Gå til innhold
Arkivverket

Annika Fagerquist
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har i ett års tid prøvd og hjelpe en venn med att finne sin ukjente far som var norsk og som i 60-talen arbeidet på amerikabåten SS Stavangerfjord. Min venns svenske mor (som bor i USA) mötte han ombord på en reise mellom New York og Skandinavia. De sågs aldrig igjen og seinere fant hun att hun var gravid. Robert, som min venn heter, adopterades bort genast etter födseln som skedde i USA. Der voxte han opp og savnede ikke noe men når han fikk egna barn för 20 år sedan begynte han å söke. Han fant sin svenske mor som lever men som ikke husker mer en att mannen som blev Roberts far var norrman og troligtvis var steward eller noe lignende ombord.  

 

Jag har lagt pussel med de DNA-træffer Robert fått og vet vilken familj fadern må komme fra. Men jeg finner honom ikke....Robert er födt på nyttårsaften 1962. Hans mor är födt 1940. Ja, vi har manskapslisten för turen men det er flere hundre man som arbeidet ombord så det får ses som ett hjelpemiddel.

 

Familjen er fra Nøttery i Vestfold. Jacob Nilsen (egentlig Nilsson) födt 1938 kom fra Sverige (Erikstad) og giftet seg i 1878 med Justine Gustafsdatter födt 1856, också hun fra Sverige (Brålanda) De fikk barnen Hilda, Helene, Jenny, Olga, Klara Elise og Nils Julius. Noen av disse personernes barn eller barnebarn kan være Roberts far i fölge dna-painter. Jeg har funnit det meste men ingen stemmer som far til Robert. Muligtvis kan også Jacobs eller Justinas sösken ha ett barnebarn eller barnebarnsbarn som er faren men han var norrman...ikke svensk. Og jeg finner ingenting videre. Kan Justina eller Jacob ha fått ett uekte barn för de bildet familie?

 

Kan jeg finne mer informasjon hvis jeg besöker noe lokalt arkivverk eller en lokal slektsforskingsforening?

 

Og unnskyll min svensknorske, jeg er svensk men bodde en masse år i nordnorge på 80-talet 😄

 

Hilsen

Annika

Endret av Annika Fagerquist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnnikaFq skrev:

 

 

Tok bort sitat. 

 

Du skrev i det opprinnelige innlegget;

 

"Faren kan være födt mellom 1910-1945" 

 

 

Teoretisk kan da faren fremdeles være i live. 

Husk at nålevende ikke skal diskuteres på forumet. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare ta bort inlegget hvis det ikke passer. Jeg tenkte att jeg kunde trenge litt nye infallsvinkler, idéer og få tip på hvordan jeg söker videre i Norges arkiv. Jeg bruker digitalarkivet og kirkebökerne men finns det lokale plasser jeg kan besöke og da finne mer, personer i nutid till exempel?

Hvordan tar jeg bort mine inlegg? 

 

Endret av Annika Fagerquist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Annika Fagerquist skrev:

Ja, bare ta bort inlegget hvis det ikke passer. Jeg tenkte att jeg kunde trenge litt nye infallsvinkler, idéer og få tip på hvordan jeg söker videre i Norges arkiv. Jeg bruker digitalarkivet og kirkebökerne men finns det lokale plasser jeg kan besöke og da finne mer, personer i nutid till exempel?

 

 

Jeg får nok ikke tatt bort innlegget ditt. 

Kun moderator får tatt bort temaer.

Du får redigert i 24 timer etter at tema er opprettet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Annika Fagerquist skrev:

Jeg har endret men mitt originalinlegg syns ju allikevel i dine svar Ann-Mary Engen. Kan du ta vekk dem? Takk 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Annika Fagerquist skrev:

Hei

Jeg har i ett års tid prøvd og hjelpe en venn med att finne sin ukjente far som var norsk og som i 60-talen arbeidet på amerikabåten SS Stavangerfjord. Min venns svenske mor (som bor i USA) mötte han ombord på en reise mellom New York og Skandinavia. De sågs aldrig igjen og seinere fant hun att hun var gravid. Robert, som min venn heter, adopterades bort genast etter födseln som skedde i USA. Der voxte han opp og savnede ikke noe men når han fikk egna barn för 20 år sedan begynte han å söke. Han fant sin svenske mor som lever men som ikke husker mer en att mannen som blev Roberts far var norrman og troligtvis var steward eller noe lignende ombord.  

 

Jag har lagt pussel med de DNA-træffer Robert fått og vet vilken familj fadern må komme fra. Men jeg finner honom ikke....Robert er födt på nyttårsaften 1962. Hans mor är födt 1940. Ja, vi har manskapslisten för turen men det er flere hundre man som arbeidet ombord så det får ses som ett hjelpemiddel.

 

Familjen er fra Nøttery i Vestfold. Jacob Nilsen (egentlig Nilsson) födt 1938 kom fra Sverige (Erikstad) og giftet seg i 1878 med Justine Gustafsdatter födt 1856, också hun fra Sverige (Brålanda) De fikk barnen Hilda, Helene, Jenny, Olga, Klara Elise og Nils Julius. Noen av disse personernes barn eller barnebarn kan være Roberts far i fölge dna-painter. Jeg har funnit det meste men ingen stemmer som far til Robert. Muligtvis kan også Jacobs eller Justinas sösken ha ett barnebarn eller barnebarnsbarn som er faren men han var norrman...ikke svensk. Og jeg finner ingenting videre. Kan Justina eller Jacob ha fått ett uekte barn för de bildet familie?

 

Kan jeg finne mer informasjon hvis jeg besöker noe lokalt arkivverk eller en lokal slektsforskingsforening?

 

Og unnskyll min svensknorske, jeg er svensk men bodde en masse år i nordnorge på 80-talet 😄

 

Hilsen

Annika

 

Tellingskrets: 003 Tellingskrets 3: Herstad

Bosted land: 007 Jakob Nilsen

Person: 001 Jacob Nielsen

PERMANENT ID: pf01052817001251
   
Rolle:
-
Husholdningsnr:
1
Personnr:
001
Familiestilling:
Familiens overhode
Sivilstand:
g
Yrke:
-
Kjønn:
m
Alder:
-
Fødselsdato:
1838
Fødested:
Sverige Sverige
Bostatus:
-
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

Beboere:

(utdrag fra listen) 

001 Jacob Nielsen

H.nr:
1
Alder/født:
1838
Fødested:
Sverige Sverige
Bostatus:
-
Familiestilling:
Familiens overhode
Sivilstand:
g
Yrke:
-

002 Justine Nielsen

H.nr:
000
Alder/født:
1856
Fødested:
Sverige Sverige
Bostatus:
-
Familiestilling:
Hustru
Sivilstand:
g
Yrke:
-

003 Klara Elise

H.nr:
000
Alder/født:
1880
Fødested:
Nøterø
Bostatus:
-
Familiestilling:
Datter
Sivilstand:
ug
Yrke:
-

004 Olga Nielsen

H.nr:
000
Alder/født:
1883
Fødested:
Nøterø
Bostatus:
-
Familiestilling:
Datter
Sivilstand:
ug
Yrke:
-

005 Niels Julius Nielsen

H.nr:no
000
Alder/født:
1885
Fødested:
Nøterø
Bostatus:
-
Familiestilling:
Søn
Sivilstand:
ug
Yrke:
-

006 Jenni Nielsen

H.nr:
000
Alder/født:
1888
Fødested:
Nøterø
Bostatus:
-
Familiestilling:
Datter
Sivilstand:
ug
Yrke:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052817001251

 

----

 

Vielsen var i 1879,ikke 1878,som du skriver. 

Jakob Nilsen

Norway Marriages, 1660-1926

Name: Jakob Nilsen
Spouse's Name: Justine Gustavsdr
Event Date: 16 Feb 1879
Event Place: Notteroy,Vestfold,Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWD9-NN5

 

Nr 10

https://media.digitalarkivet.no/view/5605/259

 

----

 

"De fikk barnen Hilda, Helene, Jenny, Olga, Klara Elise og Nils Julius" 

 

NameEvents
Klara EliseNorway Baptisms, 1634-1927christening:12 June 1880NOTTEROY, VESTFOLD, NORWAY
 
Nr 34
 
----
 
Olga NilsenNorway Baptisms, 1634-1927birth:4 March 1883christening:18 March 1883Nøtterøy, Vestfold, Norwayresidence:1883Nøtterøy, Vestfold, Norway
 
----
 
Nils Julius NilsenNorway Baptisms, 1634-1927birth:19 July 1885christening:9 August 1885Nøtterøy, Vestfold, Norwayresidence:1885Nøtterøy, Vestfold, Norway
 
----
 
Jenny NilsenNorway Baptisms, 1634-1927birth:26 March 1888christening:22 April 1888Nøtterøy, Vestfold, Norwayresidence:1888Nøtterøy, Vestfold, Norway
 
----
 
Hilda NilsenNorway Baptisms, 1634-1927birth:4 January 1892christening:24 January 1892Nøtterøy, Vestfold, Norwayresidence:1892Nøtterøy, Vestfold, Norway
 
----
 
Helene Sofie NilsenNorway Baptisms, 1634-1927birth:1895christening:2 June 1895Nøtterøy, Vestfold, Norwayresidence:1895Nøtterøy, Vestfold, Norway
 
----
 
Har ikke funnet flere barn av paret. 
 
----

Tellingskrets: 001a 

Bosted land: 0052 Lahelle

Person: 001 Jakob Nilsen

PERMANENT ID: pf01037146000322
   
Rolle:
-
Husholdningsnr:
01
Personnr:
001
Familiestilling:
Hf
Sivilstand:
g
Yrke:
Bygningsnedker og Jordarbeide
Kjønn:
m
Alder:
-
Fødselsdato:
1837
Fødested:
Bohusl. Sverige
Bostatus:
b
Sedvanlig bosted:
-
Antatt oppholdssted:
-
Merknader:
-

001 Jakob Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1837
Fødested:
Bohusl. Sverige
Bostatus:
b
Familiestilling:
Hf
Sivilstand:
g
Yrke:
Bygningsnedker og Jordarbeide

002 Justine Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1854
Fødested:
Bohusl. Sverige
Bostatus:
b
Familiestilling:
Hm
Sivilstand:
g
Yrke:
Husmoder og Dagsarbeide

003 Klara Elise Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1880
Fødested:
Nøtterøy herred*
Bostatus:
b
Familiestilling:
D
Sivilstand:
ug
Yrke:
Kjolesøm

004 Olga Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1883
Fødested:
Nøtterøy herred*
Bostatus:
b
Familiestilling:
D
Sivilstand:
ug
Yrke:
Kjolesøm

005 Jenny Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1888
Fødested:
Nøtterøy herred*
Bostatus:
b
Familiestilling:
D
Sivilstand:
ug
Yrke:
Folkeskolen

006 Hilda Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1892
Fødested:
Nøtterøy herred*
Bostatus:
b
Familiestilling:
D
Sivilstand:
ug
Yrke:
Folkeskolen

007 Helene Nilsen

H.nr:
01
Alder/født:
1895
Fødested:
Nøtterøy herred*
Bostatus:
b
Familiestilling:
D
Sivilstand:
ug
Yrke:
Datter
 
 
 
 
 
 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Annika.

Du har fått hjelp av den aller beste, Ann-Mary Engum. Men, som hun fortalte i et av de første innleggene, så kan ikke personopplysninger om levende personer omtales i forumet. Du kommer derfor snart til et punkt hvor selv Ann-Marys trolldomskunster ikke kan bringe deg videre. Når du kommer til det punktet, vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med Frelsesarmeen, de har egne medarbeidere som jobber med nettop slike saker. Gi dem all den informasjonen som er tilgjengelig, så kan det hende de finner rett person ganske fort.

Så kommer neste problem: Kan man ta kontakt med en person, si 'Hei pappa', og tro at det er helt OK?  Frelsesarmeen har retningslinjer for hvordan man skal gå fram i slike tilfeller, vedkommende pappa har jo også krav på et personvern. Slke saker kan være svært traumatiske for alle parter, man må gå fram med stor forsiktighet. Det er jo også juridiske omstendigheter som må avklares først. Lykke til. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Du har fått hjelp av den aller beste, Ann-Mary Engum. Men, som hun fortalte i et av de første innleggene, så kan ikke personopplysninger om levende personer omtales i forumet. Du kommer derfor snart til et punkt hvor selv Ann-Marys trolldomskunster ikke kan bringe deg videre. Når du kommer til det punktet, vil jeg oppfordre deg til å ta kontakt med Frelsesarmeen

 

Olaf Larsen;

jeg forstår at du beundrer Ann-Mary Engum  -  ære være henne for all hjelp hun gir og resultater hun presenterer  -  men hun er ikke et orakel eller i besittelse av trolldomskunst. Slik du fremsetter dette gir det inntrykk av at det ikke finnes andre som kan løse floken når hun hun møter "veggen". Det medfører ikke riktighet, det finnes et mangfold av dyktige hjelpere i Brukkerforumet med erfaring, kunnskap, og evner som er i stand til å rådgi, finne kilder og grave frem løsninger.

 

Jeg er enig at saken er vanskelig, spesielt pga. omtale av nålevende. Det er derfor fint at du har gitt råd om å kontakte FA, og det finnes sikkert flere måter å tilnærme seg en mulig løsnning.

 

Jeg har sendt trådstarter en PM.

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Anne-Marie, jeg har all informasjon som er mulig att finne i både de norske og svenske arkiven vad gelder familjen Jacob NIlsen og Justine men takk ända 🙂  

 

Jeg lurer på dels om det kan finnes ett uekte barn......?? - dels om någon av Justinas eller Jacobs sösken flyttet til Norge. Jeg har sökt overallt men ikke sett noen som bosatt seg i Norge. (De kan selfölgelig ha vart på besök...)

 

Frelsesarmeen! Det ska jeg göre. Hvis det gir noe återkommer jeg och fortaler dere hvordan det gikk 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finne en del problemer, det er sant, men hvis vi finner rett man og han lever har jeg ikke noe problemer med att ta kontakt med honom och fortelle vad som skedde etter att han hade sin historie med den unge svenske damen han träffade på båten den gangen. Jeg syns att hensynet skall tas til sonen Robert, han har rett att få veta, övriga inblandade får nokk tåle sanningen helt enkelt!!  Det er i vart fall min åsikt, vad syns dere?

 

Venlig hilsen fra Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har ikke funnet noe "uekte barn"

 

Jeg er ikke så villig til å rote i denne familien fremover i tid, nettopp fordi det kan skape en situasjon som ikke er ønskelig på åpent forum. 

Følg rådet om å kontakte Frelsesarmeen. 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Annika Fagerquist skrev:

Det finne en del problemer, det er sant, men hvis vi finner rett man og han lever har jeg ikke noe problemer med att ta kontakt med honom och fortelle vad som skedde etter att han hade sin historie med den unge svenske damen han träffade på båten den gangen. Jeg syns att hensynet skall tas til sonen Robert, han har rett att få veta, övriga inblandade får nokk tåle sanningen helt enkelt!!  Det er i vart fall min åsikt, vad syns dere?

 

Venlig hilsen fra Annika

 

Det er vel å anbefale at Robert selv tar kontakt med Frelsesarmeen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Slik du fremsetter dette gir det inntrykk av at det ikke finnes andre som kan løse floken når hun hun møter "veggen".

Sludder og pølserør! Reglene for forumet er klare og tydelige, levende personer skal ikke omtales. Hvis noen - som ikke har bidratt i denne tråden - måtte føle seg forbigått fordi jeg påpekte det, så har det da ikke noe med personers ekspertise i slektsgransking å gjøre. At du selv tar direkte kontakt med en bruker for kanskje å presentere andre løsninger, har ikke vi andre noe med, men her i forumet kan vel ikke denne saken bringes videre uten at reglene brytes, og det var mitt hovedpoeng med innlegget. Jeg bryr meg mindre om at du ikke liker ordbruken, Ann-Mary har hjulpet så mange uerfarne brukere her i forumet, at det hun finer fram til ofte framstår som rene trolldomskunsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg representerer Robert Ann-Mary, det finns flere själ til det. Frelsesarmen kan ikke hjelpe uten ett navn og det er ju det som er problemet. Og, en gang for alle, jeg har ikke bett om hjelp med att söke etter nu levende personer eller att de ska omnemnes i dette forum. Jeg vil i förste omgangen kun ha TIPS og RÅD på vad mer som kan gjöres. Takk för de tips jeg fått. Inget mer trenger å avhandles her. 

 

FInns det mulighet att på plass i Norge söke etter nå levende barn, barnebarn etc??

 

Mvh

Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Annika Fagerquist skrev:

Jeg representerer Robert Ann-Mary, det finns flere själ til det. Frelsesarmen kan ikke hjelpe uten ett navn og det er ju det som er problemet. Og, en gang for alle, jeg har ikke bett om hjelp med att söke etter nu levende personer eller att de ska omnemnes i dette forum. Jeg vil i förste omgangen kun ha TIPS og RÅD på vad mer som kan gjöres. Takk för de tips jeg fått. Inget mer trenger å avhandles her. 

 

FInns det mulighet att på plass i Norge söke etter nå levende barn, barnebarn etc??

 

Mvh

Annika

 

Du spurte i innlegg 1(som ble redigert) ;

 

"Kan Justina eller Jacob ha fått ett uekte barn för de bildet familie?" 

 

Det er det jeg har svart på, og også lagt ved lenker til det du har henvist til i innlegg 1.

Jeg har ikke skrevet noen steder at du har bedt om hjelp til å finne nålevende. 

Men jeg la inn kommentar om at nålevende ikke skal omtales på forumet,hvilket jeg mener var riktig å gjøre. 

Man kan jo også vurdere om det kan være interessant å engasjere en profesjonell slektsforsker til å lete.

 

Lykke til videre! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.