Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av panteregister


Stein Ryther
 Del

Recommended Posts

Forsøker å finne ut mer om matno 363, men denne kilden var litt sliten, så trenger hjelp 🙂

 

SAT, Kristiansund byfogd*, Panteregister nr. 1, 1820-1848, s. 216

https://www.digitalarkivet.no/tl20080924680434

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080924680434.jpg

363.jpg

Endret av Stein Ryther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner sammenhengen, så gi tilleggsopplysninger. Vi vet at Kristiansund er ved kysten, men jeg er ikke i stand til å gjette stedsnavn. Kan du gjøre et første forsøk på å lese teksten selv, og skrive ...... for de bokstavene du ikke klarer. No. 363 William Knudsgade a) Waanehuus ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et skannet, gammelt gatekart, så publiser det her som vedlegg. Det er fordi syntaksen på stedsnavn er ikke tilstrekkelig som bevis på at  teksten er riktig lest. Vi må som regel forstå sammenhengen, som i dette tilfelle muligens kan støttes ved et bykart over Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik:

No. 363. William Knudtzon a) Vaanehuus b) Vaanehuus c) Baadnøst d)Søebrygge e) Baadnøst 8 Fæhuus, g) Stakitværk h) Ildhuus tilsammen Brandtaxt: 6250 Spd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser det slik:

No. 363. William Knudtzon a) Vaanehuus b) Vaanehuus c) Baadnøst d)Søebrygge e) Baadnøst 8 Fæhuus, g) Stakitværk h) Ildhuus tilsammen Brandtaxt: 6250 Spd.

 

Hvorfor noen skulle behøve tilleggsopplysninger om stedsnavn som ikke finnes i teksten forstår jeg ikke helt (jfr innlegg 2 og 3).

 

Jeg støtter Elses tolking. Den er både kildetro og rimelig.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg etterlyste bare en tydning, ikke videre dypdykk i arkivene. Var ikke helt tydelig på det i innlegget kanskje 🙂

 

Men tusen takk for hjelpen! Dette ser ut til å stemme ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stein Ryther skrev:

Jeg etterlyste bare en tydning, ikke videre dypdykk i arkivene. Var ikke helt tydelig på det i innlegget kanskje 🙂

 

Men tusen takk for hjelpen! Dette ser ut til å stemme ganske bra. 

Det er alltid spennende å tyde gamle tekster, la meg få si det. Men når og hvis du kan gjøre saken så enkel som mulig, så blir det brukervennlig. Altså: gi oss din tolkning/tyding, og skriv ... der det er uleselige bokstaver for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 5.14, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Det er alltid spennende å tyde gamle tekster, la meg få si det. Men når og hvis du kan gjøre saken så enkel som mulig, så blir det brukervennlig. Altså: gi oss din tolkning/tyding, og skriv ... der det er uleselige bokstaver for deg.

 

Astrid,

 

Spørsmålsstiller har bedt om hjelp ved å stille et åpent spørsmål. Dette er fullt ut akseptabelt. Ingen steder er det gitt noen betingelser om at man må vise hvor mye eller hvor lite man forstår av en tekst for å kvalifisere seg som spørsmålsstiller. Dette er en fordring gjort av deg i denne tråden, hvor du altså først vil forsøke å yte bistand om tydejobben er gjort brukervennlig nok. Om du selv ikke er fortrolig med den teksten som det spørres om, så er det jo vanskelig å forstå hva du egentlig ønsker å bistå med. 

 

Teksten er uansett allerede tydet av Else uten noen normative føringer utover en solid tekstforståelse. Et eksempel til etterfølgelse.

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.