Gå til innhold
Arkivverket

Skifte 28/11-1862 side 32 i Alta etter Iver Torgersen


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg med å tyde navnet på jordstykket som nevnes på høyre side.

Mannen kalles vanlig Iver Eiby, og drev stort med Saga i Alta.(står om han i Tverrelvdalens slektshistorie) Men her har han fått et annet "stedsnavn jeg ikke finner. Han var født i Tolgen og først gift med Anne Gundersdatter (Fugel). (ett barn med henne)

Så finner jeg han gift 2, 23/5- 1852, i Nykirken, Bergen med Anthonette Abrahamsdatter. De har så flytt opp til Alta igjen og får der 4 barn (han har da  ett fra før med første kone).

Skiftet nevner barnene : Torger  myndig, Iver Andreas 6 år, Kjerstine 8 år,  Marie Josephine 4 år, og Hanna- Elisa 2 år.

Iver Torgersen  dør da i 1862  (ikke funnet han død i kirkebok) , og skiftet holdes 28/11-1862 . I denne tiden med de fire siste barnene finner jeg han ikke.

Og jeg klarer ikke å finne om det står plassen Wina og hvor den i så fall er.

 

Iver Eiby 02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Noen som kan hjelpe meg med å tyde navnet på jordstykket som nevnes på høyre side.

Mannen kalles vanlig Iver Eiby, og drev stort med Saga i Alta.(står om han i Tverrelvdalens slektshistorie) Men her har han fått et annet "stedsnavn jeg ikke finner. Han var født i Tolgen og først gift med Anne Gundersdatter (Fugel). (ett barn med henne)

Så finner jeg han gift 2, 23/5- 1852, i Nykirken, Bergen med Anthonette Abrahamsdatter. De har så flytt opp til Alta igjen og får der 4 barn (han har da  ett fra før med første kone).

Skiftet nevner barnene : Torger  myndig, Iver Andreas 6 år, Kjerstine 8 år,  Marie Josephine 4 år, og Hanna- Elisa 2 år.

Iver Torgersen  dør da i 1862  (ikke funnet han død i kirkebok) , og skiftet holdes 28/11-1862 . I denne tiden med de fire siste barnene finner jeg han ikke.

Og jeg klarer ikke å finne om det står plassen Wina og hvor den i så fall er.

 

Iver Eiby 02.jpg

 

Legg ved en lenke og post spørsmålet på tydeforumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser at dette ligger på Geni:

 

Iver Johannes Torgersen (Kvilvangen) icn_world.gif?1546545154

Kjønn: Mann
Født: 26. Mai 1805
Kvilvangen, Os, Hedmark, Norway
Død: 1861 (55)
Alta, Finnmark, Norway
Begravet: Alta, Finnmark, Norway
Nærmeste familie:

Son of Torgjer Ivarsen Kvilvang og Guriana Marie Pedersdatter
Husband of Anne Gundersdatter og Antonette Abrahamsdatter
Father of Torger Iversen; Kristine Iversdatter; Iver Andreas Torgersen; Marie J. Iversdatter og Hanna Elise T. Paulsen
Brother of Peder Torgensen Movold; Salve Torgersen; Mikkel Torgersen; Sara Torgersdatter Moen [Nordre]; Marie Torgjersdtr. Torgersdatter og 2 andre

Lagt til av: John Midtdal 1. september 2009
Administrert av: Ann-Jorunn Hauge og Johannes Rye Røste

 

Iver Johannes Torgersen var fra Kvilvangen i Tolga prestegjeld, Os kommune. Han giftet seg for første gang i desember 1828. Sommeren 1830 reiste han til Alta for å ta arbeid på kobberverket i Kåfjord. Etter et års tid dro han tilbake til sin kone og 1-årige sønn i Tolga. Sommeren 1832 reiste han tilbake til Alta med kone og sønn og tok arbeid på kobberverket over vinteren. I 1833 etablerte han seg som gårdbruker i Eibydalen i Alta. Han var en meget driftig kar som i løpet av få år nyryddet og oppdyrket ganske mye jord, så han etter hvert fikk et fint gårdsbruk. Samtidig drev han med skogbruk og hadde folk i arbeid for seg. i 1843 kjøpte han et gårdsbruk med sag og stampemølle i Tverrelvdalen i Alta. Det synes som han flyttet dit omkring 1846/1847. I 1851 ble han enkemann. I 1852 solgte han unna resten av sine eiendommer i Alta og reiste til Bergen hvor han giftet seg for andre gang med en enke ved navn Antonette Abrahamsdatter. De reiste til Amerika noen dager etter, sammen med sønnen fra Torgersens første ekteskap og dennes kone og to barn. De hadde tenkt seg til Texas, men etter å ha blitt rammet av uhell og sykdom på vei dit, gav de opp og gjorde vendereis. I New Orleans døde sønnkona av kolera, og på vei over Atlanterhaved døde et av barna til sønnen. Alldeles tomhendt vendte Torgersen med sin ektefelle tilbake til Alta for fattigkassens regning midt på vinteren 1853. Torgersen måtte starte på bar bakke med nyrydning i Vina, hvor han fikk kjøpt et større område i 1854. Da måtte han ta opp et betydelig lån. De første årene bodde familien i en liten tømmerhytte som var fjellstue for reisende om vinteren. Torgersen fikk et lite årlig tilskudd for dette, men han mistet det i 1858 da ny fjellstue ble bygget noen kilometer nærmere fjellet. Dette skjedde etter at han i mars 1857 gikk han over til St. Josef katolske menighet i Alta (etablert 1856) sammen med sin kone og de to barna som de hadde fått til da. Øvrigheten så ikke med blide øyne på dem som gikk over den katolske tro. Tilsammen fikk Torgersen fire barn i sitt andre ekteskap før han døde i 1861. Han var fattig og forgjeldet, men han hadde ennå pågangsmot og var på vei til å arbeide seg opp for andre gang. Nytt og større hus var reist, og en god del jord var oppdyrket, da et liv i kamp for tilværelsen brått tok slutt. Han ligger gravlagt i Alta, på den lille katolske kirkegården som var i bruk til litt utpå 1900-tallet.

https://www.geni.com/people/Iver-J-Torgersen/6000000019841040688

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Noen som kan hjelpe meg med å tyde navnet på jordstykket som nevnes på høyre side.

Mannen kalles vanlig Iver Eiby, og drev stort med Saga i Alta.(står om han i Tverrelvdalens slektshistorie) Men her har han fått et annet "stedsnavn jeg ikke finner. Han var født i Tolgen og først gift med Anne Gundersdatter (Fugel). (ett barn med henne)

Så finner jeg han gift 2, 23/5- 1852, i Nykirken, Bergen med Anthonette Abrahamsdatter. De har så flytt opp til Alta igjen og får der 4 barn (han har da  ett fra før med første kone).

Skiftet nevner barnene : Torger  myndig, Iver Andreas 6 år, Kjerstine 8 år,  Marie Josephine 4 år, og Hanna- Elisa 2 år.

Iver Torgersen  dør da i 1862  (ikke funnet han død i kirkebok) , og skiftet holdes 28/11-1862 . I denne tiden med de fire siste barnene finner jeg han ikke.

Og jeg klarer ikke å finne om det står plassen Wina og hvor den i så fall er.

 

Iver Eiby 02.jpg

 

Legger ved lenken. 

https://media.digitalarkivet.no/view/25070/56?indexing=

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det står "Vina eller Vinapæ" i så fall er det ett av de mange finske stedsnavnene i Alta, ikke typisk i Tverrelvdalen som er norsk. endelsen Pää = 'hode'

Hilsen en altaværing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Dette forklarer hvorfor jeg ikke finner de to yngste barnene i kirkebok. De er vel da døpt i St Josef menighet i Alta.

Mvh

Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål tilslutt. Noen som vet om kirkebok for St. Josef katolske menighet i Alta  ligger ute på nettet ? Finner den ikke blant kirkebøker for Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Et lite spørsmål tilslutt. Noen som vet om kirkebok for St. Josef katolske menighet i Alta  ligger ute på nettet ? Finner den ikke blant kirkebøker for Alta.

 

Leta jeg også. Fant intet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du lette  Ann-Mary :) Blir nødt å ta en telefon . Må finnes noe da de på Geni har dåpsdato på de to siste barnene til Iver Torgersen, som da er døpt i den Katolske kirke.

Gjør et forsøk i helga.

 

Mvh

erje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spor, nr 9:

SATØ, Hammerfest sokneprestembete, Ministerialbok nr. 6, 1869-1877, s. 90
Område
    Finnmark fylke
    Hammerfest prgj.
    Hammerfest bysokn
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10811209040086
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Takker for svaret. Da er det bare Marie  J f 1858 som ikke er stadfestet.

Mvh

Terje

 

Fra Geni:

 

Det har ikke vært muig å finne opplysninger om henne etter 1865, da hun ble "satt bort" av fattigkassen i Alta sammen med sine søsken.

 

https://www.geni.com/people/Marie-J-Iversdatter/6000000020437002305?through=6000000019841040688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av saken, kan nevnes at de på Geni har en annen Gunder en jeg har som far til Anne Gundersdatter.

Jeg begrunner mitt valg ved at Anne Gundersdatter (Fugel)  født jan 1785 på Røros, hvor foreldre er Gunder Eriksen Fugel og Bente Jacobsdatter Sund på Røros, hvorom jeg vet en god del.

Da Anne Gundersdatter og Iver Johannes Torgersen har sønnen Torger til dåp 1/3-1829 , er fadderne: Mad. Inger Olsdatter Irgens, Kari Gundersdatter Flor, Johanne Rosing, Christian Irgens, Henrik  Jensen Flor og Salve Torgersen Qvilvang.

Her er Mad Inger Olsdatter (Langen)  Irgens kusine til Annes mor ,Bente Jacobsdatter Sund. Kari Gundersdatter Flor gift med Henrik Jensen Flor regner jeg med er Annes søster født  mars 1788 Røros. Så hvis noen har kontakt med de som har lagt ut informasjonen her på Geni, kan de ta kontakt med meg hvis de ønsker.

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Litt på siden av saken, kan nevnes at de på Geni har en annen Gunder en jeg har som far til Anne Gundersdatter.

Jeg begrunner mitt valg ved at Anne Gundersdatter (Fugel)  født jan 1785 på Røros, hvor foreldre er Gunder Eriksen Fugel og Bente Jacobsdatter Sund på Røros, hvorom jeg vet en god del.

Da Anne Gundersdatter og Iver Johannes Torgersen har sønnen Torger til dåp 1/3-1829 , er fadderne: Mad. Inger Olsdatter Irgens, Kari Gundersdatter Flor, Johanne Rosing, Christian Irgens, Henrik  Jensen Flor og Salve Torgersen Qvilvang.

Her er Mad Inger Olsdatter (Langen)  Irgens kusine til Annes mor ,Bente Jacobsdatter Sund. Kari Gundersdatter Flor gift med Henrik Jensen Flor regner jeg med er Annes søster født  mars 1788 Røros. Så hvis noen har kontakt med de som har lagt ut informasjonen her på Geni, kan de ta kontakt med meg hvis de ønsker.

Mvh

Terje

 

 

Jeg har sendt en melding til han som hadde lagt inn info om Anne Gundersdatter på Geni. 

La ved lenke til dette temaet. 

Så får vi se... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at han finnes på forumet også. 

Jeg sendte ham en Pm her også. 

Ser ikke ut til at han har vært aktiv siden han registrerte seg i 2014.

Kolbjørn Romsdal

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Terje E Skrolsvik skrev:

Kari Gundersdatter Flor gift med Henrik Jensen Flor regner jeg med er Annes søster født  mars 1788 Røros.

 

Fant aldri Kari Gundersdatters opphav, så dette kan godt være riktig. Da var i så fall  Torger Iversen gift med sin kusine. Ikke at det er så uvanlig, men ikke nevnt ved vielsen.

Blir spennende å følge denne tråden😊

 

URN:NBN:no-a1450-kb20070228620380.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Om de var i slekt, ville det komme frem ved lysningen , og egentlig være søkt kongen. Mener det er slik nå.

Har vært en del tragedier eller triste skjebner i denne slekten.  

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sikkert. Har jobba med ei gren av familien for noen år siden. Marits bror, Jens var inngiftet i min mors familie fra Tolga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vårt vedkommende begynte det ved at Bente Jacobsdatter Sund frøs i hjel ( i juni 1803) ,etter å ha hentet høy til dyrene ned mot Tufsingedal. Da  ble barnene splittet .

Bente og Gunder Eriksen Fugel ( Vogel) hadde 12 barn, hvorav 11 vokste opp og ble spredd da moren døde. Har styr på de  fleste, men det var vanskelig å finne Anne (født jan 1785) og Karen (født mars 1788)  Gundersdøtre. Vår gren med Gunder Gundersen kom til ei fru Sommer på Singsaker og ble gift der og flyttet senere nordover  og kom til Odden i Tjeldsund, hvor det er stor etterslekt.

Mvh

Terje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Torgersen pante og skiftebøker.pdf

 

Iver Johannes Torgersen døde i 1861. Dato er ukjent, men en gang på sommeren (slutten av juni til august). I følge opplysning fra den katolske kirke, Tromsø stift mottatt 2010 , begynner deres dødsregister i 1862 og Iver Johannes Torgersens begravelse finnes ikke registrert hos dem hverken for 1862 eller senere.

 

Ved Tromsø stift har man opplysninger om kirkelige handlinger i St. Josefs meninghet fra slutten av 1850-tallet, men mye tyder på at føringen av menighetsprotokollen var mangelfull den første tiden. I kirkebok for den norske kirke i Alta er for eksempel registrert begravelse av to barn på den katolske kirkegården i 1860, men disse opplysningene har Tromsø Stift tydeligvis ikke. Innrapportering til myndighetene av vielser, begravelser, og konvertering ser også ut til å ha vært så som så.

 

Det er uvisshvor den gamle menighetsprotokollen for for St. Josefs Menighet i Alta ble av. Det er antatt at den tok veien til Hammerfest da meningheten i Alta ble lagt ned rundt 1900, og at den senere gikk tapt under brenningen av Hammerfest i 1944. Imidlertid har jeg en indikasjon på at den havnet i Tromsø og ble tatt i bruk som menighetsprotokoll for Vår Frue menighet der. Dette har dessverre ikke vært mulig å få bekreftet.

 

I vedlagte dokument finnes avskrift fra diverse arkiver som gjelder Iver J. Torgersen. Hans sønn fra 1. ekteskap (Torger Iversen) er også nevnt der.

Torgersens tvist 1847.pdf

Jeg vedlegger litt mer opplysninger som nok forklarer noe av bakgrunnen for at Iver J. Torgersen solgte sine eiendommer i Tverrelvdalen 1852

Endret av Kolbjørn Romsdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Godt å få slike ting på plass :)

Får se om jeg finner etterkommere på Torger Iversens barn:  Iver f 1847 og Henrik i 1850.

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.