Gå til innhold
Arkivverket

Skanna kyrkjebøker for Gloppen - feil?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Det vart lagt ut ei mengde skanna kyrkjebøker for Gloppen 15.juli. For svært mange av dei gjeld det at om ein trykkjer på knappen "søk i skanna versjon" får dette resultatet 😞

 

image.thumb.png.58c995ce6d7bcf6b1ce1dd7201a3022e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne prestekontoret/kirkevergen i Gloppen umiddelbar tilgang til disse kirkebøkene, har vi for første - og forhåpentlig siste - gang vært nødt til å publisere en del kirkebøker uten indeksering. Det gir et par uheldige utslag i visningene. Brukere uten tilgang vil se den noe misvisende plakaten om at bildet ikke ble funnet, og vi får heller ikke fjernet "Bla i skannet utgave"-lenkene fra trefflista i Finn kilde. Den manglende indekseringa er for øvrig også årsaken til at det ikke vises listetyper i trefflistene i verken Finn kilde eller Skanna kirkebøker, og at det ikke vises noen "Innhold"-lenke i trefflista i Skanna kirkebøkerhttps://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000001112

 

Fordi vi skal gjøre noen endringer knyttet til indeksering av kirkebøker, står vi egentlig i en midlertidig stopp i indeksering og publisering av kirkebøker. Denne stoppen vil vedvare utover høsten, så denne situasjonen med Gloppen-kirkebøkene vil dermed uheldigvis vedvare ei stund til.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har etterlyst skanning av kyrkjebøker frå Vestlandet, og då særleg Sogn og Fjordane mange gonger, og no sist nemnde du at det ville komme ein del frå Statsarkivet i Bergen på ettervinteren. Då er det vel kanskje slik at det er denne indekseringsstoppen som er forklaringa på - eller iallefall ein del av forklaringa på at ein ikkje har sett noko til dette materialet enno? Elles er det vel då berre å håpe på at desse endringane blir raskt avklara og/eller vellukka, slik at ein kan komme igang att med indekseringa om ikkje så altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 19.30, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg har etterlyst skanning av kyrkjebøker frå Vestlandet, og då særleg Sogn og Fjordane mange gonger, og no sist nemnde du at det ville komme ein del frå Statsarkivet i Bergen på ettervinteren. Då er det vel kanskje slik at det er denne indekseringsstoppen som er forklaringa på - eller iallefall ein del av forklaringa på at ein ikkje har sett noko til dette materialet enno? Elles er det vel då berre å håpe på at desse endringane blir raskt avklara og/eller vellukka, slik at ein kan komme igang att med indekseringa om ikkje så altfor lenge.

 

Ja, akkurat nå blir det ikke publisert noe, men det foregår skanning.

 

Bl.a. har alle kirkebøker fra Sogndal prestegjeld fram til 2012 blitt skanna i sommer, og det er mulig de vil bli lagt ut på samme måte som Gloppen-kirkebøkene, slik at prestekontor/kirkeverge kan få tilgang til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.8.2019 den 12.59, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

For å kunne prestekontoret/kirkevergen i Gloppen umiddelbar tilgang til disse kirkebøkene, har vi for første - og forhåpentlig siste - gang vært nødt til å publisere en del kirkebøker uten indeksering. Det gir et par uheldige utslag i visningene. Brukere uten tilgang vil se den noe misvisende plakaten om at bildet ikke ble funnet, og vi får heller ikke fjernet "Bla i skannet utgave"-lenkene fra trefflista i Finn kilde. Den manglende indekseringa er for øvrig også årsaken til at det ikke vises listetyper i trefflistene i verken Finn kilde eller Skanna kirkebøker, og at det ikke vises noen "Innhold"-lenke i trefflista i Skanna kirkebøkerhttps://media.digitalarkivet.no/kb/browse?archives[]=no-a1450-07000000001112

 

Fordi vi skal gjøre noen endringer knyttet til indeksering av kirkebøker, står vi egentlig i en midlertidig stopp i indeksering og publisering av kirkebøker. Denne stoppen vil vedvare utover høsten, så denne situasjonen med Gloppen-kirkebøkene vil dermed uheldigvis vedvare ei stund til.

 

No er plakaten erstatta med den vanlege plakaten om at kjelda er klausulert, og når ein klikkar på varseltrekanten får ein vite at boka er klausulert på ubestemt tid. Når det gjeld kyrkjebøkene frå Sogndal som er lagt ut i det siste finst det kyrkjebøker som er eldre enn 100 år sidan siste innførsle, og desse er mogeleg å bla i sjølv om dei ikkje er indekserte.

 

Sidan dette no vart ei mogelegheit lurer eg på om det er mogeleg å leggje ut også andre uindekserte kyrkjebøker eldre enn 100 år, slik at det vert mogeleg å bla i dei medan ein ventar på indekseringa, og slik ein også er i ferd med å gjere når det gjeld Folkemengdens bevegelse? (Det er kanskje ikkje så mange kyrkjebøker som kjem innanfor denne kategorien, men det vil nok finnast nokre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 19.58, Torbjørn Igelkjøn skrev:

No er plakaten erstatta med den vanlege plakaten om at kjelda er klausulert, og når ein klikkar på varseltrekanten får ein vite at boka er klausulert på ubestemt tid. Når det gjeld kyrkjebøkene frå Sogndal som er lagt ut i det siste finst det kyrkjebøker som er eldre enn 100 år sidan siste innførsle, og desse er mogeleg å bla i sjølv om dei ikkje er indekserte.

 

Sidan dette no vart ei mogelegheit lurer eg på om det er mogeleg å leggje ut også andre uindekserte kyrkjebøker eldre enn 100 år, slik at det vert mogeleg å bla i dei medan ein ventar på indekseringa, og slik ein også er i ferd med å gjere når det gjeld Folkemengdens bevegelse? (Det er kanskje ikkje så mange kyrkjebøker som kjem innanfor denne kategorien, men det vil nok finnast nokre).

 

Ja, når vi nå også la ut Sogndal-kirkebøkene (som tidligere antydet), sørget vi for å få plass vår standardplakat vedrørende sperring, i stedet for den "Bildet ble ikke funnet"-plakaten. Standardplakaten er jo heller ikke helt dekkende her, men det var i alle fall en bedre løsning.

 

Det er riktig observert at vi kan gjøre kirkebøkene fritt tilgjengelige, selv om de ikke er indekserte. Den muligheten vil vi bare benytte for kirkebøker som i sin helhet er eldre enn 100 år, og det gjaldt vel tre av Sogndal-kirkebøkene, om jeg husker riktig. Det er nok ikke så veldig mange andre kirkebøker i denne kategorien, og i farta har jeg kun funnet ei kirkebok for Røldal (mini A 5, 1887-1917), som jeg nå publiserer, og som dermed blir tilgjengelig fra i morgen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

No har det dukka opp nokre kyrkjegardsprotokollar frå Sogndal, og med same resultat som i innlegg #1.

Inneheld desse sensitive opplysningar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

No har det dukka opp nokre kyrkjegardsprotokollar frå Sogndal, og med same resultat som i innlegg #1.

Inneheld desse sensitive opplysningar?

 

Jeg har bestilt innlegging av sperreplakat for disse, men det er visst ikke gjort ennå.

 

Disse protokollene er ikke avleverte, men Arkivverket har bistått med skanning, da protokollene er svært vannskadde. Vi har rett og slett ingen avtale om å legge protokollene ut fritt tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 13.51, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Då melder neste spørsmål seg: Vil ein prøve å få ein slik avtale på plass?

 

Her er jeg foreløpig svar skyldig, da jeg ikke har hatt noe med "bergingsaksjonen" å gjøre eller noen direkte kontakt med Sogndal kyrkjelege fellesråd. Jeg har bare fulgt en anmodning om å få gjort protokollene tilgjengelige for bestemte personer i Sogndal kyrkjelege fellesråd, men jeg skal undersøke saken med den seksjonen i Arkivverket som har arbeidet med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2019 den 13.51, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Då melder neste spørsmål seg: Vil ein prøve å få ein slik avtale på plass?

 

34 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Her er jeg foreløpig svar skyldig, da jeg ikke har hatt noe med "bergingsaksjonen" å gjøre eller noen direkte kontakt med Sogndal kyrkjelege fellesråd. Jeg har bare fulgt en anmodning om å få gjort protokollene tilgjengelige for bestemte personer i Sogndal kyrkjelege fellesråd, men jeg skal undersøke saken med den seksjonen i Arkivverket som har arbeidet med dette.

 

Det blir dessverre ikke aktuelt å gjøre disse protokollene fritt tilgjengelige. De inneholder bl.a. opplysninger om hvem som betaler festeavgift, samt enkelte andre typer opplysninger som må regnes som taushetsbelagte. Også de eldre protokollene er ajourført opp til vår tid (ytterårene angir når gravene er etablert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.