Jump to content
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Tydehjelp ad begravelse Sidsel Christophersdatter 1852 på Ringsaker

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Hei ... Nr. 32 nede på høyre side ; hva står under Sidsel Christophersdatter sitt navn og hva var hennes oppholdssted ved hennes død ? 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070119310349

På forhånd tusen  takk for flott hjelp 

Richard Johan Natvig

Tydelegare i klokkarboka:

SAH, Ringsaker prestekontor, L/La/L0006: Klokkerbok nr. 6, 1851-1860, s. 381
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070512980630

Inderstkone.

Plassen ser ut til å vera "Haugseng(en) Bratt.", veit ikkje om det gir meining med lokalkunnskap?

Bjørn A Løkken

Tusen takk Richard ....Jeg lurer på om ikke dette er " min " Sissel Kristoffersdatter dette siden hennes datter Siri kom til garden Høghaugsveen / Høghaugen gjennom sitt ekteskap .  Siden Sidsel Chrisoffersdatter skrives som Inderstkone da må vel hennes mann Jens Jensen fortsatt være i live , eller hva

Hennes datter ; Siri Jensdatter Kroken , født ved garden Kroken ( Skrukkerud søndre ) på Brøttum i 1831 . Siri ble i 1854 gift med Børre Olsen Sæterbakken født i 1829 . Børre og Siri kom til garden Høghaugsveen på Brøttum . Børre eide også garden Høghaugen østre . Børre var eier av garden i perioden 1877 og frem til 1883 . Siri Jensdatter Kroken sto som eier av garden fra mannens død og frem til 1904 . 

Men dette var den eneste Sidsel Christophersdatter jeg fant som død fra 1875 og nedover , og hennes alder ved død stemte nesten , " kun "  3 år i differanse .  Hennes siste barn ble født i 1843 . 

Må prøve å lete opp hennes ektemann Jens Jensen sin  død også før jeg får noe endelig svar . Jens var født i 1791 ved  Nordlien eie på Brøttum i Ringsaker . 

Richard Johan Natvig

Her er ho i lensmannens protokoll over døde, staden les eg her som Haugs Eie Brottum (eller Brøttum), og mannen lever, ja.

SAH, Moelv lensmannskontor, H/Ha/L0002: Dødsfallsprotokoller, 1846-1869
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk10211712141027

Bjørn A Løkken

Tusen takk for svar og innspill Richard . Sletvold navnet kommer fra Jens sin mor ; Kari Jensdatter Sletvolden . Jens sin far var Hans Jensen Nordlien eie . Du har nok funnet den riktige Jens Jensen utifra de gardsopplysninger som dukker opp ved hans død . 

Da fikk vi bekreftet at det var den riktige Sissel også . Supert . 

Hvorfor sto hun oppført i lensmannsprotokollen , var dette vanlig ved dødsfall ? 

Richard Johan Natvig

3 timer siden, Bjørn A Løkken skrev:

Hvorfor sto hun oppført i lensmannsprotokollen , var dette vanlig ved dødsfall ? 

Ja det er normalt, og verdt å sjekka. Lensmennenes dødsfallsprotokoller eksisterer frå midten av 1800-tallet og eit stykke inn på 1900-tallet, men det varierer frå område til område kor mye som er skanna (om noe i det heile tatt). Du finn dei under kjeldekategorien Skiftemateriale.

Bjørn A Løkken
18 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ja det er normalt, og verdt å sjekka. Lensmennenes dødsfallsprotokoller eksisterer frå midten av 1800-tallet og eit stykke inn på 1900-tallet, men det varierer frå område til område kor mye som er skanna (om noe i det heile tatt). Du finn dei under kjeldekategorien Skiftemateriale.

Tusen takk for godt oppklarende svar . Nyttig info som jeg ikke visste ....du e god og takk for at du hjelper andre til også å bli det .