Gå til innhold
Arkivverket

Karen Johannesdatter FT 1891 Drammen


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg har problermer med å finne Karen Johannesdatter (Neperud) f. 1826 Bragernes. Jeg finner henne flere steder, men Buskerud fylke, Drammen, Statlig folketelling (1891-1891), har jeg problemer.

Hun har tidligere bodd i Rebbansbakken under Hotvedt gård og senere er hun på Landfalløya i nr 4.

I 1885 FT står bosted Øvre Bragernes Gårdsnummer 58  38  bosted 0066 !! hva nå det er? Her bor hun med sønnen Johannes Olsen Neperud. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053263009372

Jeg har problemer med å finne frem i 1891 FT som ikke er søkbar og bygget opp litt annerledes med huslister mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dag Jarnøy skrev:

I 1885 FT står bosted Øvre Bragernes Gårdsnummer 58  38  bosted 0066 !! hva nå det er?

 

Gå inn på tellinga i skanna versjon, så finner du liste nr. 66 under Øvre Bragernes: https://www.digitalarkivet.no/ft20080519681610

 

Bosted 0066 svarer dermed til liste nr. 66 under Øvre Bragernes, og II viser til at lista ikke angir noe konkret navn eller adresse for bostedet. Videre er lista merket Gr No 58 Br No 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp.

Et lite tilleggspørsmål. Gr No 58 Br No 38, dette skal være ved Øvre Bragernes, Øvre Storgate, men her er Gr No 114 og 115. Finnes det et sted gammelt nummer vises med overgang til nytt?

Jeg fant et kart fra 1906 med gamle og nye husnummer for veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dag Jarnøy skrev:

Et lite tilleggspørsmål. Gr No 58 Br No 38, dette skal være ved Øvre Bragernes, Øvre Storgate, men her er Gr No 114 og 115. Finnes det et sted gammelt nummer vises med overgang til nytt?

 

Et av panteregistrene i arkivet Drammen byfogd har et oppslag for grunnummer 58 på Øvre Bragernes, brannmatrikkelnummer 38: https://www.digitalarkivet.no/tl20080125310065

 

Her har noen - med nyere håndskrift - notert Øvre Storgt 98 øverst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette var topp.

Finner på kart i 1906 Øvre Storgate 98 et lite hus og i parentes står det 58.

Det er skrå over gaten for dampsagen, og flere i familien jobbet med trelast.

Og som det ikke er nok står nr 120 på et stort område (Hotvedt gård) som jeg har vært innom før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

Gropa var betegnelsen på en del av Øvre Storgate fra Hotvetbekken til Øvre Sund, fikk sin betegnelse fordi gaten svingte i en bratt bakke mot elven frem mot Øvre Sund, den gang gaten lå nærmere elvebredden enn i dag. Etter en brann i 1838 ble gaten og Gropa rettet ut. Strekningen het allerede fra 1760-tallet Sundgaten, et navn som ble stadfestet i 1866, men etter bybrannen samme år ble Sundgaten innlemmet i Øvre Storgate.

Gropanavn er strøket i FT 1891 https://www.digitalarkivet.no/ft10061506752256

 Så de bodde i Øvre Storgate 58 som var mellom Hotvedtbekken og Øvre Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Jeg var inne og så på bildet av Gropaområdet. Der slekten Neperud bodde må være helt i høyre billedkant eller utenfor bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i alle fall i det området, tør ikke å si akkurat hvor, men den gamle brannstasjonen står den dag idag.  

Har du lest boka Øvre Bragernes Bydelshistorie (fra Øvre Sund til Eiksetra i Drammensmarka)?

Skrevet av F. H. Schandy og utgitt på eget forlag.  Står ikke noe årstall, men trolig utgitt på slutten av 1980-tallet.

Mange bilder og artikler fra "dine" områder, inkl. Hotvedt gård, Gropa og Hotvedt Dampsag.  Vel verdt å ta en titt.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, jeg har pløyd gjennom Øvre Bragernes Bydelshistorie, Lier Historie med mye om Hotvedt og gårdene i området, Skoger boka og diverse hefter og Drammen Leksikon.

 

Jeg har et arbeidsdokument på en hjemmeside jeg administrerer i Oslo. Gå inn på denne adresse og velg Drammen historie i meny: www.eikaberg.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011062108061?searchText=Sverre Neperud&page=393

Regnet med at du hadde sett det som kunne sees, ja....

Er dette bilder av "dine", forresten (tok meg en ekstra titt i Øvre Bragernes-boka).  Hvis det er din "bestefar Neperud" som var skogvokter

for Børresen i Lier, så kan han ha arbeidet der samtidig med min bestefar, som hogde trær ........

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på arbeidsdokumentet ditt, jfr. #14, og der var bildene, ja!  Nydelig bilde av Karen (jeg har stoooor sans for gamle fotografier).

 

Astrid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag:

1 time siden, Dag Jarnøy skrev:

Jeg har et arbeidsdokument på en hjemmeside jeg administrerer i Oslo. Gå inn på denne adresse og velg Drammen historie i meny: www.eikaberg.org

 

Bare et lite apropos til dette du skriver der:

"Det er heller ikke noe sted jeg ser Olaus Olsen Neperud nevnt i pantebøkene.Han burde i noen folketellinger eller kirkeboka stått som husmann. Det står bjelkehugger også når han erklæres død."

 

I innføringen av enke Karen Olsen i begravelseslista står det "gaardbr Ole Olaus hustru". Så der er han altså nevnt som gardbruker. 

URN:NBN:no-a1450-kb10040805190298.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Astrid K. Natvig skrev:

Har sett på arbeidsdokumentet ditt, jfr. #14, og der var bildene, ja!  Nydelig bilde av Karen (jeg har stoooor sans for gamle fotografier).

 

Astrid

Ja, det var et flott bilde. Og jeg ble veldig glad for å se det, for Karen er min tipptippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Ja, det var et flott bilde. Og jeg ble veldig glad for å se det, for Karen er min tipptippoldemor.

Hei, her er det slurv i innføring, jeg skal sjekke nærmere. Jeg har en kopi med annen tekst. Hun het Karen Johannesdatter Neperud (Braaten) gift med Olaus Olsen Neperud. Dato 30. Oktober 1911 stemmer og bosted Landfalløya. 

Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dag Jarnøy skrev:

Hei, her er det slurv i innføring, jeg skal sjekke nærmere. Jeg har en kopi med annen tekst. Hun het Karen Johannesdatter Neperud (Braaten) gift med Olaus Olsen Neperud. Dato 30. Oktober 1911 stemmer og bosted Landfalløya. 

Dag.

 

Det ser ut som dette stemmer. Jeg fant ikke noe i dødsfallprotokoll eller klokkerbok. Så selv om tittel jorbruker kun er brukt denne ene gang 30 år etter hans død tyder det på at de har dyrket jord på Neperudjordet. Ellers er han jo født på en gård Neperud og har nok hjulpet faren på gården i sin ungdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var usikker på om dette var riktig Karen, så jeg har latt hennes dødsår stå åpent fram til nå. Men nå har jeg lagt det til. 

 

Om de har dyrket jord vet jeg ikke. Jeg har tenkt på det, men ikke gjort noe forsøk på å finne ut av akkurat det. Dog er det litt merkelig at det står gaardbruger ved Karens begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite malapropos: Karen Johannesdatters sitt barnebarn, Hans Neprud, var med å stifte Drammens Ballklubb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.