Gå til innhold
Arkivverket

Blir alle de som her hjelper Lars E. Øyane med bygdebøkene hans nevnt med gitt bidrag i bygdebøkene?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Pt. har Lars halvparten av trådene på første side i forumet og tar mye av oppmerksomheten fra andre saker. Er dette greit?

Mi ærlege meining: JA.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Mi ærlege meining: JA.

 

Helt enig, uten forbehold av noe slag! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blir alle de som her hjelper Lars E. Øyane med bygdebøkene hans nevnt med gitt bidrag i bygdebøkene?" 

 

Det er opp til hver enkelt hvor mye man vil hjelpe. 

Og Lars takker da alltid i gode ordelag for den hjelpen han får av folk på forumet. 

 

Synes ikke dette er noe problem i det hele tatt. 

 

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje problemstillinga. Eg har hjelpt folk her i alle år DA og aldri forventa å bli kreditert nokon stad. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars har vel også vært borte fra forumet en periode, og skal hente seg inn igjen. Da blir det slik at det "baler seg på" med innlegg og spørsmål. I de årene jeg har vært aktiv "her inne" har jeg etter beste evne forsøkt å hjelpe folk. Det er gleden ved å kunne bidra og ikke minst, bidra sammen med andre, som driver meg! Som Aase forventer jeg ikke å bli kreditert. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heilt frivillig om ein vil hjelpe eller ikkje - heilt greitt for min del der eg kan (og ei skikkeleg utfordring er alltid interessant).  

Men som sagt; opp til den enkelte å avgjera.  Akredittering i bygdebøker er ikkje viktig for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars inviterer til dugnadshjelp, og det er helt frivillig å delta. Han spiller med åpne kort, alle vet at informasjonen vil bli brukt i bygdebøkene han utgir. Dugnaden fører forhåpentligvis til et bedre sluttprodukt, noe som er i alle slektsforskeres interesse. Det burde ikke være noe problem å ignorere trådene hans hvis  man føler det blir for mange av dem. For min del er det uproblematisk.

 

Det kan selvsagt være en fin gest å takke bidragsyterne i innledningen til bokutgivelsen, men noen ganger vil det bli så mange navn at  det vil holde med å takke alle velvillige bidragsytere i Digitalarkivets brukerforum (ingen nevnt, ingen glemt)? Jeg tok forsøksvis med alle som hadde bidratt med stort og smått da jeg jobbet med slektsheftet for Robertsen-slekten (Lillehavn, Lindesnes) i 2009, men overså nok et par navn ...

 

Det blir vel uansett opp til Lars hvordan han vil gjøre det. Han gir stadig vekk klart uttrykk for sin takknemlighet. Selv koser jeg meg med innleggene hans - interessante slektsspørsmål, herlig nynorsk og bilde av en flott skjeggpryd på kjøpet! 🙂

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
  • Liker 20
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange velbegrunnede svar. Tusen takk.

 

Jeg kunne kanskje ønske meg at det som gjelder bygdebok x eller y ble samlet i en samletråd, men det har vel ikke noe for seg når alle  synes det er greit slik det er.

 

Jeg er for øvrig ikke ute etter akkreditering i bygdebøkene på egne vegne.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi som skal takke deg, Lars.
Ikke bare gjør/har du gjort en fantastisk innsats med bygdebøkene for Luster, du har også bidratt med mye verdifull informasjon om vestlandets største reisendeslekt. Og ikke minst med dine spesifikke spørsmål rundt personer i Svendsen-slekta, har du ansporet flere av oss til en ekstra innsats for å finne personer og informasjon om disse.
Takket være deg er akkurat denne grenen av slekten min blant de best kartlagte.

Jeg, og sikkert mange med meg, er veldig glad det går så bra med deg nå, og jeg håper på mange fine innspill fra deg fremover.

 

Med varme hilsener

Gunn

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnde er blant de som har fått mer enn jeg har gitt til Lars. Både i form av nyttig info for min egen fumling rundt i gamle slekter, og i form av ren underholdning. Jeg opplever at han er blant de som stadig holder dette forumet levende og interessant.

 

Glad du er på beina igjen, Lars!

 

Morten

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man får finne noe annet å irritere seg over enn at Lars har kommet til hektene igjen og er i stand til å gjenoppta sitt arbeid. Et arbeid som mange vil få glede av.

Fortsatt god bedring Lars, og jeg håper å se dine innlegg her i mange år fremover.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk til deg Lars, for alt dét som du til no har gjort, skrive, lest, forska på og raust delt med oss hine her opp gjennom åra.

Eg er no berre éin av dei mange som på mitt beskjedne vis mange gonger difor har prøvd, og faktisk enkelte gonger òg har kunna gje deg eit rett svar på éitt av desse utruleg mange flotte spørsmåla dine Lars.

Vel, nokre få gongar so traff eg blink - og andre gonger (som oftast) so var eg nok sjølvsagt milavis utanfor 😉 🙂

Men bevares, velsigne deg du min gode kloke venn - for det er jo beint fram fantastisk at du enno er blant oss Lars 😉

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg tenker at man får finne noe annet å irritere seg over enn at Lars har kommet til hektene igjen og er i stand til å gjenoppta sitt arbeid. Et arbeid som mange vil få glede av.

Fortsatt god bedring Lars, og jeg håper å se dine innlegg her i mange år fremover.

Denne synes jeg er langt under streken. Trådstarter satte et spørsmålstegn ved antallet tråder, ikke annet ( informasjonen om Lars’ helse kom først senere i tråden og er ellers bare nevnt i én annen tråd tidligere).

 

DTH

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt rett til å mene hva du vil.

Og det var ikke trådstarter jeg siktet til, men det faktum at noen synes det er ubehagelig at Lars opptar så stor plass i forumet.

Det skyldes ikke nødvendigvis at Lars er overivrig, men kanskje mer at brukerne har blitt færre enn tidligere. Noe som igjen kan ha noe med alle omleggingene.

Forøvrig lever jeg utmerket med at du mener at mitt innlegg var et overtramp.

Ha en fortsatt fin søndag.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Lars som hjalp meg slik at jeg fikk orden på mine Sogninger i Hallingdal, og så fikk han litt tilbake. Jeg forstår ikke trådstarters problem i det hele tatt. Dette blir bare en ALLE ER DUMME NÅR JEG ER SUR sak.

 

Det er herved en ordre at alle sender varme tanker, hjerter, rosa kattepuser og alt som er bra til Lars. Anonyme kjemper har bygget landet, om det er slott og rådhus eller bygdebøker og oppdateringer.

 

Hilsen en av masekråkene som spør og spør og spør ogggggg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 21.59, Leif Salicath skrev:

Mange velbegrunnede svar. Tusen takk.

 

Jeg kunne kanskje ønske meg at det som gjelder bygdebok x eller y ble samlet i en samletråd, men det har vel ikke noe for seg når alle  synes det er greit slik det er.

 

Jeg er for øvrig ikke ute etter akkreditering i bygdebøkene på egne vegne.

Denne he, he overvekten, om man kan si det slik, av Luster-innlegg, har bare blitt slik. Jeg har som alle andre merket meg denne gjengangeren av brukere, nemlig Leif. Et kjennetegn ved Brukernes Eget Forum. Så vil jeg oppfordre Leif Salicath eller andre til å sette igang et parallelt prosjekt på sideforumet Tyding av skannede kilder. F.eks. er det pantebøker for Sunnhordland, ihvertfall én på 500 sider som venter på å bli fullteksttranskribert. En fast bruker må holde orden på datamengden på sin PC. Som tilsvarer det materialet Lars administrerer i sin database. Jeg har såvidt sjekket egnede dataverktøy. Det kan være en teksteditor som er beregnet for doktoravhandlinger og romaner. Et slikt dataprogram har en påbygning kalt l-e-y-t-e-k som skrives slik: Latex. Der samles avsnitt og kapitler i såkalte noder, og man bruker en innholdsfortegnelse i venstre marg slik som ofte er brukt i PDF-dokumenter. Bare et forslag, behold humøret folkens!

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Denne he, he overvekten, om man kan si det slik, av Luster-innlegg, har bare blitt slik. Jeg har som alle andre merket meg denne gjengangeren av brukere, nemlig Leif. Et kjennetegn ved Brukernes Eget Forum. Så vil jeg oppfordre Leif Salicath eller andre til å sette igang et parallelt prosjekt på sideforumet Tyding av skannede kilder. F.eks. er det pantebøker for Sunnhordland, ihvertfall én på 500 sider som venter på å bli fullteksttranskribert. En fast bruker må holde orden på datamengden på sin PC. Som tilsvarer det materialet Lars administrerer i sin database. Jeg har såvidt sjekket egnede dataverktøy. Det kan være en teksteditor som er beregnet for doktoravhandlinger og romaner. Et slikt dataprogram har en påbygning kalt l-e-y-t-e-k som skrives slik: Latex. Der samles avsnitt og kapitler i såkalte noder, og man bruker en innholdsfortegnelse i venstre marg slik som ofte er brukt i PDF-dokumenter. Bare et forslag, behold humøret folkens!

 

Dette er vel noe helt utenom det som det ble spurt om.

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Rettet ord.
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary skrev: " Dettte er vel noe helt utenom det som det ble spurt om ". Helt rett, men vi har jo moderatorer som har latt utviklingen bli slik. Jeg har ved en anledning foreslått å fakturere utlendinger som får hjelp, for å støtte brukernes fremtidige arkivbehov, og svaret var blankt nei. Lars på sin side tjener penger på å forfatte bygdebøker, og han arbeider ofte og mye skal en tro det allmenne inntrykket. Et sted på arkivverkets sider, uten nærmere henvisning, så står det at intensjonen med Digitalarkivet er at (slutt-)brukere skal arbeide for hverandre. Og jeg vil tolke det som at i hovedsak er tanken at de erfarne slektsgranskerne skal hjelpe nybegynnere og viderekomne. Og så er det jo det at man lærer ved å hjelpe andre, og nye emner har et stort spenn i vanskelighetsgrad. Jeg har ingen konklusjon, men vil poengtere at emnene relatert til Luster favner bredt og vidt, rettferdig på en måte. Hvis Lars IKKE hadde vært på Brukernes Eget Forum, så tror jeg at adelige og embetsmenn vil dominere arenaen. 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Ann-Mary skrev: " Dettte er vel noe helt utenom det som det ble spurt om ". Helt rett, men vi har jo moderatorer som har latt utviklingen bli slik. Jeg har ved en anledning foreslått å fakturere utlendinger som får hjelp, for å støtte brukernes fremtidige arkivbehov, og svaret var blankt nei. Lars på sin side tjener penger på å forfatte bygdebøker, og han arbeider ofte og mye skal en tro det allmenne inntrykket. Et sted på arkivverkets sider, uten nærmere henvisning, så står det at intensjonen med Digitalarkivet er at (slutt-)brukere skal arbeide for hverandre. Og jeg vil tolke det som at i hovedsak er tanken at de erfarne slektsgranskerne skal hjelpe nybegynnere og viderekomne. Og så er det jo det at man lærer ved å hjelpe andre, og nye emner har et stort spenn i vanskelighetsgrad. Jeg har ingen konklusjon, men vil poengtere at emnene relatert til Luster favner bredt og vidt, rettferdig på en måte. Hvis Lars IKKE hadde vært på Brukernes Eget Forum, så tror jeg at adelige og embetsmenn vil dominere arenaen. 

 

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Denne he, he overvekten, om man kan si det slik, av Luster-innlegg, har bare blitt slik. Jeg har som alle andre merket meg denne gjengangeren av brukere, nemlig Leif. Et kjennetegn ved Brukernes Eget Forum. Så vil jeg oppfordre Leif Salicath eller andre til å sette igang et parallelt prosjekt på sideforumet Tyding av skannede kilder. F.eks. er det pantebøker for Sunnhordland, ihvertfall én på 500 sider som venter på å bli fullteksttranskribert. En fast bruker må holde orden på datamengden på sin PC. Som tilsvarer det materialet Lars administrerer i sin database. Jeg har såvidt sjekket egnede dataverktøy. Det kan være en teksteditor som er beregnet for doktoravhandlinger og romaner. Et slikt dataprogram har en påbygning kalt l-e-y-t-e-k som skrives slik: Latex. Der samles avsnitt og kapitler i såkalte noder, og man bruker en innholdsfortegnelse i venstre marg slik som ofte er brukt i PDF-dokumenter. Bare et forslag, behold humøret folkens!

 

 

Du kan jo lage eget tema om dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ved en feiltagelse " denne gjengangeren av brukere, nemlig Leif. " det skal være LARS

På 10.9.2019 den 19.38, Leif Salicath skrev:

Pt. har Lars halvparten av trådene på første side i forumet og tar mye av oppmerksomheten fra andre saker. Er dette greit?

 

Hei, Leif vær oppmerksom på rettelsen over.

 

Så til saken: La ikke dette bli en sur og lei debatt. Bygdebokforfatteren for Luster og hans faste stab av medhjelpere stortrives på forumet, og forsvarer sin eksistensberettigelse. Leif Salicath har objektivt rett på noen punkter. Når nybegynnere kommer til forumet vil de oppleve at bygdebokgjengen er bare interessert i Luster og Lars' takksigelser. Og, Digitalarkivet skal være skapt AV og FOR brukere, vi arbeider for neste generasjons slektsgranskere. Faghistorikere som skriver artikler eller bøker henvender seg direkte til arkivarene og går utenom forumet. Vi vet ikke hvordan forumet vil bli hvis Lars logger av. Det vi kan si er at hans føljetong er populær og ut i fra det kan det muligens være inspirerende å opprette et prosjekt til. Der en fast gjeng samles og f.eks. et og samme geografiske distrikt eller saksområde gir anledning til historie-fordypning.

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Trådstarter satte et spørsmålstegn ved antallet tråder, ikke annet

 

Og då må det også vere OK å svare på spørsmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Jeg skrev ved en feiltagelse " denne gjengangeren av brukere, nemlig Leif. " det skal være LARS

Hei, Leif vær oppmerksom på rettelsen over.

 

Så til saken: La ikke dette bli en sur og lei debatt. Bygdebokforfatteren for Luster og hans faste stab av medhjelpere stortrives på forumet, og forsvarer sin eksistensberettigelse. Leif Salicath har objektivt rett på noen punkter. Når nybegynnere kommer til forumet vil de oppleve at bygdebokgjengen er bare interessert i Luster og Lars' takksigelser. Og, Digitalarkivet skal være skapt AV og FOR brukere, vi arbeider for neste generasjons slektsgranskere. Faghistorikere som skriver artikler eller bøker henvender seg direkte til arkivarene og går utenom forumet. Vi vet ikke hvordan forumet vil bli hvis Lars logger av. Det vi kan si er at hans føljetong er populær og ut i fra det kan det muligens være inspirerende å opprette et prosjekt til. Der en fast gjeng samles og f.eks. et og samme geografiske distrikt eller saksområde gir anledning til historie-fordypning.

 

"Bygdebokforfatteren for Luster og hans faste stab av medhjelpere stortrives på forumet, og forsvarer sin eksistensberettigelse." 

 

Dette er tull!

 

Vil tro hjelperne hjelper alle, der de kan. 

 

Og på dette forumet bør det være rom for alle,såfremt forumreglene følges. 

 

----

 

Forøvrig synes jeg

det du her har skrevet er en flåsete, og helt unødvendig kommentar;

 

" Når nybegynnere kommer til forumet vil de oppleve at bygdebokgjengen er bare interessert i Luster og Lars' takksigelser" 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel fritt frem for hvem som helst å opprette nye tema i forumet, og det er meg bekjent ikke satt begrensninger på hvor mange temaer den enkelte bruker kan har til enhver tid.

Og da blir det vel også opp til den enkelte om man vil lese /bidra i disse temaene eller ikke. Og det er vel det samme om det er en vanlig bruker eller i dette tilfellet en bygdebokforfatter.

Den enkleste måten til å få Lars sine tema til å "forsvinne" er at mange nok andre oppretter nye temaer.

Såvidt meg bekjent er det ikke bare Lars som drar nytte av at folk bidrar til å holde trådene hans i live. Det er mange som har røttene sine i områdene Lars dekker og som har stor interesse og nytte av flere av hans temaer, deriblant undertegnede.

 

Det var tidligere mange andre svært aktive brukere her i forumet. Dessverre er stadig flere av dem blitt borte fra Digitalarkivet. Det har sikkert mange grunner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tone Merete Bruvik locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.