Gå til innhold
Arkivverket

Bildet fra 1939


Petra Gulli Hoås
 Del

Recommended Posts

Her har jeg en «nøtt» jeg ikke får til å knekke alene. Håper noen i her kan hjelpe meg eller sende meg til noen som kan.

I hvilken anledning er dette bildet tatt, og hvor er det tatt?
Bildet ser ut til å være tatt i Oslo i 1939 av en fotograf Råger (se nederst til høyre). 
Min far Johan Hoås er med på bildet. Han sitter som nr 3 lengst fra oss på venstre side ved det midterste bordet. Min far var overrettssakfører med egen praksis fra 1935 i den gang Lånke kommune (som er sammenslått med Stjørdal kommune i dag) i Trøndelag. 
Han var en aktiv Venstrepolitiker. Det jeg ellers har funnet ut om hva han var aktiv i i 1939 er dette:
- Forretningsfører for Lånke landbrukslag. 
- Forretningsfører for Lånke trygdekasse. 
- Formann i Lånke ungdomslag. 
- Formann i Nord-Trøndelag trygdekasselag. 
- Formann i Lånke forsorgsstyre. 
- Medlem i Lånke kommunestyre. 

Håper noen kan hjelpe meg.

Vennlig hilsen
Petra Gulli Hoås

 

C4244A52-337A-4A8F-88EB-7D0160301D48.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Wilhelm Råger (født 22. desember 1895 i Dalarne i Sverige, død 18. oktober 1976 i Oslo) var fotograf.

Han het opprinnelig Anderson, men skiftet navn like etter at han etter fotograf Eyolfsonsdød i 1930 overtok hans forretning. Han kalte seg da «Eyolfsons Eftfl.». Svennebrev 1939. Randsfjordmuseene, avd. Hadeland Folkemuseumhar et gruppebilde av Hadelandslaget fotografert i Oslo i 1936 signert «Eyolfsons eft., Oslo 1936». Forretningen lå ved Stortorvet 9.

Fotoarkivet etter Wilhelm Råger er oppbevart ved Oslo Museum. Råger er gravlagt på Gamlebyen gravlund.

Kilder

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Wilhelm_Råger

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset. 

Jeg har sendt en forespørsel til Oslo Museum. 

God helg. 

 

Mvh

Petra Gulli Hoås

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fotografi!

 

Du sier at din far var aktiv i Venstre. Kan dette være et årsmøte eller lignende i Venstre? Det ser ut som delegater rundt bordene (ref. sakspapirer og navneskilt (?)) og styret/sekretariatet ved langbordet langs veggen. Kanskje var møtet åpent for publikum som da sitter på tilskuerbenken nærmest kamera? Og muligens er det partileder Johan Ludwig Mowinckel på talerstolen? Frisyren ligner, men vanskelig å si med sikkerhet pga. oppløsningen på fotografiet.

 

Oslo Museum vet nok mer om saken. Alternativt ville jeg funnet styret i Venstre på denne tiden og sammenlignet med personene på langbordet (sentralstyremedlemmer?). I arkivet etter Venstre vil du nok også finne info om møter etc som ble holdt dette året. Her vil det nok stå møtelokasjon og deltagere inkl. din far dersom denne teorien stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstres årsmøte i 1939 blev holdt i Bergen: Arbeiderbladet 22. juni 1939

 

 

4PqB8M (1).jpg

 

 Ifølge avisen Sunnhordland for 14. juni 1939 blev møtet avholdt i festsalen på Grand Kafe, så hvis noen kan finne et billede av den festsalen så kan man evn. bekrefte eller avkrefte om dette er fra Venstres årsmøte. 

Endret av Bjarne Rosenstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet, Bjarne!

 

Da er det tilbake til tegnebrettet igjen

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Takk for tips ifm bildet jeg la ut på Arkivverket.

Det er nok ikke landsmøte i Venstre i 1939, for det ble jo bekreftet av Bjarne Rosenstrøm at det foregikk i Bergen det året.

Jeg har funnet et referat på nettet som bekrefter at landsmøtet i Den Norske Sakførerforening foregikk i Oslo 6. Juli 1939. Jeg tror 

derfor at bildet er fra det landsmøtet.

Jeg vet fortsatt ikke hvor i Oslo landsmøtet foregikk, men jeg føler jeg har kommet mye nærmere på en konklusjon på hva dette var.

 

 

Mvh

Petra Gulli Hoås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på nb.no at Den norske sakførerforenings Oslo-avdeling avholdt møte i 1939 i  Oslo Handelstand forenings lokaler.

Finnes det bilder fra disse lokalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2019 den 12.53, Petra Gulli Hoås skrev:

Her har jeg en «nøtt» jeg ikke får til å knekke alene. Håper noen i her kan hjelpe meg eller sende meg til noen som kan.

I hvilken anledning er dette bildet tatt, og hvor er det tatt?
Bildet ser ut til å være tatt i Oslo i 1939 av en fotograf Råger (se nederst til høyre). 
Min far Johan Hoås er med på bildet. Han sitter som nr 3 lengst fra oss på venstre side ved det midterste bordet. Min far var overrettssakfører med egen praksis fra 1935 i den gang Lånke kommune (som er sammenslått med Stjørdal kommune i dag) i Trøndelag. 
Han var en aktiv Venstrepolitiker. Det jeg ellers har funnet ut om hva han var aktiv i i 1939 er dette:
- Forretningsfører for Lånke landbrukslag. 
- Forretningsfører for Lånke trygdekasse. 
- Formann i Lånke ungdomslag. 
- Formann i Nord-Trøndelag trygdekasselag. 
- Formann i Lånke forsorgsstyre. 
- Medlem i Lånke kommunestyre. 

Håper noen kan hjelpe meg.

Vennlig hilsen
Petra Gulli Hoås

 

C4244A52-337A-4A8F-88EB-7D0160301D48.jpeg

Slettet

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jostein Stokke skrev:

Jeg har sett på nb.no at Den norske sakførerforenings Oslo-avdeling avholdt møte i 1939 i  Oslo Handelstand forenings lokaler.

Finnes det bilder fra disse lokalene?

Tusen takk for tipset med lokalene til Oslo Handelsstand sine lokaler. Jeg fant et bilde fra 1933 fra lokalene som matcher helt med både vegger og lysekroner. 

Da har jeg kommet i mål med denne.

Tusen takk til dere alle som har kommet med tips.

 

vennlig hilsen

Petra Gulli Hoås

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.