Gå til innhold
Arkivverket

Anne og Ole Hansen fra Biri - gift ca. 1820


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut når Ole Hansen og Anne Hansdatter ble født og når de døde.

Anne skal være fra Biri, her er hun sammen med sin yngste sønn i 1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038066006365

Sønnen Lars flyttet til Elverum ikke lenge etter denne folketellingen, men jeg kan ikke se at Anne flyttet dit.

 

Anne og Ole fikk disse barna:

Christian f. 22.9.1823 på Skulhus-eie

Gunnild f. 24.7.1826 på Skulhus-eie

Oline f. 16.1.1830 på Skulhus-eie

Agnete f. 10.1.1833 på Bøvre-eie

Hans f. 28.6.1835 på Roli-eie

Lisbeth f. 4.2.1838 på Roli-eie

dødfødt sønn 28.2.1840 på Roli-eie

Lars f. 28.3.1842 på Roli-eie

 

Barna blir konfirmert på Biri, og de bor fremdeles på Roli-eie i 1848.

 

Gårdene ligger temmelig samlet i et område sør for Biri og sør for dagens Mjøs-bru, rundt Redalen.

 

Anne lever altså i 1865 og skal være født ca. 1797.

Ole er død ved folketellingen årsslutt 1865.

 

Nå ser det ut som noen av kirkebøkene mangler,

men jeg finner hverken Ole eller Anne døde, 

og jeg finner dem heller ikke viet (i Biri).

 

Hadde jeg funnet vielsen, kunne det vært en mulighet til å finne ut hvor de kommer fra.

Som det er, gir ikke bygdeboken noen informasjon om husmannsplasser, dessverre.

 

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Jeg forsøker å finne ut når Ole Hansen og Anne Hansdatter ble født og når de døde.

Anne skal være fra Biri, her er hun sammen med sin yngste sønn i 1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038066006365

Sønnen Lars flyttet til Elverum ikke lenge etter denne folketellingen, men jeg kan ikke se at Anne flyttet dit.

 

Anne og Ole fikk disse barna:

Christian f. 22.9.1823 på Skulhus-eie

Gunnild f. 24.7.1826 på Skulhus-eie

Oline f. 16.1.1830 på Skulhus-eie

Agnete f. 10.1.1833 på Bøvre-eie

Hans f. 28.6.1835 på Roli-eie

Lisbeth f. 4.2.1838 på Roli-eie

dødfødt sønn 28.2.1840 på Roli-eie

Lars f. 28.3.1842 på Roli-eie

 

Barna blir konfirmert på Biri, og de bor fremdeles på Roli-eie i 1848.

 

Gårdene ligger temmelig samlet i et område sør for Biri og sør for dagens Mjøs-bru, rundt Redalen.

 

Anne lever altså i 1865 og skal være født ca. 1797.

Ole er død ved folketellingen årsslutt 1865.

 

Nå ser det ut som noen av kirkebøkene mangler,

men jeg finner hverken Ole eller Anne døde, 

og jeg finner dem heller ikke viet (i Biri).

 

Hadde jeg funnet vielsen, kunne det vært en mulighet til å finne ut hvor de kommer fra.

Som det er, gir ikke bygdeboken noen informasjon om husmannsplasser, dessverre.

 

 

Er det noen som kan hjelpe?

 

 

 

 

48 Biri

Ved kgl. res. 6.1.1821 ble distriktet Redalen overført fra Ringsaker prestegjeld til Biri prestegjeld. Res.en er meddelt stiftsdireksjonen og Kristians og Hedemarkens amter 25.1.1821. Ved skrivelse 18.3.1942 med virkning fra 1.7.1942 ble gnr. 95, bnr. 6 i Biri overført fra Snertingdal kommune til Vardal kommune. Ved forordning 2.6.1942 ble deler av gnr. 90 bnr.1, gnr. 92 bnr. 1 og 3 i Biri overført fra Biri kommune til Vardal kommune.

Inndeling pr. 1.1. 1992: Biri og Snertingdal (Segård) med Nykirke kapell.

Ved prestegårdsbrann i 1890 ble kirkebøkene for 1789-1814 og 1854-1877 samt en del av embetsarkivet ødelagt.

Oversikt over kirkebøker:

Biri prestekontor

 

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-oppland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett denne, men er ganske sikker på at dette ikke "mine" folk.

Sødorp er for øvrig på Vinstra, så vi snakker ganske langt unna. I tillegg ser det ut som om i hvert fall Anne kommer derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars som kom til Elverum er min tippoldefar. Han ble tømmermann. Faren Ola Hansen døde 1848 og mora Anne Hansdatter 1878. Du finner dødsfallene i kirkebøkene for Biri.

 

Ola og Anne var fra Redalen og søskenbarn. Olas mor og Annes far var søsken fra Etanstad i Redalen. Slekta til Olas far var fra Ålkytterud. Opphavet til Annes mor er mer usikkert, men det er i alle fall et par kandidater fra Redalen. Mora, Gunnhild Olsdatter, var på Roli ved vielsen, og begge kandidatene har tilknytning dit. Jeg har ikke sett nærmere på dette ennå.

 

Anne Hansdatter var født på et Rolieie i 1798, datter av Hans Nilsen og Gunnhild Olsdatter. Ola var født på Markengeie i 1795, sønn av Hans Persen og Kari Nilsdatter, men ved dåpen er moras navn feilskrevet. Redalen soknet på den tida til Ringsaker, og du finner dåpene i kirkeboka derfra.

 

Ola og Anne giftet seg i Ringsaker 16. november 1819.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Skal sjekke mer i morgen, men det er mulig de hadde 

Hans, f. 17.1.1820 

og Helene, f. 7.4.1821

 

Det stemmer. De er innført i Ringsaker kirkebok. Hans døde som spedbarn.

 

Det var også en sønn som het Even. Han kom i 1846 som den yngste. Dåpen er ført inn i Biri kirkebok, og navnet på faren er feilskrevet, nr. 22:

 

SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1843-1854, s. 24
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070201640106

 

Ved vaksinasjonen er navnet på faren riktig. Even blir vaksinert samme dag som broren Lars, nr. 76 og 77:

SAH, Biri prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1843-1854, s. 321
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070201640393

 

Har du noen forbindelse til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ronny.

 

Lurer på om du har sett litt lenger bakover.

På Etanstad står det at Hans Nilsen Roli-eies farfar, Ole Nilsen, døde i 1749.

https://www.nb.no/nbsok/nb/e5f2ca53d905203386559cd0d265312f#255

Men på digitalarkivet fant jeg dette dødsfallet (Ole Nielsen Etangstad 1680-1763)

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002007384

 

Snakker vi her om den samme mannen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Nilsen Etnestad ble begravet 12. februar 1763. Det står i bygdeboka at han døde i 1749, men dette er feil. Skiftet etter ham ble holdt 27. juni 1749, han var da enkemann og skiftet i live. Barna var Nils (myndig), Lars (25 år og gift), Jens (16 år), Anne gift med Jon Seegard, Guri gift med Ole Skunberg og Boel, som var meget vanfør og skrøpelig. Barnas verger var Nils Lier og morbroren Syver Klomstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å finne Gunnild Olsdatter døpt:

På 20.8.2019 den 18.41, Ronny R. Haugen skrev:

Ola og Anne var fra Redalen og søskenbarn. Olas mor og Annes far var søsken fra Etanstad i Redalen. Slekta til Olas far var fra Ålkytterud. Opphavet til Annes mor er mer usikkert, men det er i alle fall et par kandidater fra Redalen. Mora, Gunnhild Olsdatter, var på Roli ved vielsen, og begge kandidatene har tilknytning dit. Jeg har ikke sett nærmere på dette ennå.

 

Jeg tror jeg har funnet Gunnild begravet i februar 1831 (74 år):

Nr. 9: https://media.digitalarkivet.no/view/9298/45038/5

 

Men jeg klarer ikke å finne henne født!

Ronny Haugen skriver at det finnes et par kandidater i Redalen, men hvem er de? 

Her er hun på Roli-eie i 1801: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058234005438

 

I følge begge disse hendelsene, skal Gunnild være født 1756/57

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga oppkallingsreglene, er det temmelig sikkert at Gunnilds mor heter Marte.

 

Her er barna til Gunnild Olsdatter og ektemannen Hans Nilsen på Roli-eie:

1)      Nils, dt. 26.8.1787

2)      Eli, dt. 10.2.1793

3)      Marte, dt. 27.12.1795

4)     Anne, dt. 26.1.1798

 

Nils og Eli er navnene til Hans Nilsens foreldre.

 

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Redalen er ei Gunhild døpt 27.1.1758, datter av Ole Pedersen og Mari Jørgensdatter Engereie. Jeg vet ikke mer om henne, og det er ikke noe å finne i skifteprotokollene. Foreldrene giftet seg i Ringsaker 9.4.1750 og er da kalt Ole Pedersen Liereie og Mari Jørgensdatter Enger. Ole Pedersen var på Roli i 1801, 76 år, gift og fattig legd. Marie Jørgensdatter Enger i Redalen begravet 4.4.1804, 83 år, i legd. Var i 1801 på Enger, gift, fattig legd.

 

I Biri er ei Gunhild døpt 28.3.1758, datter av Ole Torsen og Goro Nilsdatter Tomter. I følge opplysninger i skifter ble hun gift med Ole Olsen Sviund i Redalen. De giftet seg i 1781 som Ole Olsen Rolieie og Gunhild Olsdatter Rolieie.

 

I nabobygda Vardal er det ikke døpt noen Gunhild Olsdatter i passende alder.

 

Ei Gunhild er døpt i Ringsaker 22.4.1759, datter av Ole Pedersen og Malene Larsdatter Farberg.

 

Mari Olsdatter Engereie i Redalen sin uekte sønn Nils avlet med avdøde dragon Nils Olsen Hovi ble døpt 31.8.1788. Blant fadderne var Gunhild Olsdatter Rolieie. Kan hun være søster til Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Turid

Jeg er etterkommer av Ole og Anne. Deres datter Gunhild var min tippoldemor, Hun giftet seg med Peder Hansen fra Skybergseiei Vardal kirke 1853- De fikk Helene som er min oldemor og flere søsken. De flyttet til Ytterstuen ( Øverstuen )  , en husmannsplass under Berg Gård , i Vardal . Hun ble enke i 1868 og bodde i området rundt Ytterstuen/Berg/Vardal hos sin sønn Claus - Folketellingen - 1875 bor hun i Rosenvold, under Berg Gård i Vardal. Da bor hun med sin sønn Petter. Senere bodde hun  bla annet til på sine eldre dager hos min oldemor Helene i Askimsengen/Granheim Vardal, rett nedenfor ytterstuen, Hun døde i 1908.

Takk til alle for alle opplysninger om Ole og Anne.

Endret av Torfinn Wang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.