Gå til innhold
Arkivverket

Hvorfor står det et X ved Lars Michelsen Ulvens barn Marthe ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Ingen standard - men eg vi gisse at ho døde i ung alder (ikkje nødvendigvis som lita jente, man kanskje før konfirmasjon eller vigsel).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Ingen standard - men eg vi gisse at ho døde i ung alder (ikkje nødvendigvis som lita jente, man kanskje før konfirmasjon eller vigsel).

 

 

Tenkte tanken om at hun var død rett etter dåp kanhende , men så for meg mere et slags kors . Så presten tok virkelig den jobben med å gå tilbake i kirkeboken ved et barns fødsel for å markere at vedkommende barn var død i ung alder ....nesten beundringsverdig ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller eit merke presten har sett for å hugse noko; sidan det er snakk om ei jente, er det i alle fall ikkje for å markere kor langt han var komen med å melde inn soldat-emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme kirkeboken noe senere så var det satt kryss ved alle gutter som var født og foran alle fedres navn og det var ikke et eneste kryss på motsatt side hvor jentebarna var født . Jeg skal se om jeg finner det igjen og legge ut link til disse 

 

Da fant jeg det igjen , det er fra denne siden og minst 7 - 8 sider fremover .....hva i all verden skal dette bety ?

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070512960057

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestane skulle vel i alle fall i nokre periodar melde inn gutane til det militære, om eg ikkje hugsar feil - og då kunne det vere greit å krysse av dei som var innmelde. Dette er heilt sikkert nokon som veit meir om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.