Gå til innhold
Arkivverket

Ytterøya


Torbjørn Tangstad
 Del

Recommended Posts

Simen Johansen Stangerholdtf 1659 gift med Justine Bendiksdr Brustad.og han ble bruker på Stangerholt på Ytterøya.. Jeg mener og vite at han kom fra Hovd, Var han bonde på Stangerholt og hva med etterslekter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tobben skrev:

Simen Johansen Stangerholdtf 1659 gift med Justine Bendiksdr Brustad.og han ble bruker på Stangerholt på Ytterøya.. Jeg mener og vite at han kom fra Hovd, Var han bonde på Stangerholt og hva med etterslekter ?

 

Hvor fant du opplysningen om at han kom fra Hovd? 

 

 

Fint hvis du kan endre "Tobben" til ditt fulle navn. 

Jfr. forumreglene. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name&ved=2ahUKEwjB79bWldrkAhUq_CoKHTjiDvgQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2CIujBXbBNNkYAsjNdjNg1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette ligger på nettet.

Går ikke god for opplysningene.

 

 

 
 
 
 
Simon Johansen Hovd
(Omkr 1659-1718)

 

Familiekoblinger

Ektefeller/Barn:
1. Justina Jacobsdtr. Brustad

2. Barbro Olsdtr. Bjørvik
3. Marit Madsdtr. Stordal

 

Simon Johansen Hovd 1

  • Født: Omkr 1659, Hovd, Verran 4
  • Ekteskap (1): Justina Jacobsdtr. Brustad omkring 1690 i Ytterøy 1
  • Ekteskap (2): Barbro Olsdtr. Bjørvik den 12 Sep 1697 i Ytterøy 2
  • Ekteskap (3): Marit Madsdtr. Stordal den 9 Apr 1702 i Ytterøy 3
  • Død: 1718, Stangerholt, Ytterøy i en alder av omkring 59 år 5
  • Begravet: 16 Des 1718, Ytterøy 5
bilde

punktmerke  Generelle notater:

Ang. f: Født på Hovd i Verran, oppvokst på Langaunet i Mosvik i flg Ytterøyboka 1 side 113. Oppgis å være 42 år i MT1701 (f.1659) og 63 år ved begravelsen i 1718 (f.1655).

bilde

punktmerke  Hendelser i hans liv:

• Folketelling, 1701, Stangerholt, Ytterøy. 4

• Folketelling, 1711, Stangerholt, Ytterøy. 6


bilde

Simon giftet seg med Justina Jacobsdtr. Brustad, datter av Jacob Jacobsen Brustad og Sibylla Thomasdtr. Brustad, omkring 1690 i Ytterøy.1 (Justina Jacobsdtr. Brustad ble født før 1670 i Brustad, Ytterøy 1 og døde i 1697 i Stangerholt, Ytterøy 7.)

 

punktmerke  Ekteskapsnotater:

Ved Simons begravelse i 1718 står at han var gift 7 år med Justina, 2 år med Barbro og 19 år med Marit. Vielsen med Barbro var i sept.1697, hvilket burde bety at vielsen med Justina var ca 1690.

bilde

Simon giftet seg deretter med Barbro Olsdtr. Bjørvik den 12 Sep 1697 i Ytterøy.2 (Barbro Olsdtr. Bjørvik ble født i 1644 1 og døde omkring 1701 i Stangerholt, Ytterøy 1.)


bilde

Simon giftet seg deretter med Marit Madsdtr. Stordal den 9 Apr 1702 i Ytterøy.3 (Marit Madsdtr. Stordal ble født i 1672 i Stordal, Mosvik,1 døde i 1758 i Stangerholt, Ytterøy 3 og ble begravet den 20 Okt 1758 i Ytterøy 3.)

bilde

Kilder


1 Se notater.

2 Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A01 (1692-1718), Ekteviede 1698, side 85a.

3 Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A03 (1756-1816), Kronologisk liste 1758, side 18.

4 1701-manntalet for Ytterøy.

5 Ytterøy, Ministerialbok nr. 722A02 (1718-1755), Døde og begravede 1718, side 306.

6 Ekstraskatten 1711 .

7 Nord-Trøndelag fylke, Inderøy sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 02 , 1692-1700, side 233.


Innholdsfortegnelse | Etternavn | Navneliste

Disse sidene ble laget 24 Feb 2017 med Legacy 7.5 fra Millennia

http://www.innherred.net/genealogi/slektsbase/591.html

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tips! 

 

Tematittel "Ytterøya" blir for anonymt, og forteller intet om hvem du søker. 

 

Legg navnet, ca fødselsår og fødested i tematittelen. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Torbjørn Tangstad skrev:

Beklage uvant med dette forumet, prøver og lære underveis. Men ble det noen barn etter han ?

 

Kjenner ikke til denne mannen og hans etterkommere. 

 

Du får se om du finner noen opplysninger i basen jeg la inn. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn. Jeg må dobbeltsjekke notatene mine, men det ser ut som om mesteparten av informasjonen ovenfor er korrekt. Hvis dette er dine aner, så er vi i slekt! Riktignok et stykke bakover i tid, men det er jo alltid moro å finne andre etterkommere. Hvis jeg kan bidra med noe, skal jeg legge ut mere informasjon i denne tråden, forhåpentligvis til nytte for både deg og andre.

Jeg sender deg også en pm med mine adresser og nummere, så kan vi jo kommunisere direkte i tillegg. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn,

Simen Johansen Stangerholt er min direkte ane, 8 generasjoner tilbake, gjennom sønnen Mats Simonsen Strangerholt fra hans 3dje ekteskap med Marit Matsdatter Stordal.

 

Jeg har ingen opplysninger om Simens foreldre, men jeg har notert at han hadde 2 barn med sin første kone og 7 barn med sin 3dje.

 

Hvis dette også er din slekt kan jeg gjerne sende deg en GEDCOM eller Word file med all informasjon jeg har om Simen og Marit`s etterkommere, ca 160 med de fleste fra Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mye har kommet fram her. Som det er henvist til ovenfor er foreldre til Simon er Johan Arentsen Hovd og Ingeborg Simonsdatter.  Johan Arentsen var sønn til Arent Hovd.  Johan var i 1645 husmann på Hovd ( Mosvik bygdebok bind 4 s 667) , fra 1668 nevnes de som gårdbruker på Liaunet, Mosvik ( Mosvik bygdebok bind 3 s 92). Johan ble som enkemann oppad gift med enke Gurru Larsdatter Blomås, de flyttet omkring 1687 til gården Uthaugen på Ekne, SKogn. Johan døde i 1693, og det holdt skifte etter han , hvor barna er oppgitt. Jeg vil anbefale å låne Mosvik bygdebok bind 3 og 4 i for mer info om aner til Simon. Jeg er for øvrig etterkommer etter Simons bror Lars , som ble gårdbruker Langaunet Østre , Mosvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei John Kristoffer.

Om man følger 'navnelovene', så er ikke Simon eldst, ettersom han er oppkalt etter morfaren, og Lars må også være yngre enn Simon. Logisk sett bør det også være minst en bror til, den førstefødte gutten, Arent Johansen. Har du noe kjennskap om det?

Jeg er etterkommer etter Simon Johansen og Marit Madsdatters sønn Peder og hans kone Barbro Jonsdatter Forberg, som var brukere på Staberg.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn

Avsskrift av koppskatten 1645 :

 

Koppskatten 1645

(Personer over 15 aar) :

Bonde : Arenn Hoffde (Fullgaard)

Hustrue : Ingebore Nielsdatter

B.Søn : Nils Arensen

    " Lars Arensen

B.datter : Marit Arendtzdatter

Tien.pige : Berret Olsdatter

    " Barbra Rasmusdatter

Tien.dreng : Arenn Larssen

 

Huusmand : Johann Arennsen Hoffde

Hustru : Ingeborig Simensdatter

 

Det er en stor mulighet at Johan Arensen Hofd var sønn av Aren Hofd, men skal også nevnes at det kan se ut som Tieniste drengen Aren Larsen her giftet seg med en datter av bonden Aren Hofd(muligens med navnet Anne Arensdatter), ble bruker på Liaaunet i Mosvik der vi finner han i prestemanntallet Jan. 1666 med 3 sønner, og kom så tilbake Hovd som driver ca. 1670.

Noe bevis på at Johan Arrensen var sønn av Johan Arensen har jeg ikke funnet så langt, men det meste tilsier at dette er riktig.

Mvh Gunnar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gunnar Øra skrev:

Hei Torbjørn

Avsskrift av koppskatten 1645 :

 

Koppskatten 1645

(Personer over 15 aar) :

Bonde : Arenn Hoffde (Fullgaard)

Hustrue : Ingebore Nielsdatter

B.Søn : Nils Arensen

    " Lars Arensen

B.datter : Marit Arendtzdatter

Tien.pige : Berret Olsdatter

    " Barbra Rasmusdatter

Tien.dreng : Arenn Larssen

 

Huusmand : Johann Arennsen Hoffde

Hustru : Ingeborig Simensdatter

 

Det er en stor mulighet at Johan Arensen Hofd var sønn av Aren Hofd, men skal også nevnes at det kan se ut som Tieniste drengen Aren Larsen her giftet seg med en datter av bonden Aren Hofd(muligens med navnet Anne Arensdatter), ble bruker på Liaaunet i Mosvik der vi finner han i prestemanntallet Jan. 1666 med 3 sønner, og kom så tilbake Hovd som driver ca. 1670.

Noe bevis på at Johan Arrensen var sønn av Johan Arensen har jeg ikke funnet så langt, men det meste tilsier at dette er riktig.

Mvh Gunnar

 

Det skal også sies at Ingeborg Simensdatter , mest sannsynlig er datter av Simen Følstad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.