Gå til innhold
Arkivverket

STR: Meldal/Orkdal: Simon Eriksen Dammen sine aner – er han den samme som Simon Eriksen Fjølhaugen f. 1748?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har lett en stund etter opphavet til Simon Eriksen Dammen, f. 1748, og har funnet en god kandidat i Simon Eriksen Fjølhaugen, men klarer ikke å få det verifisert.

 

Jeg finner Simon Eriksen Dammen første gang i kildene i 1780, da han var fadder for Simon Christensen sin datter Mille på Svorkmo. Mille Simonsdatter var senere fadder for et av Simon Dammens barn, så her regner jeg med slektskap. Jeg kommer tilbake med flere opplysninger og spørsmål om Simon Christensen.

 

I 1782 var Simon Dammen fadder for Karen Artsdatters sønn Jens, som hun fikk utenfor ekteskap med Niels Jensen Graven. Simon Christensen var også blant fadderne, og i tillegg var Karen Arntsdatter også fadder for Mille i 1780. Igjen regner jeg med slektskap, men har ikke funnet ut hvem hun er.

 

Simen Erichsen Dammen ble forlovet 26. sept. 1789 i Meldal med Marit Ellingsdatter Granhoug, trolovsmenn var Lars Kalstad og Erich Nordvold.

Marit var fra plassen Granhaugen under Ry i Meldal og hennes foreldre var Elling (Ellend) Olsen Granhaug og Berit Olsdatter Damli. Hun ble døpt 8. april 1753 i Meldal.

 

Simon og Marit hadde barna:

  • Marit, døpt 20. sept. 1789 i Meldal, seks dager før foreldrenes forlovelse, men ingen anmerkning i kb. Faddere var Sivert Hove, Thor Damlie, Ingeborg Gresvold, Annike Damlie og Berit Tollefsdatter Moen.
  • Erik, døpt 1. juli 1792 på Svorkmo. Faddere var Sergiant Ole Solbue, Arent Frideriksen Gumdal, Knud Pedersen Sworkmoe, Størker Moes Qde (kvinne) Marith og Olava Simonsdatter Sworkmoe.
  • Berith, døpt 18. jan. 1795 på Svorkmo. Faddere var Klokker Søren Dahl, Jon Andersen Aarlivold og Hustrue Kari, Jon Trangfodens Qde (kvinne) Kari og Anne Andreasdtr Asbøll.
  • Lucia, døpt 6. mai 1798 på Svorkmo. Faddere var Ole Knudtzen Svorchmoe, Andreas Larssen Asbøl, Rasmus Aarliegilens Huustrue Marith, Ole Arentzen Asbøls Huustrue Giertrue  og Mille Simmensd: Svorchmoe.

 

Ved FT 1801 finner vi familien på en plass under Asbøl på Svorkmo i Orkdal. Ble denne plassen kalt Dammen?

 

Marit Ellingsdatter døde i 1810 (skifte ikke funnet) og Simon Eriksen Dammen ble gift på nytt 15. juli 1812 med Berit (Brith) Ellevsdatter Olstad fra Sel i Vågå prestegjeld i Gudbrandsdalen. Hun ble født utenfor ekteskap – døpt 11. jan. 1778 – og foreldrene var Marit Jonsdatter og Ellev Olsen Kalstein.

 

Simon og Berit hadde barna:

  • Marit, født 1. juni 1813. “Simen Eriks: Dammen og Berit Ellevsd: Aunlykken”. Ingen faddere er ført. Konfirmert i Surnadal 1828 og gift der 1835 med Fredrik Bersvendsen Løfald.
  • Marit, født 15. sept. 1816. «Simen Erichs: Aunum og Berit Ellevsd:». Ingen faddere er ført. Konfirmert 1830 på Svorkmo.

 

Simon Eriksen døde 23. juli 1818 69 ¾ år gammel, dvs født 1748. Han bodde på dette tidspunktet på Aunum i Orkdal. Jeg har ikke funnet noe skifte.

 

 

Kan han være den Simen Eriksen som ble født på Fjølhaugen i Meldal i 1748?

Simen ble døpt 3. juni på Grutsæter og foreldrene var Erik Eriksen Fjølhaugen («Fieldhoug») (sønn av forrige bruker) og Lucia Simensdatter Grutsæter.

Ifølge bygdeboka hadde han søsknene Else f. 1745, Malena f. 1751, Erik f. 1754 og Nils f. 1760. Jeg har prøvd å lete opp eventuelle giftemål og barn av disse uten hell.

 

Siste sporet jeg har av Simen Eriksen Fjølhaugen er i 1767 i forbindelse med ekstraskatt. Her nevnes han sammen med mor og begge søstrene. Broren Erik må være død, siden han ville vært over 12 år og dermed medregnet.

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal og Gauldal, Ekstraskatt nr. 21 (1762-1767), Dokumentside, Side 640

 

Det aller siste sporet jeg har funnet av familien fra Fjølhaugen er om minstemann Nils. Han finnes i ei kompanirulle fra 1780; «Niels Erichsen Fieldhoug».

Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag fylke, Militærrulle nr. 78 (1779-1780), Meldalske kp. (major Krag), 1780, Kompanirulle, Side 250

 

 

Så spørsmålet er altså om Simon Eriksen Dammen og Simon Eriksen Fjølhaugen er én og samme person? Kan noen hjelpe meg videre her?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grete Singstad skrev:

 

Jeg finner Simon Eriksen Dammen første gang i kildene i 1780, da han var fadder for Simon Christensen sin datter Mille på Svorkmo. Mille Simonsdatter var senere fadder for et av Simon Dammens barn, så her regner jeg med slektskap. Jeg kommer tilbake med flere opplysninger og spørsmål om Simon Christensen.

 

Soldat Simon Christensen ble gift på Svorkmo 28. nov. 1776 med Ingeborg Nilsdatter. (feil mnd ført i kirkeboka). Forlovet 17. nov. 1776, forlovere: Niels Ingebretsen og Peder Knudsen.

 

Barn:

Christen, døpt 28. mars 1779 på Svorkmo. Faddere var Peder Knudsen og hans kone Anne, Anne Nielsdatter, Valentin Nielsen og Anders Arntsen.

Mille, døpt 10. des. 1780 på Svorkmo. Faddere var Ole Knudsen og kone, Simon Dammen, Jørgen Andersens Elen, Karen Arentsdatter.

 

Ved folketellingen 1801 jobber han som smelter ved Løkken Kobberverk og oppgitt å være født i 1751.

 

Han giftet seg for andre gang med Ane Estensdatter Hammer 5. jan. 1809 i Orkdal.

 

Jeg tror den Simen som ble døpt på Svorkmo 11. juli 1751 med far Christen Polsen er rett mann. Hans faddere var Niels Andersens kvinne, Johanna Knudsdatter - Madtz Ch. Madtzens, Anders Grutsætter og Anders Simensen.

 

Christen Poulsen hadde også sønnen Paul, døpt 2. mars 1749. Fadderne var Enchen Sl. Pouvl Andersen, Lofvis Jørgensens kvinne, Anders Nielsen, Christen Andersen og Hemming Jørgensen.

 

Christen Poulsen var kanskje gift med ei Simensdatter, og kan hun i så fall være ei datter av Simen Lovitzen Grutsæter og dermed søster til Lucia, Simen Eriksen Fjølhaugens mor?

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.8.2019 den 14.33, Grete Singstad skrev:

Siste sporet jeg har av Simen Eriksen Fjølhaugen er i 1767 i forbindelse med ekstraskatt. Her nevnes han sammen med mor og begge søstrene. Broren Erik må være død, siden han ville vært over 12 år og dermed medregnet.

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal og Gauldal, Ekstraskatt nr. 21 (1762-1767), Dokumentside, Side 640

 

Fra militærruller:

Simen Eriksen Fieldhoug ble innrullert i 1769. I denne grenaderrullen får vi vite at han tilhørte legd nr. 15 og at han var 67 tommermål høy, dvs ca 177 cm lang, noe som var over gjennomsnittet. Han nevnes også året etter i 1770. I rullene påtreffes flere kjenninger fra samme område, bl.a. hans søskenbarn Simen Lovitsen Grutsæter, som «bare» var 64 tommermål høy.

 

I 1771 blir følgende opplyst om Simen Eriksen Fjølhaugen:

«Simen Erichssen Fieldhoug Comandert til Foed garden dn: 21 July same dato istæden forhenværende musqveter”.

 

Han ble altså overført til fotgarden – Den Kongelige Livgarde til Fods – noe som betyr at han ble sendt til København.

Rullene for Livgarde til Fods for aktuell periode er dessverre ikke skannet, men de finnes i Rigsarkivet i København.

Dro han til København i 1771 fikk han nok oppleve opptøyene rundt Struensees oppløsning av Livgarde til Fods 21. des. 1771 og hans halshogging m.m. Livlege Johann Friedrich Struensee ble henrettet 28. april 1772.

 

Kilder:

Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske komm.kollegium, Ruller, nr. 76: 2. Trondheimske nasjonale infanteriregiment 1766-1773; Meldalske kompani (kaptein Krag);

Grenaderrulle1769

Grenaderrulle1770

Grenaderrulle1771

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 14.33, Grete Singstad skrev:

Jeg har lett en stund etter opphavet til Simon Eriksen Dammen, f. 1748, og har funnet en god kandidat i Simon Eriksen Fjølhaugen, men klarer ikke å få det verifisert.

Kan han være den Simen Eriksen som ble født på Fjølhaugen i Meldal i 1748?

 

Svaret er ja, og var rett under nesa på meg!

 

Den 3. juli 1779 ble det holdt skifte på Svorkmo hytteplass, Orkdal, etter Marit Erichsdatter:

Skifte Marit Erichsd., Svorkmo hytteplass, 3.7.1779, LK, s. 3
Avdød: Marit Erichsdatter, d. 21. juni, enke etter salig Fallentin Arnsen

Arvinger:
1) Broderen Erich Fieldhougs børn:
a) Simen Erichsen, 28 år
b) Niels Erichsen, 23 år
c) Malena Erichsdatter, 25 år, ugift

2) Broderen Arne Erichsens børn:
a) Erich Arnsen, 40 år
b) Arne Arnsen, 30 år
c) Ole Arnsen, 26 år
d) Else Arnsd., 30 år, ugift
e) Berthe Arnsd., g.m. Peder Jørgensen
f) Karen Arnsd., 20 år, ugift

3) Søsteren Guru Erichsdatters dattersønn:
a) Petter Jørgensen, 20 år

Formyndere/Curator for:
Niels Erichsen: hans broder Simen Dammen
Malena Erichsd.: Nils Olsen Monset
Else Arnsd.: hendes broder Erich Arensen
Karen Arnsd.: Jon Michelsen Hongsloe
Petter Jørgensen: Simen Erichsen Dammen

 

Kilde: http://www.astavne.net - Skifter Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689-1805 - Marit Erichsdatter

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 15.57, Grete Singstad skrev:

 

Soldat Simon Christensen ble gift på Svorkmo 28. nov. 1776 med Ingeborg Nilsdatter. (feil mnd ført i kirkeboka). Forlovet 17. nov. 1776, forlovere: Niels Ingebretsen og Peder Knudsen.

 

Barn:

Christen, døpt 28. mars 1779 på Svorkmo. Faddere var Peder Knudsen og hans kone Anne, Anne Nielsdatter, Valentin Nielsen og Anders Arntsen.

Mille, døpt 10. des. 1780 på Svorkmo. Faddere var Ole Knudsen og kone, Simon Dammen, Jørgen Andersens Elen, Karen Arentsdatter.

 

Ved folketellingen 1801 jobber han som smelter ved Løkken Kobberverk og oppgitt å være født i 1751.

 

Han giftet seg for andre gang med Ane Estensdatter Hammer 5. jan. 1809 i Orkdal.

 

Jeg tror den Simen som ble døpt på Svorkmo 11. juli 1751 med far Christen Polsen er rett mann. Hans faddere var Niels Andersens kvinne, Johanna Knudsdatter - Madtz Ch. Madtzens, Anders Grutsætter og Anders Simensen.

 

Christen Poulsen hadde også sønnen Paul, døpt 2. mars 1749. Fadderne var Enchen Sl. Pouvl Andersen, Lofvis Jørgensens kvinne, Anders Nielsen, Christen Andersen og Hemming Jørgensen.

 

Christen Poulsen var kanskje gift med ei Simensdatter, og kan hun i så fall være ei datter av Simen Lovitzen Grutsæter og dermed søster til Lucia, Simen Eriksen Fjølhaugens mor?

 

Eg har konkludert med det same - at Simen Christensson nok er er son av Christen Poulsson.

 

Nokre kommentarar:

- Peder Knutsson si kone Anne var Anne Nilsdotter, syster av Ingeborg Nilsdotter gm. Simon Christensson. Dette går fram av skiftet etter Peder Eriksson (22.5.1793).

 

- Både Ingeborg og Anne Nilsdøtre har ei dotter Mille. Var Nils gm. Mille foreldra deira?

 

- Simen Christensson sine faddere:

  • -- Nils Andersens q. er Maria Andersdotter, gm. Nils Andersson Klingmoen,
  • -- Johanna Knudsdatter har eg ikkje klart å plassere anna enn at ho  i 1753 vart gm. soldat Klemmet Olsson på Svorkmo
  • -- Mæntz Ch[ristopher]. Mentzonius er son av skolemester Hans Mentzoni (son av Christopher Mentzson Darre) og Sophia Nilsdotter Parelius
  • -- Anders Grutsætter er truleg den Anders (Olsson) Grutsæter som i 1752 er omtalt som svoger av Ellend Andersson Klingmoen (bror av overnemnte Nils Andersson Klingmoen). 
  • -- Anders Sørensen var bergarbeider på Svorkmo, og gift med Anne Arntsdotter, dotter av hyttemester Arnt Jørgensson på Grutsæter og kona Margrethe Valentinsdotter

- Paul Christensson sine faddere:

  • Enchen sl. Poul Andersens, er enkje etter skomaker Paul Andersson (c.1690-1739) og døyde 1760. Namn ukjent
  • Lofvis Jørgensens q., er Johanna Olsdotter (c.1729?-1759), elles ikkje plassert.
  • Anders Nilss. [Klingmoen] er far til Nils, Christen og Ellend.
  • Christen Andersen er Christen Andersson Smelter, bror av Nils og Ellend Klingmoen nemnt over.
  • Beniamen Jørgensen, (1716-1756), var gm. Martha Eriksdotter. Forlovar for Johanna Knutsdotter og Klemmet Olsson nemnt over.

- Paul er d. ung, gravlagt 1. mars 1750.

 

- Christen Poulsson er f. ca. 1720, konfirmert på Svorkmo i 1738 (19 år gamal). I 1746 står han til offentleg skriftemål 2de gang for begangne Leiermaal med Kari Arens Datter, saa og 2 Aar fra Herrens Bord. Dette er Kari, eller Karen, Andreasdotter på Grutsæter. Ein son, namn ukjent, er gravlagt på Svorkmo 14. jan 1748 og kan vere andre bornet med Karen.  Han må vere gift når Paul blir f. 1749. Namnet på henne kjenner eg ikkje, ho er d. 1783, 60 år gl.

 

- Simen var ikkje noko uvanleg namn i området på denne tida, så det er skummelt å basere seg for mykje på namn. Aldersmessig kunne dette passe. Eg kjenner til tre born av Simen Lovitsson: Lussi f. 1720, Lovits f. 1721 og Malena f. 1728. Malena er vel ho som er død på Sveeggen i Orkdal 1794, 67 år gamal, så henne kan det ikkje vere. Kykjeboka for Grutsæter nemner ingen born mellom 1721 og 1728 som eg har funne, så der er det potensielt plass til ei hittil ukjent dotter...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit par kommentarar til det øvrige:

- Eg har ikkje sett nemnt nokon plass Dammen under Asbøl. Mitt tips ville vere at det er ved smelteplassen på Svorkmo. Her var det blåsebelgar dreve med vannkraft, og truleg ein dam eller liknane ved inntak til desse.

- Fjellgarden desse folka kom frå meiner eg med rette skal kallast Fjellhaugen, og ikkje Fjølhaugen. Dette siste er ei mistolking av skriveforma "Fielhouen". Det er nok av kjelder som omtaler garden som "Fieldhoug". Fjellhaug gi meining, slik garden ligg til (kart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar, Håvard, det setter jeg pris på.

Å forske i disse områdene er utfordrende pga manglende innføringer i kirkeboka samt at kvinnenes navn gjerne ikke er ført. Utfordrende, men moro likevel, siden man må bryne seg på flere ulike kilder.

 

Til det siste først, angående Fjølhaugen eller Fjellhaugen. Her er jeg helt enig, Fjellhaugen virker som det mest sannsynlige, både utfra terreng og hvordan navnet er skrevet i eldre kilder.

 

Jeg tror fortsatt at Christen Poulsson gjerne var gift med ei datter av Simen Lovisen. At sønnen Simen m/fam og Simen Eriksen Fjellhaugen/Dammen opptrer som faddere for hverandres barn bør tyde på slektskap.

I innlegg 1 skrev jeg at jeg ikke visste hvem Karen Arntsdatter var, men etter at jeg fant skiftet etter Marit Eriksdatter heller jeg til at hun er datter av Arne Eriksen, og dermed Simen Eriksen sitt søskenbarn på farssiden.

 

Vi vet at Simen Lovisen Grutsæter hadde barna Lucie/Lussi, Simen og Malena, men jeg har funnet kun to barn døpt:

12. juli 1722: «Døbt Simen Lovisøns b.» Dette er trolig Lovits.

7. mars 1728: «Simon Lovisens og Malena Niels Datters Datter Malena»

 

Jeg antar at Malena Nielsdatter er mor til de to andre også, siden Lucie/Lussi hadde ei datter med dette navnet. Hvis Christen Poulsson var gift men ei datter av Simen Lovisen Grutsæter het hun kanskje Lisbet - oppkalt etter Simens mor, Lisbet Jørgensdatter.

 

Finnes det ei Lisbet Simensdatter brukt som fadder i 1740-årene som ikke er plassert?

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne Lisbet Simensdatter?

 

Maren, døpt 11. juli 1741 ved Grutsæter. «Fad. Ludvig Grutsetter Mod: Ermegaard. Faddre Jørgen Arensen, Lovis Simensen, Ingebor Daniel Michelsen Qde, Anne Thore Lorensens Qde, Lisbet Simensd

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein god kandidat. Eg skulle akkurat til å nemne henne som den eineste Lisbet Simensdotter eg har registrert som har passande alder. Dette er einaste gongen eg har funne ho nemnt og er ei eg ellers ikkje har klart å plassere. Desverre er ikkje kyrkjeboka alltid like komplett i desse åra - som du kommenterte over er heller ikkje Lussi ført døpt. Eg vil tru at du med sonen døypt 1722 meiner Lovits? Nokon Simen Simensson har eg ikkje registrert, men Lovits Simensson opptrer seinare med ein alder som kan passe med dåp i 1722 (25 år i 1746,  27 år i 1748).

 

Malena Nilsdotter er nemnt hjå sonen Lovits på Grutsæter i 1762 og 1769. Det er ingen grunn til å tru at ho ikkje er mor til alle borna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9 Jeg mener selvsagt Lovits, og det er nå rettet. Takk!

Når det gjelder "Lovitser" på 1600-tallet og de to første tiårene på 1700-tallet vurderer jeg å starte nytt emne, for her er det mye å ta tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11 Supert 🙂

Men først slekta på Fjellhaugen.

Erik Eriksen var gift med Else. Hennes farsnavn har jeg ikke funnet.

Vi får vite av skiftet etter Marit Eriksdatter at hun hadde søsknene Guru, Arne og Erik, #4.

Guru og Arne har jeg ikke funnet døpt, men bygdeboka mener de var født i 1695 og 1703.

Marit finner jeg døpt i 1705, og Erik må være født i 1708, for da blir hans mor introdusert.

Disse fire søsknene er nevnt i skiftet etter faren i 1709. Faren Erik ble gravlagt dette året, noen-og-40 år - står det 49 år?

 

Erik og Else opplevde tragedien å miste minst fem barn, som trolig skyldtes at det i Norge var hungersnød 1690-99.

 

Lille Helgen 1683: Bapt: Lorentz Erich Fiølhouens.

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Kronologisk liste 1683

 

Dom 5 Trin 1696: Gravfestet Erik Fjølhoues barn.

Dom 11 Trin 1696: Gravfestet Erik Fjølhouens 3 sønner!

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Kronologisk liste 1696

 

Dom 8 Trin 1697: Baptiz: Erik Fjølhouens b. Marit

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Kronologisk liste 1697

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit f. 1697 er nok òg truleg død ung. Vi har ei folketelling for Meldal frå 1706, og der er desse nemnt på Fjellhaugen: Erich 41 og Else 42 med borna Guru 11, Aren 3 og Maret 1. Ut frå dette skulle alder ved Eriks død vere c 44 år. Eg klarer ikkje å lese alder ved gravferda, men det er eit 4-tal til å starte med.

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13

Hvis Erik Eriksen var 41 år i 1706 ble han født 1665-66. Hvis alderen stemmer tror jeg ikke han er far til Lorentz Eriksen født 1683, kanskje er det heller snakk om en (halv)bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje godt å seie. Om det var Erik f. c. 1665 ville han vere 18 år ved Lorentz sin fødsel, noko som er mulig men uvanleg. I 1701 er han nemnt som 34 år, så han er nok heller født i 1666 enn 1665.  Spørsmålet er vel òg om alle dei fire borna som døyde i 1696 var hans...

 

Kven faren var, anna enn namnet Erik, kjenner eg ikkje til. Før dette er Fjellhaugen nemnt som rydningsplass i prestemanntalet og fogdemanntalet 1664, men da med ein Jon Gulbrandsson (30 år) som brukar. Ein Erik er nemnt på Fjellhaugen i 1628 (Meldalsboka), men nokon samanheng med den yngre Erik er uvisst. Mellom dei skal ha vore ein Jon, Nils og så Jon Gulbrandsson.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke presten roter, er det helt klart at det var to stk Erik på Fjellhaugen/Fjølhaugen som får barn på samme tid. Det kan være far og sønn.

4. nov. 1687: Døpt Erik Fiölhous Karj

5. feb. 1690: Erik Fiölhous kvinne introdusert, barnet ikke funnet døpt.

19. mars 1690: Døpt Erik Fiölhouens Magnild

23. april 1690: Erik Fiölhouis kvinne introdusert

 

Edit:

Flere funn:

26. okt. 1692: Døpt Erik Fiöldhouens barn

25. mars 1694: Døpt Erik Fiölhouis G...?

2. mars 1698: Gravlagt Erik Fiölhouis barn

 

#12

De tre sønnene døde av blodsott – dysenteri.

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Døde og begravede 1696

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars 1694: Erik Fiölhouens quind. 36 år.

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Døde og begravede 1694

 

Det er nærliggende å tenke at hun er mor til barnet døpt 25. mars 1694 (Guri?) og at hun led barseldød.

 

Edit:

Eller, hvis det står Guri kan dette være datteren til Erik og Else, nevnt som 11 år i 1706, #13.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2019 den 15.57, Grete Singstad skrev:

Soldat Simon Christensen ble gift på Svorkmo 28. nov. 1776 med Ingeborg Nilsdatter. (feil mnd ført i kirkeboka). Forlovet 17. nov. 1776, forlovere: Niels Ingebretsen og Peder Knudsen.

Barn:

Christen, døpt 28. mars 1779 på Svorkmo. Faddere var Peder Knudsen og hans kone Anne, Anne Nielsdatter, Valentin Nielsen og Anders Arntsen.

Mille, døpt 10. des. 1780 på Svorkmo. Faddere var Ole Knudsen og kone, Simon Dammen, Jørgen Andersens Elen, Karen Arentsdatter.

 

På 2.9.2019 den 21.56, Håvard Moe skrev:

- Peder Knutsson si kone Anne var Anne Nilsdotter, syster av Ingeborg Nilsdotter gm. Simon Christensson. Dette går fram av skiftet etter Peder Eriksson (22.5.1793).

- Både Ingeborg og Anne Nilsdøtre har ei dotter Mille. Var Nils gm. Mille foreldra deira?

 

Hva vites om Nils Ingebretsen? Kan han være en slektning av Anne og Ingeborg Nilsdøtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje noko sikker identifikasjon av Nils Ingebrigtsson. EIn Nils Ingebrigtsson Gimse med kone (namn ukjent) er nemnt på Svormo i 1762, og som faddere i 1750-åra. Dette kan vere same mann som Nils Ingebrigtsson Spranget som i 1748 vart gift med Marit Sveinsdotter på Svorkmo, og som er nemnt som fadder eit par gonger på 1740-talet, men det kan vel òg vere to personar. Nils Sprange hadde sonen Ole f. 1750, Nils Gimse dottera Martha. Sistnemnte var einaste umyndige arving etter Nils, jf. innføring i formynderrekneskapet for verket 26 apr 1779 (formynder var Peder Henriksen). Diverre er skiftet frå før skifteprotokollane er bevart.

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Grete Singstad skrev:

Eller, hvis det står Guri

 

Eg meiner det står Guri, ja.

 

Med introduksjon både i februar og april 1690 verkar det klart at det er snakk om to Erik på Fjellhaugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2019 den 22.22, Håvard Moe skrev:

Det er ikkje godt å seie. Om det var Erik f. c. 1665 ville han vere 18 år ved Lorentz sin fødsel, noko som er mulig men uvanleg. I 1701 er han nemnt som 34 år, så han er nok heller født i 1666 enn 1665.  Spørsmålet er vel òg om alle dei fire borna som døyde i 1696 var hans...

 

Kven faren var, anna enn namnet Erik, kjenner eg ikkje til. Før dette er Fjellhaugen nemnt som rydningsplass i prestemanntalet og fogdemanntalet 1664, men da med ein Jon Gulbrandsson (30 år) som brukar. Ein Erik er nemnt på Fjellhaugen i 1628 (Meldalsboka), men nokon samanheng med den yngre Erik er uvisst. Mellom dei skal ha vore ein Jon, Nils og så Jon Gulbrandsson.

 

Det kan se ut som Jon Gulbrandsson giftet seg med enka på Fjellhaugen og at dette må ha skjedd rett før 1664, da han er nevnt som oppsitter her. Den forrige oppsitteren het også Jon og han er nevnt i flere år.

 

I skattelistene til og med 1660 finner vi Jon som oppsitter, men fra 1661 nevnes enka. Hun nevnes til 1666/67, så listene har det vanlige etterslepet, altså at det gikk litt tid før de ble oppdatert med riktig navn.

 

Har sjekket hvert år, men tar bare med noen utvalgte skattelister (har ikke sjekket tidligere enn 1655):

 

Skatt til bygging av festninger jonsok og mikkelsmesse 1655: Joen

Lensregnskap nr. 124 (1642-1656

Kontribusjon jonsok og mikkelsmesse 1657: Joen

Lensregnskap nr. 129 (1657-1658)

Kontribusjon jonsok og mikkelsmesse 1660: Joen

Lensregnskap nr. 143 (1660-1661)

Kontribusjon 1/5 og mikkelsmesse, jordebokinntekter 1661: Enchen

Lensregnskap nr. 147 (1661-1661)

Leilendingsskatt 1663: Enchen

Stiftamtstueregnskap nr. 5 (1663-1663)

Leilendingsskatt 1666: Enchen

Stiftamtstueregnskap nr. 17 (1666-1666)

Leilendingsskatt 1667: Joen

Stiftamtstueregnskap nr. 21 (1667-1667)

 

Jon nevnes i skattelistene i mange år framover, men i 1687-89 finner vi Sven.

Legdsrulle 1687: Suend

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Fogderegnskap nr. 3935 (1687-1688), Dokumentside, Side 288:

Legdsrulle 1689: Suend

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Fogderegnskap nr. 3936 (1689-1690), Dokumentside, Side 104:

 

Så figurerer Jon igjen fra 1689 til Erik Eriksen tar over i 1698. Jeg tror dette kan være sønnen til Jon Gulbrandsson.

Leidang 1689: Joen

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Fogderegnskap nr. 3936 (1689-1690), Dokumentside, Side 156

Leidang 1694: Joen

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal og Gauldal, Fogderegnskap nr. 3944 (1694-1694), Dokumentside, Side 148

Matrikkel 1698: Erik

Sør-Trøndelag fylke, Orkdal og Gauldal, Fogderegnskap nr. 3948 (1698-1698), Dokumentside, Side 70:

 

 

Sven Fiöldhoug, som finnes i skattelistene 1687-89 giftet seg 2. advent 1686 med Kari Evensdatter, og en Rasmus Fiölhouen døpte datteren Tore 2. søndag før fastelavn 1686.

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Kronologisk liste 1686

Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Rennebu i Meldal, Ministerialbok nr. 672A01 (1682-1698), Kronologisk liste 1686

 

I tillegg vet vi altså at det var to stk Erik som fikk barn på samme tid. Den første Erik fikk barn i 1680/90-årene og ble enkemann i 1694 (#17). Den andre, Erik Eriksen, tok over bygselen i 1698 og er den som nevnes på Fjellhaugen i 1701 og 1706 (#13).

 

 

Min hypotese er at enka som Jon Gulbrandsson giftet seg med hadde sønnene (evt. svigersønner) Sven, Rasmus og Erik fra første ekteskap (født etter 1652 og før 1660) og Else og Jon (født etter 1664) fra ekteskapet med Jon Gulbrandsen. Datteren Else ble gift med Erik Eriksen.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

#22

Marit Eriksdatter Fjellhaugens to ektemenn, Valentin Arntssen og Benjamin Jørgenssen var altså beslektet i tredje ledd. Jeg vet ikke om det fra før er kartlagt hvem Benjamin Jørgenssen, Anne og Malena Jørgensdøtre var barn av, men min arbeidsteori er at deres far var Jørgen Olsen på Svorkmo, som var 19 år i 1701, med brødrene Niklas 14 år, Sivert 12 år, Arnt 9 år, Fredrik 7 år og Benjamin 2 år. Deres far var Ole Sivertsen (f. ca 1657).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er same Jørgen Olsson eg har som kandidat. Her er det verdt å vere obs på at det truleg er fleire Jørgen Olsson i området på denne tida:

 

1. Jørgen Olsson Smelter, f. ca. 1681 som son av Ole Sivertsson Smelter, død 1752 72 år gamal. Kan vere den Jørgen Olufsen som er far til ei uekte dotter Berit i 1704. Gift 1715 med Malene Pedersdotter. Dottera Cathrine f. 1731. Gift 1737 med Ingeborg Olsdotter. Son Ole f. 1737.

 

2. Corporal Jørgen Olsson Herme er nemnt frå kring 1730 til i alle fall 1760 med variantar av namnet (Jørgen Olsen, Jørgen Corporal, Jørgen Herme, mv.). Eg kjenner sonen Christen Biering f. 1730 d. 1733, Nils f. 1734 og dottera Marit f. 1737. Eg har ikkje klart å finne Jørgen i militørrullane som er tilgjengeleg i dette tidsrommet.

 

3. Jørgen Olsson Skomaker er nemnt på Svorkmo frå kring 1733 til i alle fall 1762. Born: Kari f. 1738 d. 1738, Kari f. 1739, Marit f. 1743 og Olava f. 1745. Kan for så vidt vere den same som nummer 2 over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.