Gå til innhold
Arkivverket

Innflyttet Christiania 1830 - 40 tall


Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Anne Marie Andersdatter Født 19. April 1815 Vardal, konfirmert 2.10.1831.

Jeg skal prøve å finne når hun kom til Christiania. Det var nok mellom 1815 og 1842 som var året før hun fødte barnet Christian Olsen, født 7. Desember 1843, som var sønn av pigen Anne Marie Andersdatter, som hadde tjent i Oslo, og født barnet i plassen England av Ekeberg i Østre Aker. Hun tjente som hushjelp i Akersgaten 5 hos et ekteparet Herman Øiset.

Spørsmål: Hvilke kirker bør jeg se under for innflyttede? Gamle Aker eller kan det være hvilken som helst kirke i Christiania eller Aker?

Jeg har lett litt før, men skal prøve litt mer systematisk. Barnet ble døpt i Oslo Hospital kirke.

Neste barn Anders Oluf født 18. Juli 1845 i Lakkegata Aker (døpt O. H. kirke), tyder på bosted på den kanten av byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Anne Marie Andersdatter Født 19. April 1815 Vardal, konfirmert 2.10.1831.

Jeg skal prøve å finne når hun kom til Christiania. Det var nok mellom 1815 og 1842 som var året før hun fødte barnet Christian Olsen, født 7. Desember 1843, som var sønn av pigen Anne Marie Andersdatter, som hadde tjent i Oslo, og født barnet i plassen England av Ekeberg i Østre Aker. Hun tjente som hushjelp i Akersgaten 5 hos et ekteparet Herman Øiset.

Spørsmål: Hvilke kirker bør jeg se under for innflyttede? Gamle Aker eller kan det være hvilken som helst kirke i Christiania eller Aker?

Jeg har lett litt før, men skal prøve litt mer systematisk. Barnet ble døpt i Oslo Hospital kirke.

Neste barn Anders Oluf født 18. Juli 1845 i Lakkegata Aker (døpt O. H. kirke), tyder på bosted på den kanten av byen.

 

Sånn for ordens skyld;

Christian Olesen

Norway Baptisms, 1634-1927

Name: Christian Olesen
Gender: Male
Birth Date: 07 Dec 1843
Christening Date: 07 Jan 1844
Christening Place: Oslo, Oslo, Norway
Father's Name: Ole Hansen
Mother's Name: Anne Marie Andersdatter

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NWF8-S6J

 

Nr 2

https://media.digitalarkivet.no/view/7704/98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Jeg har funnet henne på denne lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020422

Nr 62. 1836 Pigen Anne Marie Andersdatter 29 år  (do ?) Fra Vardal første .…? i Oslo 2. februar 42

Betyr dette at hun forlot Vardal i 1836 og 2. februar 1842 bor i Oslo (Dagens Gamlebyen)?

 

Sjekk kirkeboken i Vardal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Jeg har funnet henne på denne lenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110020422

Nr 62. 1836 Pigen Anne Marie Andersdatter 29 år  (do ?) Fra Vardal første .…? i Oslo 2. februar 42

Betyr dette at hun forlot Vardal i 1836 og 2. februar 1842 bor i Oslo (Dagens Gamlebyen)?

 

Sjekk kirkeboken i Vardal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Sjekk kirkeboken i Vardal. 

Jeg hadde vært å sett der først, men finner ikke noe under utflyttede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Jeg tror at Anne Marie Andersdatter ( Brannfjell ) hadde barna Christian 1843 og Anders Oluf 1845 med Gullsmed Herman Øiset  som hun var hushjelp hos.

 

Reidar J. Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Reidar J. Holt skrev:

Hallo

Jeg tror at Anne Marie Andersdatter ( Brannfjell ) hadde barna Christian 1843 og Anders Oluf 1845 med Gullsmed Herman Øiset  som hun var hushjelp hos.

 

Reidar J. Holt

Det stemmer, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står «fra Vardal - født der». Kolonnen som inneholder 2. februar 42 er «Attestens dato». Hun «opholder» seg i Oslo dvs. det som nå er Gamlebyen.

 

Hun kan ha kommet til byen uten attest i 1836 og har fått tilsendt en attest fra Vardal når hun trengte det. Kanskje i forbindelse med at hun skulle døpe et barn? 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 23.03, Anne-Lise Hansen skrev:

Det står «fra Vardal - født der». Kolonnen som inneholder 2. februar 42 er «Attestens dato». Hun «opholder» seg i Oslo dvs. det som nå er Gamlebyen.

 

Hun kan ha kommet til byen uten attest i 1836 og har fått tilsendt en attest fra Vardal når hun trengte det. Kanskje i forbindelse med at hun skulle døpe et barn? 

Det høres ut som en bra teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.