" blir..?

 

22       Vidnet svarede ad a: Vidnet

23       er ikke istand til at erindre,

24       hvorlenge den omspurgte

25       Dam stod, men det var vist over

26       10 a 12 Aar; ad b: Det var blot 2

27       a 3 Stokke, som den omforkla

28       rede Dam bestod af, oprettet i

29       Hensigt at lede Vandet ind i

 

-Side 20-

 

01       Renden til Møllehuset, men

02       ikke for at opdæmme Vandet.

image.png.764cd51bcd054e0809a5495bbc8a18bb.png

 

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja....

Her er det tydeleg snakk om renna som fører vatn til kvernkallen i/under mylna. Men det er berre "Renden" (utan spill).

 

Eg meiner at alle 12-åringar som ikkje har freista å bygge ein dam, har gått glipp av noko... *)

Då lærer ein ganske fort at anten så tek vatnet kommandoen, eller så tek du styringa ved å lage eit overløp.

Så då trur eg framleis at "Spilderenden" har noko med eit overløp å gjere. For demninga må ha også hatt noko slikt.

 

*) og difor tek eg kvart år med småspeidarane i skogen for å bygge dam, legge vatn i "røyr" (hageslange)

og utforske verknaden av høgdetrykk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løysinga ligg kanskje her?

 

Norsk ordbok band 10 spalte 992:

I spill m [A,R] 1 kort stund med kraftig regn; regnbye (Snm A);jfr spilla 3. 2 litt væte; skvett (I,2) (So R, Lærdal): gje meg ein spill vatn (So R).

 

Spalte 993:

Spilla 3 renna (I,1) renna, strøyma (SoF) A1, SnmA, Hareid): han regnar så det spiller ned (Snm A2)/han spiller ned om regn (A1) / det spilte blodet blodet strøymde (Snm A).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for mange gode innspill her 🙂

 

Jeg velger å stille meg bak @Ivar S. Ertesvåg sitt resonnement:

 

 

Då er det meir nærliggande å tenkje på at det er laga ei renne som fungerer som overløp  https://snl.no/overløp

- som styrer og tek unna vatnet når det er for mykje vatn (elles vil vatnet ta styringa sjølv og øydelegge demninga).

 

Nå skal jeg ut å bygge en dam 🙂

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rand betyr renne med nåtidens språk, så kanskje denne tolkningen gir en retning. Murgavl med skottrenne (spillrenne) betyr en metallfuge som på en strekning fanger opp regnvann fra takstein i mellomrommet til murgavlen. Fasaden på et hus er øverst en trekant med spissen mot himmelen. Takkonstruksjonen bakenfor skråner ned til hver side. Overgangen tak-fasade vil ha en spillrenne med utløp nederst til takrennene. Dette er min tolkning uten en illustrasjon å støtte meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid,

(#17) før eg svara i #10 her, var eg innom Byggforskserien (omfattande kunnskapsbase for byggteknikk). Der du kan finne

"spillrenne" i den meininga som du er inne på.  Det er samanfall i ord og meining, men det er likevel noko som høyrer til eit

anna sakstilhøve (takrennesystem o.l.) enn i opphavelege spørsmålet.

 

(#16) er nærare sakleg, men - som du er inne på - dammen er ikkje med her.  Vatnet til kvernkallen kan kome frå

ei elv eller ein dam, og skissa er uavhengig av dette. 

Det opphavelege spørsmålet galdt noko der "vandet stod <høgdemål> under". Altså må det ha vore stilleståande vatn,

og det er gjerne ein dam.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.