Gå til innhold
Arkivverket

Gode måter å lære å lese gotisk?


Trine Lise Sandstå Svenheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med å lese kirkebøker, fordi jeg er nærsynt, og har infantil autisme. Jeg lastet ned appen gotiskhåndskrift, fra arkivverket, og prøvde å lære å tyde skriften. Det funket ikke. Finnes det en kurs, der noen kan lære meg, istedenfor at jeg må lære det av meg selv. Hvis det ikke finnes noe sånt kurs, må jeg da heller betale noen, til å bla i kirkebøkene for meg?

Endret av Trine Lise Sandstå Svenheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg svarer, selv om jeg ikke jobber i Arkivverket.)

 

Når du kommer over kirkebøker hvor teksten er vanskelig, kan du poste spørsmål om tydehjelp i forumet Tyding av skannede kilder

 

Her vil andre brukere av forumet hjelpe med tydingen og det koster ikke noe.

 

Det arrangeres også kurs i å lære å lese gotisk skrift hos forskjellige lokallag av foreningen Slekt og Data (tidligere DIS) og på disse kursene får en også kjøpt lærebok om emnet. Sjekk ut hvor du finner lokallag i ditt fylke. 

 

Litteratur om emnet har du kanskje allerede skaffet deg?  

Den glemte skriften (gotisk håndskrift i Norge) av Knut Johannessen 

nevnes ved utlysning av slike kurs.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eksempel på gotiske bokstavar i boka kjeldene fortel, og heilt sikkert også mange andre stader.

 

Elles er det slik også med dette at ingen er "verdsmeister" på fyrste forsøk, og sjølv erfarne folk har i somme tilfelle problem med å tyde skrifta. Det enklaste er å byrje med kyrkjebøkene. Det kan vere lurt å øve seg på protokollar med tydeleg skrift (evt. også av nyare dato) før ein går laus på protokollar med meir utydeleg skrift. Når du byrjar å få kontroll på kyrkjebøkene kan du prøve deg på gamle skifte. Eg sleit sjølv med å lese gamle skifte, men lærte mykje av Lars Østensen sine forumtrådar om skifte i Gaular i Sunnfjord. Etterkvart såg eg eit system, der arvingane vart lista opp til å byrje med, deretter eigendeler og gjeld og til slutt utdeling av eigendelene til arvingane. Ved tyding av skifte er det lurt å skrive ned det ein greier å tyde, då blir det lettare å tyde det som er mellom.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.