Gå til innhold
Arkivverket

Mine Norges Slægtninge i Tresfjord , Vestnes


Magnus Torstein Jogvansson Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg ønsker hjælp med Slægten , da jeg ikke er Lokal kendt i Norge. Spørgsmål er Nordmanden der kom fra Norge til Færøerne at Lære dem Jordbruk  , nok først i Vågø og så i bygden (EIDI) Ejde på Færøerne . Han kom fra Tresfjord i Vestnes Passet over fra Tresfjord er nok rækkefølgen på rett måde , der lå en gammel Bondegård der de gav navnet : Ellingsgaard som den Slægt bruker til Efternavn på Færøerne endnu i dag. Han hed Knud Olsen Ellingsgaard født den 26 Oktober 1822 til 30 August 1907 . Men nu er det således at nye oplysninge er kommet frem - hvor jeg prøver og klarlegge hvordan det mulivis har at gøre med denne Knud hvis Far hed Ole Knudsen Ellingsgaard & Elsebeth Malene Knudsen (Joensdatter ) . 

Disse oplysninger er om en Borni Monsdatter 1748-1830  Øyna fra Gaular SFJ, NO  der har mitt DNA også J2a2c  og en Niels Knudsen 1703- 1771 Bergen , NO -   Og mitt slægtsskab med Bernhard Odd Aarre på KIT Nr. #329543 FTDNA.com i USA .  og hans Far DagfinnSten Aarre Oktober 19, 1911 Stavanger Rogaland Norge  som 13th  cousin.  Og Bernhard Kielland Aarre Orre, Klepp , Rogaland Oktober 14, 1871 til Mai 15 , 1937 (65) år gammel.  Og en Mari Hullett Ulvolden også i Norge , men det er dog oppe og vende på Portal - JewishGen på Facebook. 

 

Hvem er i stand til at finde ud af dette jeg kommer med og hjælpe med Forskningen i Norges Sammenhæng. 

Venlig Hilsen : aneofFaro217   : Magnus . !

68971709_2584564908261656_3171633735195951104_n.jpg

60414901_2406380852746730_5747188750589362176_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, aneofFaro217 skrev:

Jeg ønsker hjælp med Slægten , da jeg ikke er Lokal kendt i Norge. Spørgsmål er Nordmanden der kom fra Norge til Færøerne at Lære dem Jordbruk  , nok først i Vågø og så i bygden (EIDI) Ejde på Færøerne . Han kom fra Tresfjord i Vestnes Passet over fra Tresfjord er nok rækkefølgen på rett måde , der lå en gammel Bondegård der de gav navnet : Ellingsgaard som den Slægt bruker til Efternavn på Færøerne endnu i dag. Han hed Knud Olsen Ellingsgaard født den 26 Oktober 1822 til 30 August 1907 . Men nu er det således at nye oplysninge er kommet frem - hvor jeg prøver og klarlegge hvordan det mulivis har at gøre med denne Knud hvis Far hed Ole Knudsen Ellingsgaard & Elsebeth Malene Knudsen (Joensdatter ) . 

Disse oplysninger er om en Borni Monsdatter 1748-1830  Øyna fra Gaular SFJ, NO  der har mitt DNA også J2a2c  og en Niels Knudsen 1703- 1771 Bergen , NO -   Og mitt slægtsskab med Bernhard Odd Aarre på KIT Nr. #329543 FTDNA.com i USA .  og hans Far DagfinnSten Aarre Oktober 19, 1911 Stavanger Rogaland Norge  som 13th  cousin.  Og Bernhard Kielland Aarre Orre, Klepp , Rogaland Oktober 14, 1871 til Mai 15 , 1937 (65) år gammel.  Og en Mari Hullett Ulvolden også i Norge , men det er dog oppe og vende på Portal - JewishGen på Facebook. 

 

Hvem er i stand til at finde ud af dette jeg kommer med og hjælpe med Forskningen i Norges Sammenhæng. 

Venlig Hilsen : aneofFaro217   : Magnus . !

68971709_2584564908261656_3171633735195951104_n.jpg

60414901_2406380852746730_5747188750589362176_o.jpg

 

Hei 

 

Fint om du kan endre "aneofFaro217" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

https://www.digitalarkivet.no/en/content/change-display-name

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venligst kom ikke med de gamle indlæggene fra 2010 og fra Sørvåg på Færøerne - Jeg bor i Torshavn istedenfor.  Tak. 

 

Magnus Torstein J. J. Torshavn på Færøerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, aneofFaro217 skrev:

Venligst kom ikke med de gamle indlæggene fra 2010 og fra Sørvåg på Færøerne - Jeg bor i Torshavn istedenfor.  Tak. 

 

Magnus Torstein J. J. Torshavn på Færøerne. 

 

Temaene er lagt inn fordi du ikke hadde lagt ved noen dokumenterte kildehenvisninger,hvilket du burde ha gjort. 

 

Det sparer dermed hjelpere for unødvendig leting. 

 

Ser at du endret til "Magnus Torstein J.J." 

Det skal være fullt navn i visningsnavnet, altså både fornavn og etternavn. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desværre jeg ved ikke hvor henne den DNA BANK det drejer sig om  om foreksempel Borni Monsdatter Øyna . Ingen Kilde vedlagt . Men de andre er fra GENI.com som Kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Magnus Torstein Jogvansson Johansen skrev:

Desværre jeg ved ikke hvor henne den DNA BANK det drejer sig om  om foreksempel Borni Monsdatter Øyna . Ingen Kilde vedlagt . Men de andre er fra GENI.com som Kilder. 

 

Geni er vel egentlig ingen kilde. 

Der kan det være mye feil, som i alle andre slektsbaser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mon det da være de almindelige Kirkebøgerne man har at due til . Men det er lidt Tørr læsning - samtidig  mitt ønske er at få noget hurtigts muligt at vide. 

 

  V/h. Magnus.!

scan0022_medium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Magnus Torstein Jogvansson Johansen skrev:

Så mon det da være de almindelige Kirkebøgerne man har at due til . Men det er lidt Tørr læsning - samtidig  mitt ønske er at få noget hurtigts muligt at vide. 

 

  V/h. Magnus.!

scan0022_medium.jpg

 

Ja, det er jo ønskelig å finne svar snarest mulig. 

Men det finnes ingen raske snarveier i slektsletingen. Man må nok påregne å lete litt i de "tørre" kirkebøkene. 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøker, folketellinger, tingbøker og slikt er slett ikke tørr lesning 😊 Det er der man kommer nærmest sannheten, i den grad man kan, og om det er det man ønsker.

Endret av Eldbjørg Lyngstad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Person : (116) Borni Mogensdatter  har jeg Printet . 

 

V/hilsen : Magnus !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første indlægg glemte jeg en Person , men denne Lever . 

 

Så hun må være lidt anonym .    Hun er 1. Konsulent ved Arkivverket i Bergen - en Waagenes ( Wågenes ) med mitt DNA J2a2c også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er Fil om Mari Hullett  ( Ulvolden)  jeg er relaterert til også. 19th cousin twice removed. Kilde : Geni.com 

 

V/hilsen. Magnus !!!!!.

69518549_2583975204987293_5911416226835333120_n.jpg

Endret av Magnus Torstein Jogvansson Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Magnus Torstein Jogvansson Johansen skrev:

Jeg ønsker hjælp med Slægten , da jeg ikke er Lokal kendt i Norge. Spørgsmål er Nordmanden der kom fra Norge til Færøerne at Lære dem Jordbruk  , nok først i Vågø og så i bygden (EIDI) Ejde på Færøerne . Han kom fra Tresfjord i Vestnes Passet over fra Tresfjord er nok rækkefølgen på rett måde , der lå en gammel Bondegård der de gav navnet : Ellingsgaard som den Slægt bruker til Efternavn på Færøerne endnu i dag. Han hed Knud Olsen Ellingsgaard født den 26 Oktober 1822 til 30 August 1907 . Men nu er det således at nye oplysninge er kommet frem - hvor jeg prøver og klarlegge hvordan det mulivis har at gøre med denne Knud hvis Far hed Ole Knudsen Ellingsgaard & Elsebeth Malene Knudsen (Joensdatter ) . 

Disse oplysninger er om en Borni Monsdatter 1748-1830  Øyna fra Gaular SFJ, NO  der har mitt DNA også J2a2c  og en Niels Knudsen 1703- 1771 Bergen , NO -   Og mitt slægtsskab med Bernhard Odd Aarre på KIT Nr. #329543 FTDNA.com i USA .  og hans Far DagfinnSten Aarre Oktober 19, 1911 Stavanger Rogaland Norge  som 13th  cousin.  Og Bernhard Kielland Aarre Orre, Klepp , Rogaland Oktober 14, 1871 til Mai 15 , 1937 (65) år gammel.  Og en Mari Hullett Ulvolden også i Norge , men det er dog oppe og vende på Portal - JewishGen på Facebook. 

 

Hvem er i stand til at finde ud af dette jeg kommer med og hjælpe med Forskningen i Norges Sammenhæng. 

Venlig Hilsen : aneofFaro217   : Magnus . !

 

Her var det mykje uklart....

Dersom du vil ha hjelp, må du fortelje kva du veit frå før.

 

Kva veit du om Knut Olsen Ellingsgaard?  (Legg bort geni, ancestry, osv.)

Du seier han skal vere fødd i Tresfjord 1822. Men ingen Knut er døypt i Tresfjord 1821-23 ,

Kyrkjeboka her:  https://www.digitalarkivet.no/kb20070904680180

 

Kvar har du opplysningane om Knut frå? 

Når kom Knut til Færøyane, og korleis veit du det?

Kva står om Knut i Færøyiske kjelder? (innflytting?, gifte, folketeljingar, død, ...)

Korleis veit du at han kom frå Tresfjord? (Det er fleire gardar som heiter Ellingsgård i Noreg.)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knud Olsen Ellingsgaard er nok født på Færøerne , imens hans Far Ole Knudsen Ellingsgaard er vist i en Norsk Kirkebog isteden for. Som det ser ud har Knud Olsen E. haft børn på Vågø også uden for Ægteskab og gift på Ejde . Ole Knudsen var født i 1781-1847 (66) år står det her på Myheritage.com  Udskrift.   På Færøerne har vi denne LINKEN som tilhører Landssjalasavnet i Torshavn  (Arkivet)  i Torshavn  for Færøerne   : http://www.history.fo

 

      V/heilsen: Magnus !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var vi kommet til en Ole Knutson Bjermeland og Guri Iversdatter Ellingsgaard far til en Knud Olsen Ellingsgaard i Norge . Har set at disse Navne går igen i slægten flere gange.  De står nok omskrevet i Bygdaboka om Vestnes jeg har købt  fra den Kommune i Norge .  Plus en Bog der kom ud på Print før om Knud Olsen E. på Færøerne der kom til Færø at Lære dem Jordbruk på Norsk mennér. 

 

Bogen fra Vestnes Kommune hed " SKORGEN " som Overskrift. 

 

Den første Bog er udgivet også i Norge om Knud O . Ellingsgaard , men langt siden jeg læste i den - er ikke helt klar over nu hvad hun hed til Overskrift . 

Endret av Magnus Torstein Jogvansson Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok rett , men nogle Tvivler endnu på om det stemmer   (indholdet )  , hvorfor ja, det ved jeg ikke. Men den Bog er udgivet i Norge . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, då er feilen i #1 oppklara (det står "...Nordmanden der kom fra Norge til Færøerne at Lære dem Jordbruk  , .... Han hed Knud Olsen Ellingsgaard født den 26 Oktober 1822 ...)

 

Då fakta klarlagt så langt om lag følgjande (alt etter forfattaren i Romsdal sogelag årsskrift):

 

- Knut Ol(e)sen Elling(s)gaard, død på Eidi, Færøyane 1829; skal ifl. kyrkjeboka i Eysturey sokn vere 88 år og fødd på Ellingsgaard i Noreg (altså ca. 1740-41).

- Knut har ein son Ole, f. Eidi 1822

- Det er fleire gardar som heiter Elling(s)gard, m.a. i Bolsøy/Molde, Tresfjord/Sylte/Vestnes (og to i Buskerud).

- "Kjeldene" fortel at Knut kom frå Ellingsgard i Tresfjord. (Kva kjelder er dette?)

- Knut er ikkje kjend frå kjelder i Tresfjord.

 

Forfattaren har funne ein Olsson mellom brukarane på Ellingsgard, og spekulerer i om han kan vere bror til Knut.

Men når kvar 6. mann var ein "Olsson" er det eit svært uvisst spor.

 

Vi veit ikkje sikkert kor nøye forfattaren har leita etter Knut.

I 1740 høyrde Tresfjord (Sylte) sokn til Veøy prestegjeld; kyrkjebok her: https://www.digitalarkivet.no/kb20070904660313

(eg har ikkje leita).

.............

 

Dødsfallet til Knut er ført inn her:

http://www.history.fo/index.php?id=12&L=164&imgid=48388&cHash=d7b79431d829dff674db7a7f33c52fd7

d. 12. jan, gravlagd. 15. jan, "Knud Olesen Ellinggard - Huusmand paa Eide - 88 Aar - Var født paa Elling-gaard i Norge. Død af Steensmerter"

 

 

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knud (Knut ) havde en Broder der hed  Hans Peter (Petur) Olsen Ellingsgaard der immigrerede til USA hvor han døde i Brooklyn i  New York í USA . Olsson var ikke hans broder som vidt jeg ved om dem fra Ejde ( Min Barndomsbygd) . 

Endret av Magnus Torstein Jogvansson Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det mest interesante er hvordan  Mons Olsen 1774 der siges Druknede i et Kildespring eller en stor Å , muligvis Vand  om Vinteren  gift med Anna Olsdtr.  ;  er relateret til foreksempel dem fra Ellingsgården  i Vestnes . Som det kom frem var Mons et eller andet med Bernhard Kielland Arre i i Orre , Klepp i Rogaland Norge . Oldefaren til min DNA person Bernhard Odd Aarre på FTDNA.com #329543 Kit med eget Password on behalf of me or the DNA Center Team. USA. 

 

Et klipp fra det Norske " AFTENPOSTEN " helst det Blad. 

Endret av Magnus Torstein Jogvansson Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noget med Borni Monsdatter Øyna  med vores eller rettere mitt DNA fra Mor J2a2c  hun har . Wågenes 1. Konsulent hos Bergens Arkiv fik det til Fjern slægtning med mig også Wågenes selv med J2a2c . Men hun var ikki villig at uddybe mere angående som hun nævnte mig Udlænding  fra Færøerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.