Gå til innhold
Arkivverket

USA hjelp ønskes . Tollef Olsen sin emigrasjon , og hvor ble det av han , og hva hendte videre med Tollef i USA ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Til forumets USA eksperter ................

 

Da dukket det opp et USA mysterium igjen . 

 

Min stammor Kari Thomesdatter Bjerkelien i Åsmarka i Ringsaker , senere Nordhaugen på Brøttum i Ringsaker var første gang  gift med min stamfar Tollef ( Tollev ) Gulbrandsen Vellang , senere Nordhaugen i Ringsaker . Tollev Gulbrandsen var eier av garden Sæterlien i Lismarka i årene 1792  og frem til 1800 . Han var også eier  av  garden Gråmælingen ( Gråsgårdengen ) i Mesnalia . 

 

Etter at vår stamfar Tollef døde ved garden Nordhaugen  i 1834  så ble Kari Thomesdatter gift for andre gang den 5 november 1835 med den 29 år gamle Ole Jonsen , født den 19 november i 1806 , og død i 1872 ved Nordhaugen ( Nå Midthaugen ) . Ole Jonsen var eier av garden Nordhaugen i årene 1840 og frem til 1864 , da tok sønnen  deres Johannes over garden .

 

Kari Thomesdatter  og Ole Jonsen Nordhaugen hadde disse barna ; 

 

Johannes Olsen . Johannes var født den 3 oktober 1840 ved Nordhaugen i Lismarka  på Brøttum i Ringsaker , og han ble døpt den 25 oktober , og døde i 1917 .  Johannes tok over garden Nordhaugen etter sin far Ole Johnsen , og døde ved Nordhaugen i Ringsaker i 1917 . 

 

Tollef Olsen . Tollef var født den 28 mai 1837 https://www.digitalarkivet.no/kb20070110640585  ved garden Nordhaugen i Lismarka på Brøttum i Ringsaker, og han ble døpt den 4 juni 1837 . Han skal etter det jeg vet emigrert  til USA den 8 april 1858 . I følge BB for Brøttum hadde Tollef også to nevøer ( sønner av hans bror Johannes ) Ole og Andreas Johannesen som også dro til Amerika , men disse to kom tilbake til Norge . Informasjon rundt disse to er ikke så interesant . Det er Tollef Olsen som er " the main target " 

 

1 ) Er det mulig og finne hans avreise fra Norge og ankomst USA ?

 

2 ) Er det mulig å finne ut hvor han slo seg ned i USA ?

 

3 ) Og er det mulig å finne ut om han familiesituasjon , hustru , barn osv i USA ? 

 

4 ) hvor og når han døde og ble gravlagt , evt. nekrolog ? 

 

5 ) Noen muligheter for å finne levende etterkommere ? 

 

Jeg har desverre ikke tilgang på noen kilder i USA så jeg er nok en gang helt avhengig av dere hjelpere på forumet .

 

På forhånd tusen takk for flott hjelp , gode svar og innspill 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

  •  
Submitted

 

 
 
 

Tollif Olsen /Nordhougen/

View Tree
Sex
Male
Birth
28 May 1837
Nordhaugen, Lismarka, Ringsaker, Hedmark, Norway
Sources2
  1.  
  2.  
Birth
1837
Lillehamer, Norway
Death
1906
Palermo, Mountrail County, North Dakota
Residence
1880
Emmett, Renville, Minnesota, USA
Sources1
  1.  
Residence
1 July 1863
Norway, Minnesota, United States
Sources1
  1.  
ALTERNATE NAMES (2)
Tollef Olson Nordhaugen /Oleson/
Tollef /Oleson/
PARENTS
Father
Ole /Nordhougen/
Mother
Kari Thomasdotter /Bjerkellen/
MARRIAGES (1)
Spouse
Sophia Gertrude Grethe Sophie /Larson/
Marriage
8 July 1866
East Koshkonong Prairie, Wisconsin, USA
SOURCES (4)
  1. 1880 United States Federal Census, Year: 1880; Census Place: Emmett, Renville, Minnesota; Roll: 631; Family History Film: 1254631; Page: 110A; Enumeration District: 038; Image: 0628 Ancestry.com 
  2. U.S., Social Security Applications and Claims Index, 1936-2007 Ancestry.com 
  3. U.S., Civil War Draft Registrations Records, 1863-1865, National Archives and Records Administration (NARA); Washington, D.C.; Consolidated Lists of Civil War Draft Registration Records (Provost Marshal General's Bureau; Consolidated Enrollment Lists, 1863 Ancestry.com 
  4. Ancestry Family Trees, Ancestry Family Tree Ancestry.com 
Show More
NOTES (1)

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:3DTR-3ZC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et av innleggene:

 

"OK John. Tollef Olsen b. May 28 1837 Nordhaugen bapt, June 4, 1837 Brøttum. Emigrated April 8, 1858.
Do you want a gedcom with his ancestrors?" 

http://www.slektsnett.no/slektsforum/viewtopic.php?p=745435&sid=25f5da4e590051d84aa920384b91f1a5

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orris G. Nordhougen

BIRTH 26 Jul 1901
Aneta, Nelson County, North Dakota, USA
DEATH 7 Feb 1994 (aged 92)
Rugby, Pierce County, North Dakota, USA
BURIAL Leeds, Benson County, North Dakota, USA Add to Map
MEMORIAL ID 138106421 · View Source

 

The funeral for Orris Nordhougen, 92, of Leeds was held Fri. at 1 p.m. at the Leeds Lutheran Church. Interment was in the Leeds Lutheran Cemetery. He died Feb. 7, 1994 at the Good Samaritan Hospital in Rugby.
Rev. Donald Olson officiated. Pallbearers were Jefri Nordhougen, Bradley Nordhougen, Michelle Nordhougen, Laura Nordhougen, Truman Nordhougen, David Nordhougen, Sigrud D. Medhus & Howard Spoklie. Honorary pallbearers were Donald Fogelson, Phil Kjelmyr, Erling Axness, Robert Selland, John Dulmage, Gordon Cowan & Alton Koughlin. The Nelson Funeral Home of Leeds was in charge of arrangements.
Orris G. Nordhougen was born July 26, 1901 in Aneta to Carl & Hannah Bue Nordhougen. He moved to Leeds with his parents & graduated from Leeds High School. He attended NDSU & married Alvida Anderson Jan. 15, 1923 in Leeds. He & his father developed a drought-resistant wheat, Nordhougen Durum, in the 1930's. He was involved with the lumber business, grain elevators & implement & auto dealerships. He was also president & director of Northers Founders Insurance Co. in Bismarck.
He served in the ND Senate for 12 years, representing Benson County & was the Non-Partisan League candidate for the Republican nomination to the US Congress in 1952 & the Republican candidate for US Congress in 1954. He served on the Leeds Lutheran Church Council & the Leeds City Council for many years. He was a member of the Leeds Masonic Lodge, the El Zagel Shrine, the Elks Lodge & the Eagles Aerie.
Survivors include his wife; a son, Curtis & his wife Esther of Moorhead; 4 grandchildren; & 2 sisters, Cora Medhus of Portland, Ore. & Gladys Spoklie of Lancaster, Calif.
He was preceded in death by a brother, Truman Nordhougen.


Family Members

Parents
Siblings

https://www.findagrave.com/memorial/138106421/orris-g_-nordhougen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Cora Henrietta Nordhougen Medhus

BIRTH 22 Aug 1905
Aneta, Nelson County, North Dakota, USA
DEATH 16 Jul 1999 (aged 93)
Gresham, Multnomah County, Oregon, USA
BURIAL Leeds, Benson County, North Dakota, USA Add to Map
MEMORIAL ID 138105837 · View Source

 

Graveside rites for Cora H. Nordhougen Medhus, 93, of Gresham, Ore. will be held Sat., July 31, at 1 p.m. at the Leeds Lutheran Cemetery. She died July 16, 1999 in Gresham.
Pastor Betty J. Stedman will officiate. The Nelson Funeral Home of Leeds is in charge of arrangements.
Cora Henrietta Nordhougen Medhus was born Aug. 22, 1905 in Aneta to Carl & Hannah Bue Nordhougen. The family moved to Leeds in June of 1912. She graduated from Leeds High School & received her teaching certificate from Mayville State Teachers College. She taught school in Divide County. She married Sigurd Medhus & they farmed near Leeds. In 1938 they moved to Portland, Ore. She sold real estate & obtained her broker's license in 1957. She continued with DBA Northwest Realty until 1973. During this time she also bought, refurbished & sold a number of homes.
Survivors include a son, Sigurd Medhus of Henderson, Nev.; 2 daughters, Phyllis Detrick of Anchorage, Alaska & Audrey Sorg of Gladstone, Ore.; 11 grandchildren; 23 great-grandchildren; & special friends, Truman & Deborah Nordhougen, Howard Spoklie & Margaret Medhus Teitell.


Family Members

Parents
Siblings
Children

Flowers

https://www.findagrave.com/memorial/138105837/cora-henrietta-medhus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt fra Ancestry. Brev fra Tollef til foreldrene fra 1858  i maskinskrevet utgave

1858-1.png

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ann-Mary og til deg Sven Hjortland .........dette var bare helt rått . Mer og bedre informasjon enn det jeg noensinne hadde håpet på . 

 

Og det flotte bildet bildet og Amerika brevet ....det forteller jo alt . Det gir en innsikt i deres nye liv i Amerika som er helt hinsides hva jeg tidligere har sett av min slekt som har emigrert .. 

 

Nå har jeg kun et spørsmål til slutt ....er det noen mulighet å finne et bilde av gravstedet til Tollef og hustru ? 

 

Jeg bøyer meg i støvet for dere og takker og bukker , dette overgikk alt av hva jeg hadde av forventninger når jeg postet tråden i går kveld . 

 

Nok en gang tusen takk , takksomhet er det eneste jeg kan gi tilbake til dere .😊

Endret av Bjørn A Løkken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet bilde her. 

Tollef O. Nordhaugen

BIRTH 1839
DEATH 1906 (aged 66–67)
BURIAL Palermo, Mountrail County, North Dakota, USA Add to Map
MEMORIAL ID 6918369 · View Source
SHARE 

https://www.findagrave.com/memorial/6918369/tollef-o_-nordhaugen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Har lagt inn korreksjon på fødselopplysningene hans på Find a grave. 

 

Hvordan kommer jeg meg inn for å sjekke om det er bilde av gravsted ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

 

Vet ikke om det er noe bilde tilgjengelig på FAG. 

Ser ikke ut til at Find a grave har noe bilde av gravstedet. 

 

 

 

Ok Ann-Mary , men ser det er slik  photo request der ....skal forsøke å registrere meg for å legge inn en forespørsel etter bilde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.