Gå til innhold
Arkivverket

Tyde kirkebok om Iver Anchers død 17.3.1772


Hans Olav Hamran
 Del

Recommended Posts

Hei,

Dette er kanskje lett for noen av dere, men har et bokprosjekt, og skulle gjerne hatt litt hjelp til å tyde det som er skrevet om Iver Ancher sin død i kirkeboken. 

 

Link til kirkebok

 

Om noen gidder er jeg svært takknemlig. 

 

Mvh

Hans Olav 

Død Iver Ancher.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokolunde slik:

17. Afdøede Iver Ancher, gl. 27 Aar nedsat udj Iver Elle[f]sens Muurede Begravelse derfor til Kirken Betalt, efter Stiftets Resol[ution], samt for alle Klokker med den Store forud.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig. For meg er det helt utrolig at det går an å lese det. Dersom jeg har en litt større jobb (venter på en lånesøknad som skal tolkes), tar du oppdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hans Olav Hamran skrev:

tar du oppdrag?

nei...

 

Det seiest at statsarkiva ofte kjenner til folk som tek på seg slike oppdrag (det skadar ikkje å prøve).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du behøver ikke være beskjeden. Forumet kan tyde hele tekster. Hvis du legger emnene ut et avsnitt om gangen, og gjerne skriver av med dine ord så langt du forstår selv. Bokstaver du ikke klarer å tyde kan du skrive som .... Så kommer vi etter med korrektur og utfyllinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hans Olav Hamran skrev:

En (foreløbig) siste. Bryllupet til Bernt Ancher og Mathia Leuch (Collett) 11. april 1773.

Foregikk også det hjemme? 

 

om lag sånn:
"Sgr Bernt Ancher Kiøbmand og

mdme Mathia Leuch føed Collet, cop

med Konge Brev i Huset af

Slave(?*) Præsten Hr. Sverdruph."

 

*) det er det næraste eg kjem - men har det noko meining i 1773?

(Slaveriet på festninga hadde eigen prest frå 1854)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! På slutten av 1700 tallet ble det mote å gifte seg hjemme. Dette krevde kongelig bevilgning (noe som ikke var gratis). Da har vi fått avklart at både Bernt og Peder Anker ble viet hjemme og ikke i Vår Frelses kirke (Domkirken). Presten det refereres til her må være Bernt Ancher Sverdrup (1734–1809), slottsprest, Bernts onkel. Hva det betyr at han var "slottsprest" får jeg grave i.

 

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det at Bernt Sverdrup også var sogneprest i Aker:

 
«Scheel forbygget seg og måtte i 1760 selge gården til Fredrik Clauson, senere eier av Bærums Verk. Hans enke gifta seg med Bernt Sverdrup, slottsprest på Akershus og sogneprest i Aker. Sverdrup solgte videre i 1787 til rittmester Ivar Elieson (1762–1815), som allerede i 1790 så seg tvunget til å selge videre.». 
 
 

Det var kanskje slik at det var tillagt sognepresten i Aker å ha ansvaret for Akershus slottsmenighet?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det nok. Mange takk. Dette forumet var virkelig helt fantastisk! 

 

Kan jeg få spørre om en annen ting?

 

Jeg har lagt ut en forespørsel for å finne ut om Anne Christiane von Haxthausen (1743-1815) og Iver Ancher (1745-1772) virkelig var forlovet, men denne forespørselen er det ingen som plukker opp. Jeg finner ingen spor av dette i kirkebøker, men det kan være meg som ser feil sted eller ikke ser navnene. Jeg tenkte kanskje det kunne være et arveoppgjør etter Iver der Anne Christiane er nevnt eller noe annet som kunne bekrefte det.

 

Hva skal jeg gjøre for at noen skal få lyst til å grave litt i denne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans-Olav Hamran skrev: " Dette forumet var virkelig helt fantastisk!  " Det kan ikke sies mer presist. Så til ditt spørsmål, prøv å se overskrften utenifra. Anta he,he at 75% av brukerne forakter samfunnseliten i for-, sam- og nåtid, og at 99% gir blaffen i hvor mange ganger og med hvem Wenche Lanke Ancher ble trolovet. Kanskje hvis spørsmålet kan vries i retning av hvorfor måtte de adelige registreres og arkiveres på utilgjengelige steder, og du som er så uheldig å måtte lete etter dokumentasjon for denne helt uvesentlige trolovelsen, hjelp meg, hvor skal jeg begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar grundig feil, Astrid Kaardal Halleraker! 

 

Mitt hovedinntrykk av forumets slektsinteresserte medlemmer er at de utviser en grunnleggende respekt og ydmykhet overfor sine aners liv og skjebne. En er jo ubønnhørlig i slekt med de en ætter fra - om det er kong Salomo eller Jørgen hattemaker. Hvorfor skulle det være mindre interessant å lete etter dokumentasjon i dette tilfellet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 8.29, Ivar S. Ertesvåg skrev:

nei...

 

Det seiest at statsarkiva ofte kjenner til folk som tek på seg slike oppdrag (det skadar ikkje å prøve).

 

 

Det stemmer at det finnes profesjonelle aktører som kan hjelpe. Statsarkivene har hatt en liste over personer som tar oppdrag. Dette er en praksis som er kjent langt tilbake. I tillegg har Norsk Slektshistorisk Forening en liste over profesjonelle aktører på sin nettside: http://www.genealogi.no/oppdrag/ 

 

Undertegnede tar også oppdrag og kan kontaktes via PM om ønskelig.

 

Stort sett så lar mange spørsmål besvare her i tydeforum ved at ulike bidragsytere yter gratisarbeid. Alt avhengig av de enkeltes erfaring og kompetanse, så vil man da få til dels varierende kvalitet på svarene. Kvalitetssikring oppnås ofte (men ikke alltid) ved at andre frivillige tekst-tydere  bidrar med korrektur.

 

Det man får ved profesjonell hjelp er ofte en høyere kvalitet gjennom bedre tekstforståelse. Den gamle regelen gjelder fortsatt, man får det man betaler for.

 

Håper dette bidrar til å klargjøre.

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.