Gå til innhold
Arkivverket

Sjur Sivert Olsen Våtvoll,Kvæfjord 1795-1855 og hans slekt-samer i kvæfjord


Eva Berntsen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har kunnskap om samene/finnene i Kvæfjord? Mine aner som jeg vet er Sjur Sivert nevnt over,hans far Ole Pedersen 1749-1811 ,Våtvoll Kvæfjord, hans far Peder Gullichsen 1724...født i Tysfjord ,død Våtvoll Kvæfjord, hans far Gullich Sr. Gullichsen  1680-1748 Vårset Ballangen -død Sommerset Tysfjord. Jeg vet lite om de to sistnevnte , men fra Sivert og ned mot mine oldeforeldre/besteforeldre er det sameslekt.

 To av Sjur Sivert og hans kone Ane Maria Joensdatter s to sønner giftet seg med aner både fra min mormors slekt og min morfars slekt ,slik at de ble "felles" svigerforeldre på begge sider. 

Jeg ville så gjerne vite litt mer om disse menneskene  og deres liv og hvor de kom fra opprinnelig .Min mor har ikke sagt noe om dem ,så jeg ante ikke at de fantes. Håper noen av dere sitter på litt kunnskap om dette . Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yoko skrev:

Er det noen som har kunnskap om samene/finnene i Kvæfjord? Mine aner som jeg vet er Sjur Sivert nevnt over,hans far Ole Pedersen 1749-1811 ,Våtvoll Kvæfjord, hans far Peder Gullichsen 1724...født i Tysfjord ,død Våtvoll Kvæfjord, hans far Gullich Sr. Gullichsen  1680-1748 Vårset Ballangen -død Sommerset Tysfjord. Jeg vet lite om de to sistnevnte , men fra Sivert og ned mot mine oldeforeldre/besteforeldre er det sameslekt.

 To av Sjur Sivert og hans kone Ane Maria Joensdatter s to sønner giftet seg med aner både fra min mormors slekt og min morfars slekt ,slik at de ble "felles" svigerforeldre på begge sider. 

Jeg ville så gjerne vite litt mer om disse menneskene  og deres liv og hvor de kom fra opprinnelig .Min mor har ikke sagt noe om dem ,så jeg ante ikke at de fantes. Håper noen av dere sitter på litt kunnskap om dette . Takker på forhånd.

 

Hei

 

Har du noen lenker til det du har funnet? 

 

----

 

Fint hvis du kan endre "yoko" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette ligger på MyHeritage

 

Går ikke god for innhold!

Baser kan inneholde feil! 

 

https://www.myheritage.no/family-1_1014541_142763051_142763051/olsen-sjur-sivert-sivert-olsen-r-anne-maria-jonsdatter-r

 

Og Geni:

 

Sjur) Sivert Olsen icn_world.gif?1383153998

Kjønn: Mann
Født: 29. Januar 1795
Våtvoll, Kvæfjord, Troms, Norway
Død: 08. Januar 1855 (59)
Våtvoll, Kvæfjord, Troms, Norway
Nærmeste familie:

Son of Ole Pedersen og Lucia Sjursdatter
Husband of Ane Maria Joensdatter
Father of Ole Sivertsen; Peder Andreas Sivertsen; Sirianna Maria Larsen; Andreas Sivertsen; Karen Maria Sivertsen og 4 andre
Brother of Peder Olsen; Gullik Olsen; Amund Olsen; Ane Olsdatter; Ane Boletta Olsdatter og 7 andre

Lagt til av: Arnfinn Vartdal 29. august 2009
Administrert av: Arnfinn Vartdal, Elin Oddrunn Evensen Moen, Svein Hugo Kristiansen Ones, Irene Dorthea Karvik Stürtzel og Tom Olaf Magnussen « less

 

Kvæfjordboka nr 357. https://godfjord.no/kvafjordboka-2-2

 

https://www.geni.com/people/Sjur-Sivert-Olsen/6000000005613558264

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar.

Først: hvor i My heritage fikk du tak i den første linken du sendte? Aldri sett det før.

Jeg har ellers funnet alle disse personene på My Heritage. Jeg har også lest det som står linket til i Kvæfjordboka. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvor de kom fra opprinnelig. Sverige/finnland o.s.v Jeg har tatt DNA test og har fått treff på slektninger i begge land, men kommer liksom ikke videre.Kanskje er det ikke mulig heller,men jeg prøver nå alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Eva Berntsen skrev:

Hei og takk for svar.

Først: hvor i My heritage fikk du tak i den første linken du sendte? Aldri sett det før.

Jeg har ellers funnet alle disse personene på My Heritage. Jeg har også lest det som står linket til i Kvæfjordboka. Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvor de kom fra opprinnelig. Sverige/finnland o.s.v Jeg har tatt DNA test og har fått treff på slektninger i begge land, men kommer liksom ikke videre.Kanskje er det ikke mulig heller,men jeg prøver nå alikevel.

 

Søkte ikke på MyHeritage. 

Googlet kun "Sjur Sivert Våtvoll", og da dukket den opp.

 

----

 

Der beste er om du legger  ved den dokumentasjonen du har(fra kirkebøker) , slik at hjelpere slipper dobbeltarbeid. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aner som oppholdt seg i Kvæfjordområdet, men har ikke funnet noe finsk eller samisk blant mine der. De var stort sett innflyttet sørfra. Jeg sjekka min DNA-test, men kunne ikke finne deg blant mine treff, dessverre!

 

Men jeg har tilgang til en test der anene for en stor del ligger i nordlige deler av Tornedalen. Der er det både finner og samer. Der var det treff med deg. Når jeg ser på felles treff, tror jeg nok at du må til dette området nord i Finland/Sverige for å finne de finske og samiske anene dine 🙂 

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ☺️   Så spennende. Kan jeg spørre hvilken test dette er?  På denne testen fikk du altså et treff med meg? Unnskyld at jeg spør sånn, men dette var første lille tråd som kanskje fører meg videre i letingen etter mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.