Gå til innhold
Arkivverket

Rettsak Emil Nyquist solgte gården i fylla


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

For 20 år siden bladde jeg gjennom tusenvis av Panteboksider for Aker på slutten av 1800 tall. Jeg noterte mye som ble brukt i en bok.

Men en ting husker jeg: Emil Nyquist på Nordseter gård 157/1 som var gift med Augusta Haralstad, han solgte i fylla gården. Det utrolige var at han i rettsak etterpå vant tilbake gården. Han prosederte på at han var så beruset at han ikke visste hva han gjorde. Hvor kan jeg finne noe om den rettsaken eller notat i panteboka? Jeg husker ikke året, men tror det er ca. 1885 for etter dette krevde hustruen særie på deler av gåprden. Dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel ekteparet i f.t.1900:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037028009852

https://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0218&kenr=028&bnr=0039&lnr=00

Utsnitt

 

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Aker
  • Kommunenummer: 0218
  • Navn på bosted: Nordsæter

Antall personer registrert på bostedet: 15. T


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
´ Anton Emil Nyquist hf g gaardbruger S 1845 Sarpsborg Sm  
  Anna Augusta Nyquist* f Haraldstad hm g hustru 1853 Aker Ak  
  Aslaug Nyquist d ug lærerinde ved Nordstrand m.sk. 1879 %1889% Aker Ak  
  Karen Nyquist d ug i forretning hos Karl A. Jensen 1879 Aker Ak  
  Jakob Nyquist s ug p. lageret hos Karl A. Jensen 1881 Aker Ak  
  Sven Nyquist s ug søn 1883 Aker Ak  
  Anna Nyquist d ug datter 1885 Aker Ak  
  Olaf Nyquist s ug søn 1887 Aker Ak  
  Anton Nyquist s ug søn 1889 Aker Ak  
  Cecil Nyquist d ug datter 1892 Aker Ak  
  Sofie Nyquist d ug datter 1894 Aker Ak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1886-matrikkelen viser at eiendommen hadde matrikkelnummer 186 og løpenummer 263a.

 

Søk etter panteregistre for Aker viser at matrikkelnummer 186 finnes i panteregister nr. VI 4.

 

Løpenummer 263a begynner på side 2131 og fortsetter til side 2136, hvor det henvises til side 2404. Påfølgende side 2405 har henvisning til ektepakt mellom Anne Augusta Haraldstad og Antom Emil Nyqvist, tinglyst 1. mars 1873, hvoretter hun som særeie beholder eiendommen med årlige avlinger og løsøre. Denne avtalen om særeie ser ut til å være inngått allerede i forkant av vielsen, som ifølge merknad i margen skjedde 5. mars 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna kjøpte gården på auksjon i 1870. Anna giftet seg med Emil i 1873. Anna selger gården som var hennes særeie til sin mann Emil i 1885 for kr. 30 000. 

Jeg har notert at det ble opprettet ektepakt mellom Anna og Emil 16.6.1899. Hun fikk gårdens bygningerog innbo (kr. 22 000 ) samt obligasjon kr 100 000 kr. Emil fikk særeie på dyr og redskaper, samt innmark og utmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Anna kjøpte gården på auksjon i 1870. Anna giftet seg med Emil i 1873. Anna selger gården som var hennes særeie til sin mann Emil i 1885 for kr. 30 000. 

Jeg har notert at det ble opprettet ektepakt mellom Anna og Emil 16.6.1899. Hun fikk gårdens bygningerog innbo (kr. 22 000 ) samt obligasjon kr 100 000 kr. Emil fikk særeie på dyr og redskaper, samt innmark og utmark. 

 

Her er neste "generasjon" panteregister: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828360304

 

Anna solgte gården til Emil allerede i 1881, men skjøtet ble ikke tinglest før 1885. Kjøpesummen var kr. 26 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Kan det tenkes at det står om avlyst salg i fylla i Ekstrarettprotekoller selv om jeg ikke ser noe i Panteregister?

 

Det er vel ikke urimelig at "fyllesalget" aldri kom så langt at det ble utstedt ordentlig skjøte, eller at skjøtet ble tinglyst, og da ville det vel heller ikke sette spor i panteregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.