Gå til innhold
Arkivverket

Står biologiske foreldre i et fødselsregister ?


Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Spørsmål:

Er det noen som vet om det i et fødselsregister skal stå navnet på de biologiske foreldrene eller om det kan stå navnet på foreldrene som personen ble adoptert bort til som ung ? 

Fikk svar fra Statsarkivet i Tromsø der de viser til fødselsregisteret for rette sogn og prestegjeld  og der de forteller hva som står om hvem som er foreldre til barnet, men i følge mine opplysninger er dette foreldrene som barnet ble adoptert til . Undrende.......

Mulig dette skulle vert postet i annet forum men prøver her......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Steinar Sletten skrev:

Spørsmål:

Er det noen som vet om det i et fødselsregister skal stå navnet på de biologiske foreldrene eller om det kan stå navnet på foreldrene som personen ble adoptert bort til som ung ? 

Fikk svar fra Statsarkivet i Tromsø der de viser til fødselsregisteret for rette sogn og prestegjeld  og der de forteller hva som står om hvem som er foreldre til barnet, men i følge mine opplysninger er dette foreldrene som barnet ble adoptert til . Undrende.......

Mulig dette skulle vert postet i annet forum men prøver her......

 

 

Har du lenke til det du har funnet. 

Eller kanskje det er for nytt til at det kan legges ut? 

 

Har du funnet bekreftelse på at de var adoptivforeldre? 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok for nytt til å legge ut men fått mail fra Statsarkivet i Tromsø etter henvendelse der. De svarer med ;  Ifølge fødselsregister for Helgøy sogn, Karlsøy prestegjeld ble .........  og slutter med: Foreldrene er............

Men jeg vet bekreftende og 100% at de foreldre som står oppført i svaret er de han ble adoptert til. 

Derfor lurte jeg på om dette var vanlig ? I så fall rart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Steinar Sletten skrev:

Er nok for nytt til å legge ut men fått mail fra Statsarkivet i Tromsø etter henvendelse der. De svarer med ;  Ifølge fødselsregister for Helgøy sogn, Karlsøy prestegjeld ble .........  og slutter med: Foreldrene er............

Men jeg vet bekreftende og 100% at de foreldre som står oppført i svaret er de han ble adoptert til. 

Derfor lurte jeg på om dette var vanlig ? I så fall rart... 

 

 

Har ikke sett at adoptivforeldre har stått i fødselsregister,så vet ikke om det er/var vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Steinar Sletten skrev:

Nei syntes og det var merksnodig. Året var 1943

 

Antar at at det er han du spurte om tidligere. 

Ikke lett å finne ut dette. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke denne konkrete saken og svarer derfor på generelt grunnlag: Hvis et barn født 1943 ble adoptert bort, vil så vel opplysninger om adopsjonen i seg selv og opplysninger om de biologiske foreldrene være taushetsbelagte, med den konsekvens at Arkivverket må være varsomme med hvilke opplysninger som gis ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg kjenner ikke denne konkrete saken og svarer derfor på generelt grunnlag: Hvis et barn født 1943 ble adoptert bort, vil så vel opplysninger om adopsjonen i seg selv og opplysninger om de biologiske foreldrene være taushetsbelagte, med den konsekvens at Arkivverket må være varsomme med hvilke opplysninger som gis ut.

 

Dette skjønner jeg og jobber med de nødvendige tiltak ang rett til innsyn i adopsjonssaken.

Den hører inn under kategorien som jeg siterer under her.

 

Informasjon til andre enn den adopterte

Dersom den adopterte er død, har etterkommere i rett nedstigende linje rett til å få opplyst navnet på de opprinnelige foreldrene til den adopterte. Innsynsretten gjelder ikke opplysninger om øvrig familie til den adopterte eller innsyn i sakens dokumenter.

 

Men det som var spørsmålet mitt her var om et fødselsregister kan/skal inneholde navnet på andre en biologiske foreldre,  dette kan da i så fall skape feil og forvirring for flere en meg ?  

Og om det viste seg å være klausulbelagt burde jo svaret fra arkivet i Tromsø vert akkurat det ? For de har vel ikke ført på adoptivforeldre bare for å gi meg noe? 

(Dette er en forespørsel jeg gjorde for en god stund siden før jeg fikk info om at det går an å få innsyn som nevnt over)

Fortsatt undrende på svar fra Tromsø.............

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt vil fødselsregisteret inneholde navn på biologiske foreldre, ettersom det er ført på grunnlag av fødselsmeldingene som ble opprettet ved fødselstidspunktet. Ved en senere adopsjon skulle presten normalt underrettes, hvorpå han oppdaterte sine registre.

 

La oss hypotetisk tenke oss at personen du har etterspurt, er innført med både biologiske foreldre og adoptivforeldre. Siden ikke bare navnene til de biologiske foreldrene, men også selve det faktum at barnet er adoptert, er taushetsbelagte opplysninger, kan saksbehandleren - dersom du ikke på forhånd er innvilget innsyn i en adopsjonssak - ikke gi opplysninger som direkte eller indirekte avslører at barnet er adoptert. Saksbehandleren kan f.eks. ikke svare "adoptivforeldrene er X og Y", fordi det indirekte forteller at barnet er adoptert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

La oss hypotetisk tenke oss at personen du har etterspurt, er innført med både biologiske foreldre og adoptivforeldre. Siden ikke bare navnene til de biologiske foreldrene, men også selve det faktum at barnet er adoptert, er taushetsbelagte opplysninger, kan saksbehandleren - dersom du ikke på forhånd er innvilget innsyn i en adopsjonssak - ikke gi opplysninger som direkte eller indirekte avslører at barnet er adoptert. Saksbehandleren kan f.eks. ikke svare "adoptivforeldrene er X og Y", fordi det indirekte forteller at barnet er adoptert. 

 

Skjønner.

Så her kan det potensielt ligge mer informasjon en saksbehandler har gitt meg altså.

Forstår dette er sensitive greier og ser frem mot å forhåpentlig vis komme til bunns i dette når innsyn gis.

Takker for informativt svar....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.