Gå til innhold
Arkivverket

Gundel Margaretha Bang Friedrichdatter (o.1750, gift 1772 i Bergen


Flemming Damgaard Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søger oplysninger om min tip-4-oldemors herkomst. Det drejer sig om Gundel Margaretha Bang Friederichdatter der er født omkring 1750. Jeg træffer hende første gang 24.12.1772, hvor hun, i Mariakirken
i Bergen, bliver viet til korporal Georg Paulus Sauer. Den 9.januar 1773 føder hun en søn, der den 15.januar 1773 bliver døbt i Mariakirken (den tyske menighed) i Bergen og får navnet Friederich. Han bliver min tip-3-oldefar. Hendes mand, min tip-4-oldefar, Georg Paulus Sauer, er korporal i Delmenhorske geworbne Infanteri-regiment, der kom til Bergen i 1767 og blev flyttet til Danmark igen i slutningen af april 1774. Jeg har fundet ud af, at Georg Paulus Sauer er hvervet soldat fra Bayern i Sydtyskland og født omkring 1740. Men hvor kommer Gundel Margaretha Bang Friederichdatter fra ? Hvem er hendes forældre? P.g.a. at "-datter" indgår i hendes efternavn peger det i retning af de nordiske lande. Første del af hendes efternavn "Friederich-" ligner tysk stavemåde, men skyldes nok præsten i den tyske menighed. Hendes far har nok haft navnet: Friederich Bang eller anden stavemåde: f.eks. Frederik Bang. Men Bang kan også stamme fra hendes moder eller hun kan være opkaldt efter en helt anden. Det har ikke været muligt at finde hende som født i Danmark. Ligesom det heller ikke har været muligt at finde en Friederich Bang i Danmark. Københavns Universitet, Institut for Navneforskning, oplyser at hendes fornavn, Gundel eller Gunnel er et nordisk navn, men ikke særlig meget brugt i Danmark, men meget populært i Norge i 1700-tallet. Det var det 11.almindeligste kvindenavn i den første norske folketælling fra 1801. Derfor arbejder jeg ud fra teorien om, at hun er fra Norge. Oplysninger om Gundel Margaretha Bang Friederichdatter (selv det mindste lille spor) vil jeg være meget taknemmelig for.
Med venlig hilsen Flemming Damgaard Larsen, Hyllingeparken 15 A, DK-4070 Kirke Hyllinge. Danmark. E-mail: flla@lejre.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Flemming Damgaard Larsen skrev:

Jeg søger oplysninger om min tip-4-oldemors herkomst. Det drejer sig om Gundel Margaretha Bang Friederichdatter der er født omkring 1750. Jeg træffer hende første gang 24.12.1772, hvor hun, i Mariakirken
i Bergen, bliver viet til korporal Georg Paulus Sauer. Den 9.januar 1773 føder hun en søn, der den 15.januar 1773 bliver døbt i Mariakirken (den tyske menighed) i Bergen og får navnet Friederich. Han bliver min tip-3-oldefar. Hendes mand, min tip-4-oldefar, Georg Paulus Sauer, er korporal i Delmenhorske geworbne Infanteri-regiment, der kom til Bergen i 1767 og blev flyttet til Danmark igen i slutningen af april 1774. Jeg har fundet ud af, at Georg Paulus Sauer er hvervet soldat fra Bayern i Sydtyskland og født omkring 1740. Men hvor kommer Gundel Margaretha Bang Friederichdatter fra ? Hvem er hendes forældre? P.g.a. at "-datter" indgår i hendes efternavn peger det i retning af de nordiske lande. Første del af hendes efternavn "Friederich-" ligner tysk stavemåde, men skyldes nok præsten i den tyske menighed. Hendes far har nok haft navnet: Friederich Bang eller anden stavemåde: f.eks. Frederik Bang. Men Bang kan også stamme fra hendes moder eller hun kan være opkaldt efter en helt anden. Det har ikke været muligt at finde hende som født i Danmark. Ligesom det heller ikke har været muligt at finde en Friederich Bang i Danmark. Københavns Universitet, Institut for Navneforskning, oplyser at hendes fornavn, Gundel eller Gunnel er et nordisk navn, men ikke særlig meget brugt i Danmark, men meget populært i Norge i 1700-tallet. Det var det 11.almindeligste kvindenavn i den første norske folketælling fra 1801. Derfor arbejder jeg ud fra teorien om, at hun er fra Norge. Oplysninger om Gundel Margaretha Bang Friederichdatter (selv det mindste lille spor) vil jeg være meget taknemmelig for.
Med venlig hilsen Flemming Damgaard Larsen, Hyllingeparken 15 A, DK-4070 Kirke Hyllinge. Danmark. E-

mail: flla@lejre.dk

 

Det er lurt å legge ved lenker. 

 

Viede: 1772-12-24

Person: Gundel Margaretha Bang Friedr

PERMANENT ID: pv00000000624709
   
Løpenr:
2
Rolle:
brur
Fornavn:
Gundel Margaretha
Etternavn:
Bang Friedr.
Kjønn:
k
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Alder:
-
Antall ganger gift:
-
Tidligere gift:
-
Konfirmert:
-
Vaksinert:
-
Altergang:
-
Legitimasjon:
-

Løpenr 1

Rolle:
brudgom
Navn:
Georg Paulus Sauer
Stilling/stand:
corporal von d. Delm. Reg.
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 2

Rolle:
brur
Navn:
Gundel Margaretha Bang Friedr.
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-
Side:
-
Løpenr:
-
År:
1772
Forlovelsesdato:
-
Vielsesdato:
12-24
Lysing:
-
Sogn/kirke:
-
Vielsessted:
Mk
Merknader:
-

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Maria prestegjeld 1740-1784 (1301M7)

Gå til kilde 

Fylke:
Bergen
Kommune (1947):
Bergen
Geografisk område:
Maria prgj.
Maria sokn
Startår:
1740
Sluttår:
1784

Viede:

1772-12-24

Sogn/kirke:
-
Side:
-
Løpenr:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000624709

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8707/65

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fødte og døpte: 1773-01-15

Person: Gundel Margaretha

PERMANENT ID: pd00000009230324
   
Løpenr:
3
Rolle:
mor
Fornavn:
Gundel Margaretha
Etternavn:
-
Kjønn:
k
Stilling/stand:
-
Bosted:
-
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Ekte/uekte:
-
Alder:
-
Gift:
-

Løpenr 1

Rolle:
barn
Navn:
Friderich
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
1773 (beregnet)
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 2

Rolle:
far
Navn:
Georg Paulus Sauer
Stilling/stand:
corporahl
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 3

Rolle:
mor
Navn:
Gundel Margaretha
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-
Side:
-
Løpenr:
-
Stadfestet:
-
År:
1773
Introdusert:
-
Dåpsdato:
01-15
Sogn/kirke:
Mk
Dåpssted:
-
Melding:
-
Merknader:
verlobte

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Maria prestegjeld 1740-1784 (1301M7)

Gå til kilde 

Fylke:
Bergen
Kommune (1947):
Bergen
Geografisk område:
Maria prgj.
Maria sokn
Startår:
1740
Sluttår:
1784

Fødte og døpte:

1773-01-15

Sogn/kirke:
Mk
Side:
-
Løpenr:
-

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009230324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.