Jump to content
Arkivverket
Heidi Nylænder

Mysteriet Oline Nylænder, født 5.9.1853 i Åsnes i Hedmark

Recommended Posts

Grethe Flood
1 time siden, Heidi Nylænder skrev:

tillegg denne, som kanskje er samme person, ihvertfall samme fødselsår og - sted

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038043003295

Jeg oppfatter Kristian som Hermannas sønn. Hermanna er legdslem og bosatt sammen med sønnen hos Martin Tørresen og Johanna Olsdatter. 

Heidi Nylænder

Takk skal du ha, beklager at jeg roter litt. Da legger jeg tydehelpen  i tydeforumet, men vet ikke hvordan jeg ev. får slettet det fra dette forumet.

Mvh. Heidi

Ann-Mary Engum
Posted (edited)
7 minutter siden, Heidi Nylænder skrev:

Takk skal du ha, beklager at jeg roter litt. Da legger jeg tydehelpen  i tydeforumet, men vet ikke hvordan jeg ev. får slettet det fra dette forumet.

Mvh. Heidi

Du trenger ikke slette noe her. 

Bare lag nytt tema på tydeforumet. 

Edited by Ann-Mary Engum

Ann-Mary Engum

Kobler temaene:

Grethe Flood

Litt på siden, men her er Kristian Thomassen i Dælenenggata 35 i den kommunale folketellingen 1905. Det opplyses her at han kom til Kristiania 15.04.1884:

Oslo fylke, Kristiania, Kommunal folketelling nr. 1-65 (1905-1905), Dokumentside, Side 9275
Permanent bilde-ID: of20130903009306
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130903009306
URN:NBN:no-a1450-of20130903009306.jpg

I bytellingen 1885 for Kristiania finner jeg ham i Thorvald Meyersgate:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257112443

Heidi Nylænder

Flott, da skulle vi tro at det trolig var han som arvet, trolig er det hans mor Hermanna som er kusine med Anne Strømsnes (som gir arven), men helt sikre kan vi ikke være. Jeg får heller ikke sjekket kirkebøker for Kristian, også de ble borte i brann, dessverre.

mvh. Heidi

Heidi Nylænder

Hei,

Tusen takk til alle som har hjulpet meg 😊

Jeg kontaktet kommunearkivet i Åsnes for å få vite mer om den Oline Olsdatter som var på Korsgården i 1865.  De sendte meg videre til Fylkesarkivet i Oppland.  En saksbehandler prøvde å hjelpe, men det var for få holdepunkter til å kunne finne noe raskt. For å komme videre må jeg selv komme til Lillehammer og se gjennom gamle brev og dokumenter,  men jeg er redd jeg ikke ville ha klart å tyde så mye.

Jeg har jo holdtt meg til Åsnes kommune og ca. 1853 når jeg har søkt etter Oline, men etter noe om og men prøvde jeg med et noe større søk. Jeg fant en mulig kandidat til som jeg så nærmere påhttps://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038030002033  Det er en Oline som ifølge folketellingene er født i 1854 i Solør og i 1865 bor i Nes i Hedmark med foreldre og søsken, alle fra Solør. Det er lovende at faren heter Ole Syversen.  

Jeg undersøker med bygdebøkene for Nes og finner iNes bygdebok 2.2 https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016112129001  at Oline er nevnt med familien sin, hun har der fått fødselsår ca. 1853.. Hele familien kom flyttendes fra Åsnes i 1861.  Ole Syversen er tømmermann av yrke og gift med Johanne Borgersdatter/Bergersdatter.  Der står det også blant annet at Oline var budeie på en annen gård i Nes under FT i 1875.  Det står også at «Ole Syversen f 1815 (Åsnes) var innerst i Enerstøen 1875. Han var tømmermann og gm Johanne Bergersdtr f 1815.

Jeg synes det er mye som kan tyde på at dette kan være riktig Oline, i hvert fall alder, fars navn og yrke og at hun ikke er nevnt i Nes etter 1875.

Åsnes bygdebøker nevner heller ikke foreldrene til Oline, men via kirkebøker og Family Search oghttp://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=122254 kommer jeg videre.  I Familiy Search virker det riktignok som om det er en annen familie – foreldrene har samme navn og datteren Olea f.1847, men ellers er det forskjellige barn. Løsningen er, tror jeg, at de eldste barna ble igjen i Åsnes og fikk seg tjeneste et sted, mens de yngste barna ikke nevnes i FamilySearch siden de er født etter 1848, da Hof prestegjeld ble delt i to: Hof og Åsnes. De eldste barna er i kirkebøkene for Hof, som fortsatt finnes, mens de yngste ble skrevet inn i kirkeboken for Åsnes, som har brent opp.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de reiste til Nes, det er ikke så nærme Åsnes, men da var det vel jobb å få og forhåpentligvis nye muligheter. Oline er ikke nevnt i folketellinger i Nes etter 1875, men det er jo Oline Olsdatter Nylænder. Hun kan jo da ha reist tilbake til Hof/Åsnes etter å vært budeie en stund. Hennes søsken flyttet også på seg, noen til Kristiania og Olea helt til USA. Der finner jeg henne med stor etterslekt. 

Da Oline giftet seg, sto det at hun var født på Sætre. Det har jeg ikke funnet noen bekreftelse på, da hun og foreldrene jo ikke er beskrevet i Åsnes bygdebøker.  Foreldrene kom fra hver sin husmannsplass i Åsnes, Krogen og Killingrud, jf. Kirkeboken. 

Jeg kommer også e1-2 generasjoner bakover hva. Kombinasjonen bygdebok, kirkebok og Family Search,

Mvh. Heidi