Gå til innhold
Arkivverket

Hans Skramstad


Lars Henrik Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg jobber med musikeren Hans Skramstad, og trenger litt hjelp til å tyde denne kilden. Det ser ut som linjen over har mye til felles med Skramstads dødsfall, så den er interessant også. Her er lenken: https://media.digitalarkivet.no/view/23995/242

 

Tusen takk.

 

Hilsen Lars Johansen

Skjermbilde 2019-09-15 kl. 16.50.11.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lars Henrik Johansen skrev:

Hei

 

Jeg jobber med musikeren Hans Skramstad, og trenger litt hjelp til å tyde denne kilden. Det ser ut som linjen over har mye til felles med Skramstads dødsfall, så den er interessant også. Her er lenken: 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/23995/242

 

Tusen takk.

 

Hilsen Lars Johansen

Skjermbilde 2019-09-15 kl. 16.50.11.png

 

La litt mellomrom i sitatet, slik at lenken ble klikkbar. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg les:

 

do. do. - ei opgivet - Musicum H. Skramstad - 18-1 - 1839 den 5. Juli paabegyndt

 

linja over: 

 

do. do. - ei opgivet - Øltapperdreng Bernt Olsen - 18-1 - myndige Arvinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Hva betyr kommentarene "1839 den 5. Juli paabegyndt" og "myndige Arvinger"? For det siste antar jeg at at Bernt Olsen har store barn, men for Skramstad? Tusen takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"myndige Arvinger" er greit å forstå, ja, alle arvingar var myndige. Det andre har ikkje eg noka forklaring på, er det arbeidet med å avklara eventuelle arvingar som er påbegynt? Kanskje andre veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Skramstad hadde ingen arvinger som man vet om, så det kan jo være det arbeidet. Ellers kan det være arbeidet med å finne ut hvordan han døde i Svartediket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriftene er slik:
Datum naar Attesten er udstædt
Datum naar Dødsfaldet er skeet
De Afdødes Navne
Rode No
Anmærkninger

 

Når det gjelder Musicus H. Skramstad, er dødsdatoen ikke oppgitt. Skiftet ble påbegynt 5. juli 1839.

Ordene Myndige Arvinger gjelder den foregående på listen: Øltapperdreng Bernt Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.