Gå til innhold
Arkivverket

Kopibøker for amtmann i Nordland ca. 1741


Maria P. Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut om det fortsatt eksisterer kopibøker eller originale brev til/fra amtmann over Nordland, Ove Schjelderup sitt virke?

Tiden jeg søker materiale fra er spesielt 1740-1743.

 

Lurer også på om det er mulig at det finnes slike kopibøker og brev etter fogden over Sennien og Troms, Andreas Tønder, han dør i 1743.

 

Kan også være av interesse om det finnes lignende etter Michel Hvid, og sorenskrivere Asmus Rosenfeldt, og Jørgen Kierregaard. Samme tidsrom.

 

Vennlig hilsen Maria Jørgensen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du slår opp på Arkivportalen, ser du at kopibøkene for amtmannen i Nordland begynner først i 1751 med unntak for en inngående 1720-1740:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-08000000306812

I samme arkiv kan du finne at der er bevart Fogdebrev fra Helgeland helt fra 1717.

 

Foreslår at du starter med å leite på Arkivportalen etter slike brev. Om du f.eks søker etter "amtmann Sch", så vil der kanskje dukke opp noen interessante treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det skal jeg prøve på 😊

Om jeg finner noe interessant, hvordan går jeg videre for å få lest i dette materialet? Har nettopp fått høre om denne arkivportalen så skjønner meg ikke helt på den enda.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det som er så trasig for oss som bor langt unna de aktuelle arkivene. Det meste er jo snakk om letejobber, som kan ta litt tid, i alle fall for de som ikke er så bevandret i slikt materiale eller kan lese gammel skrift. Må nok spørre om hjelp, og håpe det er noen som tar seg tiden til å hjelpe meg å finne det jeg er ute etter 🙂 Takk igjen for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.