Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål omkring dna


Unni Sæther
 Del

Recommended Posts

 I min fars familie er vi mange som har tatt dna-test gjennom myheritage. Både for min fars del og hans søskenbarn stemmer såkalt estimert slektsskap med de faktiske forhold mht. søskenbarn, tremenninger, firmenninger og leddene imellom. De fleste femmenninger ligeså. Dette gjelder både deres felles side og deres andre side av familien. Jeg administrerer flere av disse og kan på den måte finne ut langt mer enn hva jeg har kunnet dersom jeg kun administrerte min fars profil. Sett ut fra pris og opplysningene jeg har fått er jeg meget fornøyd med produktet.

 

 Men så har det seg slik at jeg også administrerer en venninne og en kamerats profiler. Denne venninnens aner ( ut fra opplysninger i kirkebøker/skifter) har i flere hundre år bodd i ett meget begrenset geografisk område i grensetraktene mellom Norge og Sverige, mens min kamerats aner har kommet fra ulike steder både sør og nord i både Norge og i Sverige. Det samme gjelder for min fars familie.

Estimatene myheritage oppgir for min kamerats dna-matcher mht. søskenbarn, tremenninger, firmenninger, femmenninger og leddene imellom er også korrekte, mens for min venninnes del henger ikke de fleste av estimatene på greip ut fra hennes og hennes matchers oppgitte aner.  

 Spørsmålet mitt derfor er kan en/flere av min venninne aner være andre enn hva som er oppgitt i kirkebøker eller kan det skyldes at "alle er i familie med alle" i det området hennes familie kommer fra?

Håper noen har kunnskap om dette og kan dele det med meg 

 

Mvh Unni

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse- når det gjelder matcher med 4- eller 5-menninger med de største/ høyeste segmentene stemmer estimatene for både min fars familie og min kamerats. De med små/lave og gjerne mange små segmenter er som regel langt fjernere slektninger enn hva estimatet myheritage anslår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Unni Sæther skrev:

mens for min venninnes del henger ikke de fleste av estimatene på greip ut fra hennes og hennes matchers oppgitte aner.  

 

Blir det "for mange" treff og/eller at treffa er nærmare enn det dei skal vere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hei og takk for tilbakemelding 🙂

Min venninne har 5 stk som myheritage estimerer til å være hennes søskenbarn en generasjon forskjøvet til tremenning.en gang forskjøvet.  Disse 5 har alle samme besteforeldre eller oldeforeldre (ut fra kirkebøker)- ingen av disse 5 er søsken. Spennet på delt dna er fra 2,7 % - 4,3 % og antall felles segmenter mellom henne og disse 5 er fra 14-24 segmenter. 

Hun har langt flere som er estimert til samme slektsskapsnivå, men disse 5 nevnte har jeg klart å finne en forbindelse mellom og bruker  derfor de som et eksempel.

Problemet er for min venninnes del at jeg ut fra hennes familietre ikke kan finne noe nærere slektsskapsforhold mellom henne og disse så langt tilbake som femmenninger til enda fjernere slektninger.

 

Til sammenligning deler min far fra 10-13 % dna med sine søskenbarn og fra 4,1- 7,5 med søskenbarns barn ( fra andre søskenbarn enn de som er testet). Når det gjelder søskenbarn 2 generasjoner forskjøvet,  deler både min far og hans søskenbarn felles dna med disse fra 1,2 -3,4 %. Jeg er på det rene med at søskenbarn ikke trenger å dele dna og at forskjellene ellers kan være store. Tar det likevel med, da andre med langt bedre kunnskap enn meg kanskje kan lese noe ut fra tallene. 

 

Min venninne har ca. 2/5- deler mer dna-treff enn hva jeg og mine nære familiemedlemmer har.  Muligens pga. barneflokkene i hennes slektslinje har vært laaaangt større enn hva som er tilfellet i min familie eller ?

 

Mvh Unni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Ennå en rettelse- jeg har skrevet 5-menninger eller fjernere. Det riktige er 7-menninger eller fjernere 😞  Deres felles forfedre er f. i henholdsvis 1708 og 1713 og de har alle disse 2 som aner i 2 ulike ledd. Dette gjelder også for 2 av deres andre felles forfedre som er født på noenlunde samme tidspunkt som det andre paret. Ut fra dette er min venninne 4 ganger 7-menninger med disse som myheritage estimerer til å være søskenbarn en gang forskjøvet- tremenning en gang forskjøvet. Jeg kan ikke utelukke at jeg har oversett evt. andre felles forfedre min venninne har med disse 5 dna-matchene- ut fra treffene hennes ser det ut som om det var mye såkalt  innavl der hennes familie kommer fra. Kan dette forklare størrelsen på det prosentvise antall dna hun deler med disse 5 eller finnes det andre svar ?

 

Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.