Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Oline Nylænder, født 5.9.1853 i Åsnes i Hedmark


Heidi Nylænder
 Del

Recommended Posts

1 time siden, Heidi Nylænder skrev:

tillegg denne, som kanskje er samme person, ihvertfall samme fødselsår og - sted

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038043003295

 

 

Jeg oppfatter Kristian som Hermannas sønn. Hermanna er legdslem og bosatt sammen med sønnen hos Martin Tørresen og Johanna Olsdatter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, beklager at jeg roter litt. Da legger jeg tydehelpen  i tydeforumet, men vet ikke hvordan jeg ev. får slettet det fra dette forumet.

 

Mvh. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Heidi Nylænder skrev:

Takk skal du ha, beklager at jeg roter litt. Da legger jeg tydehelpen  i tydeforumet, men vet ikke hvordan jeg ev. får slettet det fra dette forumet.

 

Mvh. Heidi

 

Du trenger ikke slette noe her. 

Bare lag nytt tema på tydeforumet. 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men her er Kristian Thomassen i Dælenenggata 35 i den kommunale folketellingen 1905. Det opplyses her at han kom til Kristiania 15.04.1884:

 

Oslo fylke, Kristiania, Kommunal folketelling nr. 1-65 (1905-1905), Dokumentside, Side 9275
Permanent bilde-ID: of20130903009306
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130903009306
URN:NBN:no-a1450-of20130903009306.jpg
 

I bytellingen 1885 for Kristiania finner jeg ham i Thorvald Meyersgate:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257112443

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da skulle vi tro at det trolig var han som arvet, trolig er det hans mor Hermanna som er kusine med Anne Strømsnes (som gir arven), men helt sikre kan vi ikke være. Jeg får heller ikke sjekket kirkebøker for Kristian, også de ble borte i brann, dessverre.

 

mvh. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Tusen takk til alle som har hjulpet meg 😊

 

Jeg kontaktet kommunearkivet i Åsnes for å få vite mer om den Oline Olsdatter som var på Korsgården i 1865.  De sendte meg videre til Fylkesarkivet i Oppland.  En saksbehandler prøvde å hjelpe, men det var for få holdepunkter til å kunne finne noe raskt. For å komme videre må jeg selv komme til Lillehammer og se gjennom gamle brev og dokumenter,  men jeg er redd jeg ikke ville ha klart å tyde så mye.

 

Jeg har jo holdtt meg til Åsnes kommune og ca. 1853 når jeg har søkt etter Oline, men etter noe om og men prøvde jeg med et noe større søk. Jeg fant en mulig kandidat til som jeg så nærmere påhttps://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038030002033  Det er en Oline som ifølge folketellingene er født i 1854 i Solør og i 1865 bor i Nes i Hedmark med foreldre og søsken, alle fra Solør. Det er lovende at faren heter Ole Syversen.  

 

Jeg undersøker med bygdebøkene for Nes og finner iNes bygdebok 2.2 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016112129001  at Oline er nevnt med familien sin, hun har der fått fødselsår ca. 1853.. Hele familien kom flyttendes fra Åsnes i 1861.  Ole Syversen er tømmermann av yrke og gift med Johanne Borgersdatter/Bergersdatter.  Der står det også blant annet at Oline var budeie på en annen gård i Nes under FT i 1875.  Det står også at «Ole Syversen f 1815 (Åsnes) var innerst i Enerstøen 1875. Han var tømmermann og gm Johanne Bergersdtr f 1815.

 

Jeg synes det er mye som kan tyde på at dette kan være riktig Oline, i hvert fall alder, fars navn og yrke og at hun ikke er nevnt i Nes etter 1875.

 

Åsnes bygdebøker nevner heller ikke foreldrene til Oline, men via kirkebøker og Family Search oghttp://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=122254 kommer jeg videre.  I Familiy Search virker det riktignok som om det er en annen familie – foreldrene har samme navn og datteren Olea f.1847, men ellers er det forskjellige barn. Løsningen er, tror jeg, at de eldste barna ble igjen i Åsnes og fikk seg tjeneste et sted, mens de yngste barna ikke nevnes i FamilySearch siden de er født etter 1848, da Hof prestegjeld ble delt i to: Hof og Åsnes. De eldste barna er i kirkebøkene for Hof, som fortsatt finnes, mens de yngste ble skrevet inn i kirkeboken for Åsnes, som har brent opp.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste til Nes, det er ikke så nærme Åsnes, men da var det vel jobb å få og forhåpentligvis nye muligheter. Oline er ikke nevnt i folketellinger i Nes etter 1875, men det er jo Oline Olsdatter Nylænder. Hun kan jo da ha reist tilbake til Hof/Åsnes etter å vært budeie en stund. Hennes søsken flyttet også på seg, noen til Kristiania og Olea helt til USA. Der finner jeg henne med stor etterslekt. 

 

Da Oline giftet seg, sto det at hun var født på Sætre. Det har jeg ikke funnet noen bekreftelse på, da hun og foreldrene jo ikke er beskrevet i Åsnes bygdebøker.  Foreldrene kom fra hver sin husmannsplass i Åsnes, Krogen og Killingrud, jf. Kirkeboken. 

 

Jeg kommer også e1-2 generasjoner bakover hva. Kombinasjonen bygdebok, kirkebok og Family Search,

 

 

Mvh. Heidi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hva med Oliane Olsdatter konfirmert i Hof, Aasnes 3.oktober 1869 ( 15 1/2 år ). Salberget

Foreldre Ole Seversen og Karen Kristiansdatter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på profilen på Geni, men får det ikke helt til å stemme med besteforeldrene til Anne Olsdatter Strømnes i innlegg 1. Hvis du ser på profilen du har lagt ut på Geni, er det jo ingen av oldeforeldrene til Oline som stemmer med besteforeldene til Anne.

 

Farfar: Gunder Amundsen Tollerud

Farmor: Kirsti Handatter Tollerud

Morfar: Ole Pedersen  1748-?, bonde, Brandval, Enersrud østre

Mormor: Anne Olsdatter 1758-?, Enersrud østre, Brandval

 

Forbeholdet er da at du ikke har foreldrene til farmoren Olea Olsdatter Krogen/Glorvigsmoen. Dersom dette oppsettet stemmer og alle personer er riktig identifisert, MÅ vel Olea Olsdatter Krogen være barn av Ole Pedersen og Anne Olsdatter (eller en av dem i et annet ekteskap).  Så utfordringen blir vel da å finne ut om Olea Olsdatter er deres datter. Det blir vel vanskelig, i og med at kirkebøkene i Grue har brent?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har hoppet over et ledd i innlegg nummer 1. Det ser ut som om Ole Amundsen Sæta, faren til Anne Olsdatter Strømsnes i innlegg 1 er sønnen til Amund Gundersen Sæta (sikkert igjen sønnen til Gunder Amundsen Tollerud som du kaller farfar, men da nok er oldefar til Anne).

 

Og at Gunder Amundsen, 4 år i 1801 er broren til Ole Amundsen, og far til Karen Gundersdatter.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058241001607

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Jeg så på profilen på Geni, men får det ikke helt til å stemme med besteforeldrene til Anne Olsdatter Strømnes i innlegg 1. Hvis du ser på profilen du har lagt ut på Geni, er det jo ingen av oldeforeldrene til Oline som stemmer med besteforeldene til Anne.

 

Farfar: Gunder Amundsen Tollerud

Farmor: Kirsti Handatter Tollerud

Morfar: Ole Pedersen  1748-?, bonde, Brandval, Enersrud østre

Mormor: Anne Olsdatter 1758-?, Enersrud østre, Brandval

 

Forbeholdet er da at du ikke har foreldrene til farmoren Olea Olsdatter Krogen/Glorvigsmoen. Dersom dette oppsettet stemmer og alle personer er riktig identifisert, MÅ vel Olea Olsdatter Krogen være barn av Ole Pedersen og Anne Olsdatter (eller en av dem i et annet ekteskap).  Så utfordringen blir vel da å finne ut om Olea Olsdatter er deres datter. Det blir vel vanskelig, i og med at kirkebøkene i Grue har brent?


Tiusen takk, Per,

 

du har nok helt rett i at det ikke er det er endel som enten ikke stemmer eller ikke er bevist her.. 

 

Enten er det feil person i det hele tatt, siden blant annet ikke søskenbarn-arven kan dokumenteres. Det er jeg fortsatt åpen for.  Eller så er det som du skriver, at en av de udokumenterte slektningene er de manglende leddene i arvesaken. Nok en mulighet er, er at de som har skrevet proklama’et, har hatt et nokså løselig forhold til «søskenbarn». Jeg så at ett av de nevnte «søkenbarna»,Emilie Drekset, faktisk er en datter av søskenbarnet til avdøde. Det åpner for enda flere muligheter. Jeg har trålet de tilgjengelige kirkebøkene, digitalarkivet og bygdebøker uten å få helt grep om sammenhengene

 

Mvh. Heidi

,

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Per.H.Skaug skrev:

Jeg tror du har hoppet over et ledd i innlegg nummer 1. Det ser ut som om Ole Amundsen Sæta, faren til Anne Olsdatter Strømsnes i innlegg 1 er sønnen til Amund Gundersen Sæta (sikkert igjen sønnen til Gunder Amundsen Tollerud som du kaller farfar, men da nok er oldefar til Anne).

 

Og at Gunder Amundsen, 4 år i 1801 er broren til Ole Amundsen, og far til Karen Gundersdatter.

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058241001607

 

 

 

Takk skal du ha, Per😊 Det åpner opp for nye relasjoner.

 

Mvh. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.7.2022 den 21.29, Wera Karlsen skrev:

Hva med Oliane Olsdatter konfirmert i Hof, Aasnes 3.oktober 1869 ( 15 1/2 år ). Salberget

Foreldre Ole Seversen og Karen Kristiansdatter 

Hei,

 

jeg har nå undersøkt nærmere. Jeg fant Oliane, men det ser ut til at hun giftet seg med «feil» mann. Uansett, tusen takk for at du engasjerte deg:) 
 

https://www.nb.no/items/7a5cd6baa4395f1f4143698e404bb9e6?page=511&searchText=Syversen

 

Mvh. Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått litt tilbake til skiftet. Her er familien til (Albertine) Emilie Glad, som ble gift med Hågen Drægseth på FamilySearch. Jeg har lagt inn en del om hennes fars familie fra folketellinger og kirkebøker, men så langt vil jeg vel tro at familieforholdet går via Emilie sin mors famiiie, fordi faren kommer fra Elverum.. . https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/GXT2-PSH

 

Emilie Drekset/Drægset 

Født 1853. Lærerinne i Stjørdalen, Nord-Trøndelag

Far: Johan Paulus Glad, 1826-? Garvemester, fra Elverum

Farfar: Størk Paulsen Glad, f 1797 i Elverum

Farmor: Eli Embretsdatter. f 1793 i Elverum

Mor: Maren Johansdatter  Glad 24.4.1826-? Fra Grue/Brandval

Morfar: Johan Haagensen, Enger?, 1799-?

Mormor: Anne Olsdatter, f 1787 fra bryllupet

 

Johan Enger og Anne Olsdatter har ihvertfall barna Maren Glad, Oliana Johansdatter f 1823 i Grue og Johanne Johansdatter f 1829 i Grue. Din Oline kan jo være oppkalt eller være samme navn som Oilana, og skal Oline Nylænder være en kusine av Emilie Dregseth, burde vel Oline Nylænder være en datter av Oliana eller Johanne Johansdatter, eller en ytterligere søster.

 

Men du nevnte jo i et tidligere innlegg at Emilie Drekset var en datter av søskenbarnet til avdøde - hvordan går den linken du har funnet?

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Jeg er fortsatt på ferie, men kommer tilbake i neste uke når jeg får funnet frem notatene mine😃 Jeg har også gått ut fra at det er Emilirs mor det er snakk om, men det er ikke sikkert det er godt nok begrunnet. Litt av et puslespill😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2022 den 19.37, Heidi Nylænder skrev:

Supert! Jeg er fortsatt på ferie, men kommer tilbake i neste uke når jeg får funnet frem notatene mine😃 Jeg har også gått ut fra at det er Emilirs mor det er snakk om, men det er ikke sikkert det er godt nok begrunnet. Litt av et puslespill😃

Hei,

 

jeg har funnet ut litt mer, men er ikke i mål.

 

Jeg har registrert de jeg (tror) jeg har funnet ut av i Geni, så blir det litt mer oversiktlig. Jeg har lagt på alt jeg har funnet av dokumentasjon fra folketellinger m.m. fra Digitalarkivet. I bygdebøkene er det ikke så mye å hente, dvs. jeg har ikke funnet så mye, men har også noen linker til slike bøker. 

 

Jeg tar utgangspunkt i Anne Olsdatter Strømsnes, hun som var utgangspunkt for arven.

 

https://www.geni.com/people/Anne-Strømsnes/6000000186287103853

 

Hennes mor, Pernille, hadde en søster, Anne. Hun ble som enke gift med Johan Haagensen, og de er igjen foreldre til Maren Johansdatter Glad. Maren ble gift med Johan Paulus Glad, og deres datter var Emilie Drekset, en av arvingene. (men hun er altså ikke søskenbarn som oppgitt i annonsen, men søskenbarns barn)

 

Angående arvingen Kristian Thomassen, så har jeg funnet ut at han mor het Hermanna Olsdatter. Hermanna, f.1833,  er trolig datteren til Ole Olsen og Olia Arnesdatter Gotland. Disse finner jeg i bydeboken, men jeg finner ikke relasjon til Anne Olsdatter Strømsnes. Hermannas far kunne jo vært bror til Pernille, men det stemmer ikke med de angitte fødselsårene (far til Hermanna f. 1803 og bror til Anne f. 1784)

 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000036245084

 

https://www.nb.no/items/3fd2f81063e90d2d501bff65af541ee6?page=131&searchText=Arne

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038043003294

 

Men så er det jo heller ikke så viktig å finne ut denne arve-relasjonen, det er relasjonen mellom Oline og Anne Strømsnes som er målet.

 

I profilen til Oline Nylænder og hennes forfedre har jeg søkt mer i bydebøker og Digitalarkivet og fått satt på flere linker som dokumentasjon.

 

https://www.geni.com/people/Oline-Nylænder/6000000100793530116

 

På den ene siden fant i Digitalarkivet foreldrene til hennes bestemor Olia/Olea Olsdater Krogen. Det er Ole Arnesen Østby og Helene Eriksdatter Østby, men jeg blir ikke så mye klokere av det.

 

På den andre siden er jeg veldig i tvil om jeg har funnet riktige foreldre til hennes bestefar Syver Larsen Krogen. I bygdeboka under Krogen/Kroken er det nevnt en Lars Svensen Kroken 1743-1821, han kunne jo passe godt inn i forhold til sted og navn. Foreldrene slik det nå er registrert i geni finner jeg jo i Digitalarkivet, men da på plassen Graven, og det står at sønnen heter Svend og ikke Siver (men det gikk kanskje litt om hverandre). Nok en mulighet finner jeg i dokumentasjonen for når Syver Larsen gifter seg, da står det oppgitt at brudgommens far heter ?? Pedersen, som vel må være Lars Pedersen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.