Gå til innhold
Arkivverket

leter etter info om pappa


Recommended Posts

hei. jeg leter etter pappaen min. eller, jeg vet jo hvem han var mens han levde i form av identitet, men jeg vet ikke så mye mer. finnes det noen måte å nøste i livet hans? på forhånd takk for alle svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, hagen skrev:

hei. jeg leter etter pappaen min. eller, jeg vet jo hvem han var mens han levde i form av identitet, men jeg vet ikke så mye mer. finnes det noen måte å nøste i livet hans? på forhånd takk for alle svar. 

 

 

Fint hvis du kan endre hagen til  ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene

 

Fremgangsmåte:

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Vet ikke helt hvordan jeg kan hjelpe deg, med så lite opplysninger å gå ut fra. 

Er det ingen i slekta du kan spørre? 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kunne finne en del opplysninger i arkivene, men problemet er kanskje mer at man trenger vite hvilke arkiv man skal leite i.  

Alle nordmenn er registrert i folkeregisteret og der kan man finne for eksempel hvilke adresser vedkommende har bodd på.

I arkiv etter skoler kan man finne vitnemål og skussmål som kan fortelle litt mer om personen. Disse er kanskje fremdeles hos skolen. Hvis ikke må man finne ut hvor de har avlevert arkivet sitt, om det er en vanlig folkeskole er den kommunal og avleverer til kommunearkiv/IKA.

Om han hørte til den norske kirke, så kan man for eksempel finne navn på foreldre og faddere ved dåp. Om han har vært sjømann, så kan man finne seilingsliste på sjømannskortet.

Om han har vært innblanda i rettsaker kan det være mer informasjon om ham der. Dette er arkiv som vanligvis er sperra for allment innsyn. Da kan man søke om innsyn.

Spesielt helsearkiver kan være vanskelige å få innsyn i.

Arkiv som er yngre enn 25 år er som regel ikke hentet inn av Arkivverket.

Alt i alt er det kanskje enklest å starte slik som Ann-Mary foreslår med å snakke med folk som kjente ham, de vil jo som regel vite mer om ham som person enn det som finnes i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.