Gå til innhold
Arkivverket

Informasjon om svensk kvinne


Kirsti Flørenes Vandraas
 Del

Recommended Posts

Farmor til en svensk venninne var i Kristiania rundt 1900 og arbeidet hos en familie som het Ask i Sigurdsgate 8. Guttorm Ask hadde åtte barn, Elida Andersson kom fra Sverige for å passe barna. (Konen død?) I 1907 blir far til min venninne født. Hun fødte en datter i 1903. Min venninnes farmor ville aldri fortelle hvem som var far til barna. Hun kom alene til Sverige med barna. Kan noen hjelpe meg med hvor jeg skal lete for å finne noe mer om dette?

Kirsti

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Farmor til en svensk venninne var i Kristiania rundt 1900 og arbeidet hos en familie som het Ask i Sigurdsgate 8. Guttorm Ask hadde åtte barn,

 

Folketellingen 1910 for Kristiania:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392282403

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=134&bnr=0091&lnr=14

Utsnitt: 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Sigurdsgate 8
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 16

Antall personer registrert på bostedet: 92


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
               
  Guttorm Carls. Ask hf g Bakermester S 03.03.1867 Lier  
  Emma Constanse Ask hm g   02.06.1867 Bygdø  
  Abraham Ask s ug Pølsemakerlærling 15.11.1893 t  
  Josef Ask s ug Bakerlærling 15.11.1893 t  
  Judith Ask d ug   07.08.1895 t  
  Ruth Ask d ug   09.09.1897 t  
  Makirs Kiszea Ask d ug   18.02.1902 t  
  Essie Zippora Ask d ug   22.01.1904 t  
  David Ask s ug   21.11.1905 Helgøen  
  Marie Ask fl ug Butikjomfru 27.05.1889 Lier

 

 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045102114

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=222&bnr=0025&lnr=02

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Gravergaden 33
  • Gatenr:
  • Bydel:
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 5

Antall personer registrert på bostedet: 24


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Lina Olsen hm e Fiskehandlerske 1849 Kristiania  
  Emma Olsen d ug   1882 Kristiania  
  Guthorm Ask hf g Hndls.borger & Bagermester 1867 Lier  
  Emma Ask hm g   1867 Kristiania  
  Abraham Ask s ug*   1893 Kristiania  
  Josef Ask s ug*   1893 Kristiania  
  Judit Ask d ug*   1895 Kristiania  
  Rut Ask d ug*   1897 Kristiania  
  Efrat Ask d ug*   1899.07.17 Kristiania  
  Elida Anderson Tjenestepige ug Tjenestyende 1882 Sverige  
  Marie Pedersen Butikjomfru ug Expetrise i Butik 1879 Kristiania

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 er ikke Elida hos familien Ask og kona til Guttorm Ask fremdeles er i live. Jeg har ikke funnet noen Elida Andersson født i Sverige i folketellingen 1910. 

 

Du skriver at Elida fikk et barn i 1903 og et barn i 1907. Hvis disse barna ble født utenfor ekteskap, vil jeg anbefale deg å lete i kirkebøkene for Rikshospitalet. Mange ugifte kvinner fødte barna sine der.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Tusen takk for hjelpen så langt. Da skal jeg lete i kirkebøkene for Rikshospitalet

Mvh

Kirsti

 

Det er ingen garanti for at du finner noe der, men jeg ville lett der først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men jeg skal høre med min venninne. Da Elida kom tilbake til Sverige med sine to barn nektet hun å si noe om far til barna. Først nå prøver barnebarn som er godt voksne å nøste litt i det. Jeg skal forhøre meg og komme tilbake med info. Tusen takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kommunale folketellingen 1903 finner jeg familien Ask i Hagegata 56. Men ingen Elida i husstanden: 

Oslo fylke, Kommunal folketelling nr. 1-14 (1903-1903), Dokumentside, Side 7224 - forside som viser adressen: 
https://media.digitalarkivet.no/view/69734/7224

 

Oslo fylke, Kommunal folketelling nr. 1-14 (1903-1903), Dokumentside, Side 7225 - her er tellingslisten med familien Ask:
Permanent bilde-ID: of20130423066063
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130423066063

https://media.digitalarkivet.no/view/69734/7225
URN:NBN:no-a1450-of20130423066063.jpg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det bety at da hun ble gravid (fødte en datter 1903) forlot hun familien. Lurer på hvor hun bodde etter det... Har du noen innspill på hvor jeg kan lete etter det?

Strålende hjelp:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Da kan det bety at da hun ble gravid (fødte en datter 1903) forlot hun familien. Lurer på hvor hun bodde etter det... Har du noen innspill på hvor jeg kan lete etter det?

Strålende hjelp:-)

 

 

Du får se om du finner noen adresse på henne når barna blir født. Hvis du ikke vil nevne barna med navn og fødselsdato her (selv om de er født 1903 og 1907 og sikkert for lengst er døde), så kan du sende meg en PM og så kan jeg se om jeg kan finne noe mer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Farmor til en svensk venninne var i Kristiania rundt 1900 og arbeidet hos en familie som het Ask i Sigurdsgate 8. Guttorm Ask hadde åtte barn, Elida Andersson kom fra Sverige for å passe barna. (Konen død?) I 1907 blir far til min venninne født. Hun fødte en datter i 1903. Min venninnes farmor ville aldri fortelle hvem som var far til barna. Hun kom alene til Sverige med barna. Kan noen hjelpe meg med hvor jeg skal lete for å finne noe mer om dette?

Kirsti

     

 

Tips! 

Legg alltid navn, fødselsår og fødested i tematittelen, om det er kjent. 

 

"Informasjon om svensk kvinne" forteller lite om hvem du søker hjelp til å finne opplysninger om. 

 

Tematittel kan redigeres i 24 timer etter at tema er opprettet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Jeg har ikke informasjon om fødselsår, men prøver å få tak i den:-) Takk for all hjelp. 

 

 

Har sendt deg en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida flytter tilbake til Sverige og føder sin sønn i 1907 i Gøteborg. Hun flytter deretter til Lidkjöping hvor hun bor hele livet.

Datteren Rut ble født i 1903 i Oslo, familien vet ikke om det er samme far på de to barna. Rut kom til Sverige da hun var 7 år, de vet ikke hvor hun var de første syv år av sitt liv , men tror hun bodde hos familien Ask??

 

jeg finner bare oversikt over fødte på Rikshospitalet fra 1916??

 

Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da er det nok Ellida Viktoria med to barn i Sverige 1910:

 

 

Sveriges befolkning 1910
Hushåll för (Saknar efternamn), Ellida Viktoria, f. 1882

Andersson, Karl August    1847    Far
Andersson, Axel Vilhelm    1888    Barn
Andersson, Karl Johan    1873    Barn
----------
(Saknar efternamn), Ellida Viktoria    1882    Mor
(Barn), Sigurd    1907    Barn
(Barn), Rut Eugenia    1903    Barn
----------

Hilsen Kari
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kirsti Flørenes Vandraas skrev:

Elida flytter tilbake til Sverige og føder sin sønn i 1907 i Gøteborg. Hun flytter deretter til Lidkjöping hvor hun bor hele livet.

Datteren Rut ble født i 1903 i Oslo, familien vet ikke om det er samme far på de to barna. Rut kom til Sverige da hun var 7 år, de vet ikke hvor hun var de første syv år av sitt liv , men tror hun bodde hos familien Ask??

 

jeg finner bare oversikt over fødte på Rikshospitalet fra 1916??

 

Kirsti

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?start_year=&end_year=&text=Rikshospitalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne tråden på Anbytarforum:

https://forum.rotter.se/index.php?topic=54767.0

 

"

Jag söker uppgifter om Rut Eugenia Andersson, som skall vara född 23/12 1903 i Kristiania. Jag finner henne sedan som inflyttad 8/8 1910 från Kristiania till Lidköping. Föräldrar? Jag önskar uppgift om henne under åren 1903-1910, var hon vistades m m. ". 

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elida flytter tilbake til Sverige og føder sin sønn i 1907 i Gøteborg. Hun flytter deretter til Lidkjöping hvor hun bor hele livet.

Datteren Rut ble født i 1903 i Oslo, familien vet ikke om det er samme far på de to barna. Rut kom til Sverige da hun var 7 år, de vet ikke hvor hun var de første syv år av sitt liv , men tror hun bodde hos familien Ask??

 

jeg finner bare oversikt over fødte på Rikshospitalet fra 1916??

 

Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott Grethe, imponerende at du klarer å finne alt dette. Er det noen svar på den tråden? 

Var det folketelling i Oslo (etter 1903 og før 1907) etter at hun var født for å se om hun vokste opp hos familien Ask slik hennes etterfølgere i Sverige tror ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18821121

Andersson, Elida Viktoria

Pomona 1

Död 11/10 1942.

Kyrkobokförd i Lidköping (Skaraborgs län, Västergötland).

Född 21/11 1882 i Lidköping (Skaraborgs län, Västergötland).

Ogift kvinna.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2017:
Lidköping, Lidköpings kn (Västra Götalands län, Västergötland)

Födelseförsamling i källan:
Lidköping (Skaraborgs län)

Källor:
DB, FS (sida: 647)

Post-ID:
SDB7_09890868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.